Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár Eleny Akácsovej

.elena Akácsová .časopis .médiá

Ešte poriadne nezaschol atrament na novele nášho zákona o vysielaní a retransmisii, a už aby sme zase dobiehali Ameriku. Koncom minulého roka bol konečne legalizovaný tzv. „product placement“, teda možnosť umiestňovať reklamu a uvádzať konkrétne značky a názvy priamo v televíznych programoch, nielen vo vyhradených reklamných blokoch.

Lenže v Amerike je už na pretrase „behavior placement“, teda niečo ako „umiestňovanie správania“ do obľúbených televíznych programov. V praxi to znamená, že diváci nebudú kupovať priamo nejaké konkrétne značky, ktoré používa ich obľúbená hviezda, ale s radosťou budú napodobňovať jej správanie a životný štýl. Napríklad zdravý a zelený.
Ako si všimol Wall Street Journal, len v priebehu jedného týždňa v najsledovanejších seriáloch na NBC detektívi vyšetrovali podvod okolo šrotovného, nemocničná sestrička organizovala spoločný bicyklový výlet, neznesiteľného kancelárskeho pedanta posadlo recyklovanie a v ďalšom seriáli sa zas hosťovsky objavil záchranca sveta Al Gore osobne. Nehovoriac o rôznych vedľajších postavách, ktoré vzorne hádžu plastové fľašky do správneho koša a vymieňajú žiarovky za úsporné. 
WSJ zistil, že to nie je žiadna náhoda, ale cielená agitka NBC, aby sa ľudia správali ekologicky a zdravo. Nejde však o vysokú uvedomelosť či odhodlané sociálne inžinierstvo top manažmentu televízie, našťastie ide iba o peniaze. NBC tak úspešne získava nových platiacich inzerentov, ktorí ponúkajú tovary a služby vezúce sa na módnych vlnách eco, bio a zdravo. Autori seriálov a programov sa nebránia, veď niekto tie nákladné programy zaplatiť musí. Snažia sa to robiť nenápadne a elegantne, žiadne otvorené výzvy a apely, žiadne pocity viny a zodpovednosti, len, preboha, neodstrašiť diváka od televízie. Nech tam pekne sedí a konzumuje. Samozrejme eco a bio. Celý byt môže zostať vysvietený, ale so šetriacimi žiarovkami.
Ak ste si mysleli, že v našich končinách sme po štyridsiatich rokoch komunistickej uvedomelosti a neúnavného červeného „behavior placement“ na podobné manipulácie  mimoriadne citliví, tak sa veľmi netešte. Pred týždňom nástojčivo presadzoval separovanie odpadu v Ordinácii v ružovej záhrade Richard Stanke. Som zvedavá, kedy v Paneláku začnú kompostovať. 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite