Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Doma

.časopis

Prelomové rozhodnutie
Ústavný súd vyniesol v závere minulého roka zásadný verdikt, ktorý si médiá príliš nevšimli napriek tomu, že sa ich bytostne týka. Rozhodnutie medializoval minulý týždeň na stránke Otvorené právo právnik Peter Wilfling, ktorý spolupracuje so združením Via Iuris. 
Senát Ústavného súdu SR v zložení Lajos Mészáros, Sergej Kohút a Juraj Horváth v decembri 2009 rozhodol, že slovenské súdy porušili právo týždenníka Plus 7 dní na slobodu prejavu. Týždenník zažaloval sudca Pavol Polka za článok Slovensko sa súdi, ktorý podľa neho znevážil jeho osobu v spoločnosti. Autor sa v texte pozastavoval nad tým, že sudcom súdy za porušenie ich práv priznávajú, v porovnaní napríklad s politickými väzňami alebo rodičmi, ktorých dieťa zabil vodič pod vplyvom alkoholu, príliš vysoké odškodné. Ako príklad uviedol práve sudcu Polku. Ten za to časopis zažaloval a tvrdil, že jeho meno bolo znevážené aj tým, že autor naznačoval jeho nečestné správanie. Namietal tiež, že časopis uviedol, že milióny už vysúdil, hoci rozhodnutia ešte neboli právoplatné. Okresný aj Krajský súd v Bratislave dali Polkovi za pravdu a Plus 7 dní odsúdili na zaplatenie odškodného 250-tisíc korún. 
Ústavný súd rozsudky tých súdov zrušil s tým, že na neoprávnený zásah do cti sudcu Polku neprišlo, pretože článok bol v súlade so slobodou prejavu. V odôvodnení rozhodnutia ústavní sudcovia píšu: „justícia a vôbec právny život nie sú účelom samým osebe, ale sú súčasťou života spoločnosti. Z tohto dôvodu je legitímne, aby sa otázky práva neriešili len na stránkach nemnohých právnických časopisov, ale aby boli reflektované aj laickou verejnosťou prostredníctvom publicistiky. Podľa Ústavného súdu si sociálna diskusia s prvkami kritiky zaslúži zvýšenú ochranu, pričom predmetné výroky patria do tejto kategorie.“
Wilfling tiež upozornil na bohatosť a štruktúrovanosť argumentácie senátu Ústavného súdu, ktorý sa okrem rozsudkov Európskeho súdu pre ľudské práva, nemeckého Ústavného súdu a kanadského Najvyššieho súdu odvoláva aj na práce filozofa  Johna Stuarta Milla či významných ústavných teoretikov. „Po viacerých kontroverzných krokoch vedenia Ústavného súdu, podkopávajúcich dôveryhodnosť súdu, je dobrou správou, že na Ústavnom súde stále môže vzniknúť rozhodnutie na európskej úrovni,“ napísal Wilfling. 
.jm
SE vs. štát
Slovenské elektrárne vyhrali na Najvyššom súde spor so štátom. Ako napísala Pravda, SE napadli rozhodnutie ministerstva hospodárstva z roku 2008, podľa ktorého museli vo verejnom záujme predávať elektrinu pod cenu. Iným výrobcom štát nízke ceny nenariadil, takže SE boli diskriminované. Teraz si môžu nárokovať odškodné vo výške 80 až 100 miliónov eur. Rozsudok ešte nebol zverejnený.
.eč
Bankomaty
Na Slovensku sa objavil nový druh kriminality. Po prvej lúpeži v banskobystrickom Tescu začali miznúť aj ďalšie bankomaty. Polícia tvrdí, že problémom sú aj apatickí svedkovia. V Považskej Bystrici sa zas objavil tzv. skimming, keď páchatelia odkopírovali údaje z kariet pri použití bankomatu, a potom vybrali z účtu klientov VÚB hotovosť v rôznych častiach sveta.
.eč
Odsúdený sudca
Najvyšší súd potvrdil vlaňajší rozsudok Špeciálneho súdu, ktorý odsúdil sudcu Okresného súdu v Čadci Štefana Marťáka za korupciu na tri a pol roka a pokutu 2 500 eur. Marťák zobral v apríli 2004 od podnikateľa 50-tisíc korún za to, že urýchli súdny spor. Čadčiansky sudca sa bránil tým, že sa stal obeťou ukážkovej policajnej provokácie, keď za ním podnikateľ prišiel už ako policajný agent. 
.tg
Strata
K zodpovednosti za kurzovú stratu 800-tisíc eur v kauze emisií sa nik nehlási. Enviromentálny fond, ktorému prišlo na účet po premene 75,75 milióna eur na slovenské koruny takmer o 800-tisíc eur (24 miliónov korún) menej, presúva zodpovednosť na Štátnu pokladnicu. Podľa informácií HN v samotnej Štátnej pokladnici v súvislosti so zmenou peňazí vraj nevedia o žiadnej strate.
.tg
Preferovaný
Európska komisia zaslala ministerstvu dopravy list, kde kladie nepríjemne otázky. Prečo ministerstvo z tendra na mýto vyhodilo tri firmy, ktoré ho chceli dodať lacnejšie ako SkyToll. Komisia naznačuje, že štát firme pomáhal aj inak. Prekáža jej zavedenie ticketingu, vyberanie poplatkov za poskytnutie palubnej jednotky a dodatočné platenie mýta palivovými kartami. Ministerstvo dopravy bude mať čo robiť, aby podivný tender obhájilo
. jr
Daniel Lipšic
So svojou kampaňou v obývačkách rodinných domov a bytov má úspech. Zaujal nielen voličov, ale aj médiá. Lipšic je v obývačkách pred voličmi úprimný a v jednej z nich vyhlásil, že KDH so Smerom do vlády nepôjde, lebo by to hnutie zničilo. 
David Musuľbes
Zápasník a bronzový medailista z letnej olympiády v Pekingu odmietol štartovať na Majstrovstvách Európy v Baku. Odôvodnil to aj tým, že Slováci si neplnia sľuby, ktoré mu dali a z platu 700 eur čistého nedokáže v Moskve, kde žije, uživiť seba ani svoju rodinu. 
Jozef Kandera
Sudca Najvyššieho súdu Jozef Kandera a oponent svojho šéfa Štefana Harabina odovzdal v Prezidentskej kancelárii svoje rozhodnutie, že sa vzdá funkcie sudcu.  Harabin to vníma ako nezvládnutie kauzy Branislava Adamča, ktorú vraj odchodom značne skomplikoval. 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.časopis
.diskusia
.neprehliadnite