Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Plyšový lev akademikom

.peter Nágel .časopis .film

Česká filmová a televízna akadémia udelila svoje výročné ceny po prvý raz v roku 1993. Český lev sa stal prestížnym ocenením, ktoré sme západným priateľom bývalého spoločného štátu, v čase, keď slovenská kinematografia symbolizovala čoraz vágnejší pojem, úprimne závideli.

Sedemnásta kapitola, kultúrnou verejnosťou ostro sledovaná udalosť, však vyvolala zdanlivo prekvapujúcu vlnu kritiky. Značnú dávku nevôle vzbudili už výsledky nominačného večera. V minulom roku sa v Českej republike realizovalo 34 hraných a 12 dokumentárnych pôvodných a koprodukčných filmov. Rekordné číslo dokončených dlhometrážnych titulov sľubovalo zaujímavý plebiscit a napínavé nominačné šachy. Až na tri výnimky (Na půde aneb kdo má dneska narozeniny, Normal, Zemský ráj to napohled) však všetky nominačné miesta českí akademici rozdelili iba medzi tri (!) filmy – Protektor, 3 sezóny v pekle a Kawasakiho růže. Vzácna zhoda názorov alebo až príliš málo kvality v ostatných dielach či potvrdenie už dlhšie živenej šepkandy, že členovia akadémie sa vôbec neunúvajú pozerať všetky filmy, uchádzajúce sa o výročné ceny?
Tak či onak, ostatný Český lev za rok 2009 patril k najmenej vydareným v celej svojej histórii. Nielen v priamom vyhlasovaní neprekvapivých výsledkov, ale predovšetkým v estrádnej forme televízneho vysielania.
Český film, napriek všeobecne omieľanému počtu každoročne nielen nakrútených, ale aj dokončených filmov čaká na medzinárodný úspech. Posledným takým bolo Štěstí Bohdana Slámu, ktorý získal Zlatú mušľu v San Sebastiane a ďalších desať medzinárodných ocenení v roku 2005. Po zahraničnom uznaní sa potom logicky a prirodzene tešil aj zo siedmich levov. Medzinárodná akceptácia už viackrát „pomohla“ aj ďalším titulom, zbierajúcim české filmové ocenenia. Spomeňme Kolju (1996), Knoflikářov (1997), Musíme si pomáhat (2000) alebo Obsluhoval jsem anglického krále (2006). Možno aj tie mali vo svojej dobe zdatných súperov, o ich víťazstve sa však nepolemizovalo.
Na lanskom festivale v Karlových Varoch sa po veľmi dlhých rokoch neobjavil český film v hlavnej súťaži. Dôvod? Podľa vyjadrenia umeleckej riaditeľky Evy Zaoralovej nedostačujúca úroveň v súvislosti s medzinárodným presahom.
Snímky Protektor a 3 sezóny v pekle živili obrovské ambície mať svoju medzinárodnú premiéru na najprestížnejsích festivalových fórach. Nedostali sa nikam. Tretí najčastejší nominant – Kawasakiho růže – mal domáce uvedenie iba pár dní pred koncom roka, ale podarilo sa mu dostať na Berlínsky festival, hoci „iba“ do druhej najdôležitejšej sekcie. Tam nielenže patril k najlepším a zaujal kritikov i nákupcov, ale si odniesol aj dve ocenenia. A hoci dosiaľ akademici na zahraničné uznanie vždy prihliadali, „Kawasakimu“ udelili len dve menšie ceny – zhodne za ženský a mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Režisér sa na leviu slávnosť ani neunúval. Vraj „dosť bolo Hřebejka“, uvádzajú zákulisné zdroje.
Napokon sa zo šiestich krištáľových plastík tešili tvorcovia Protektora, medzi nimi aj tých za najlepší film a réžiu. Akademici pred piatimi mesiacmi rozhodli, že film bude zastupovať Českú republiku v  zahraničných oscaroch. Hoci napokon nič nezískal, svoj názor konzekventne potvrdili.
Český film baží po uznaní a Český lev stráca svoju dôstojnosť a rešpekt. Posledná televízna estráda to, žiaľ, len potvrdila. Za tento výkon v priamom prenose by si akademici zaslúžili udeliť plyšového leva. Ocenenie, ktoré pred časom zrušili.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite