Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .médiá

INTERNET DEMAGOG.SK
"V slovenských politických diskusiách zlyhávajú tak politici, ako aj moderátori. Politici operujú informáciami, ktoré sú skreslené, účelovo vytrhávané z pôvodných kontextov, neúplné alebo priamo klamlivé. Moderátori o tom často nevedia, pretože im chýbajú informácie a nedokážu efektívne a jednoznačne oponovať," píše sa v úvodnom článku na stránke demagog.sk, ktorá sa už niekoľko týždňov snaží "doplniť túto chýbajúcu prácu moderátorov, ako aj upozorňovať na manipulatívne narábanie s faktami zo strany politikov." Autori stránky, študenti Masarykovej univerzity v Brne Matej Hruška a Ondrej Lunter sa podujali na neľahkú úlohu sledovať politické diskusie na štyroch slovenských televíziách a kontrolovať výroky horúcich politických hláv. Po prvej dvadsiatke spracovaných relácií treba povedať, že to robia dobre a ich práca je zaujímavejšia ako samotné diskusie. Je sympatické, že autori stránky nezostali len pri suchej kontrole výrokov, ale každý článok uvádzajú stručným a pádnym zhrnutím rozoberanej diskusie. Vo svojom najnovšom článku konštatujú, že bez zlého používania čísel štatistík a výrokov sa nezaobíde žiadne relácia. A ako novinku chcú zaraďovať "rozoberané výroky politikov do kategórií, čo by malo umožniť ich prípadné porovnanie a sledovanie v dlhšom čase." Podnetná stránka pre všetkých, ktorí pripustia, že má ešte stále zmysel zaoberať sa pravdivosťou Mečiarových výrokov či servilnosťou moderátora STV Radovana Slobodníka.
.tomáš Gális

TLAČ 20 rokov Reflexu

Český časopis Reflex oslávil 20. výročie veľkolepým slávnostným vydaním, ktoré má úctyhodných 200 strán. Reflex vznikol v čase revolúcie, jeho prvým šéfredaktorom bol Petr Hájek a prvým art directorom Aleš Najbrt. Jeden z prvých reportérov Reflexu bol Josef Klíma, ktorý si zaspomínal, že kľúčoví ľudia Reflexu boli na jar 1990 "ešte dosť mladí, aby nám nechýbala energia - a pritom dosť starí, aby nám nechýbali aj nejaké autorské skúsenosti". K značkám Reflexu bezpochyby patrí dlhé roky fotoreportér Jan Šibík i maskot redakcie Jiří X. Doležal. K redakcii patril v rokoch 1995 - 2000 aj náš kolega Andrej Bán.
Reflex je špecificky český fenomén, ktorému čitatelia tolerujú rôzne výstrelky, ako je chvála marihuany, intímne reality šou zo života JXD, politicky nekorektný komiks, fotosúťaže aktov či pretvorenie Davida Ratha na Hitlera. Reflex ide často na hranu, aj za hranu možného či vkusného, čo ho občas stálo slušné sumy. Reflex programovo nechce byť časopisom mainstreamu. Samozrejme, Reflex mal silnejšie i slabšie obdobia, závisí vždy veľmi od sily osobnosti, ktorá časopis práve vedie. Pripomeňme ešte, že Reflex má istú čitateľskú základňu aj na Slovensku a bola tu nedávno snaha vydávať slovenskú podobu Reflexu, ktorá sa v čase krízy ukázala ekonomicky nepriechodná. Náš názor je, že Reflex je naozaj špecificky český úkaz, ktorý vystihuje české kultúrne milieu lepšie ako čokoľvek iné, ale dariť sa mu môže len v jemu prirodzenom prostredí.
.eva Čobejová

MÉDIÁ Rupert Murdoch: Takto vyzerá úspech?

Najskôr reč čísel: tlačové tituly Ruperta Murdocha The Times, Sunday Times, Wall Street Journa, New York Post a The Australian zaznamenali v minulom roku dohromady stratu približne 300 miliónov austrálskych dolárov. Veští to koniec Murdochovho impéria? Istotne nie. Šéfredaktor austrálskeho nezávislého internetového periodika Crikey Eric Beecher uvádza aj dôvod, pre ktorý je Murdoch úspešný: vypracoval si biznis model, v ktorom skombinoval svoje dve záľuby, teda vydávanie novín a zároveň presadzovanie tých novín do pozícií politickej a finančnej moci. "Pre News Corp je nepochybne nesmierne cenné vlastniť noviny strategického významu, ktoré môžu ovplyvniť politiku rôznych vlád..." píše Beecham. Murdoch sám sa za úspešného pokladá. Neuvádza však dôvody moci, ale vízie, ktoré sú podľa neho predurčené na profit. Napríklad tzv. paywall, teda spoplatnenie obsahu internetového vydania Wall Street Journalu, je podľa neho nutnou cestou do budúcnosti žurnalizmu. Murdoch tvrdí, že ak sa splnia dve podmienky - po prvé, čitateľ nemá inú možnosť, len za obľúbené noviny na internete platiť, a po druhé, cena internetového vydania je rozumná -, paywall sa vyplatí. Uvidíme. V júni Murdoch spoplatní aj britské The Times a Sunday Times. Problémom stále zostáva, že vyhľadávače ako Google uvádzajú bezplatné linky k obsahu spoplatnených novín, a Murdoch teraz na pôde George Washington University opäť vyhlásil, že Google, Microsoft a ostatní, ktorí zadarmo preberajú "jeho" články, porušujú zákony o copyrighte.
.marína Gálisová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite