Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Big Bigelow

.zuzana Mojžišová .časopis .film

Vo filme Smrť čaká všade, v tohtoročnom úspešnom zberateľovi Oscarov, naozaj všade a na každého, od rána do rána, za každým bagdadským rohom, za ktoroukoľvek piesočnou dunou, v hocijakej hŕbke haraburdia pohodeného na ulici, číha výbušnina či ozbrojený nepriateľ... Neopatrný krok, nepozornosť – a smrť.

Správičky, pikošky, aférky sa len tak valia (ako sa na správny americký trhák patrí). Režisérka Kathryn Bigelow v počte utŕžených zlatých sošiek  porazila exmanžela Jamesa Camerona (Avatar); stala sa prvou ženou, čo dostala Cenu akadémie za réžiu; scenáristu filmu Marka Boala zažaloval bývalý vojak elitnej americkej jednotky za to, že sa jeho osoba stala len tak mirnix-dirnix bez dovolenia a zaplatenia predlohou na opísanie hlavného hrdinu snímky Smrť čaká všade...  
Filmári-muži sa v tvorbe nevyhýbajú čisto ženským témam, ženskému svetu, nakrúcajú „ženské“ filmy. V opačnom garde je to zjav vskutku ojedinelý. Smrť čaká všade je o typicky mužskom svete, priestore spojenom s vojnou, zabíjaním, riskovaním života, tvrdom a neľútostnom. Mužný film. Motto: „Vojna je droga.“
Nijaký opisný prológ, priamo in medias res, teda doprostred bojovej akcie pyrotechnickej skupiny vo vojne v Iraku. Civilisti, ulica, hromada smetí ukrýva výbušnú nálož. Treba ju zneškodniť.  Zákrok vedie Thompson, kryjú ho Sanborn a Eldridge. Pomáha šikovný robot, on nasadzuje krk. Keď sa však „rutinný“ postup zadrhne, musí sa k náloži vybrať veliteľ navlečený v ochrannom skafandri. Nebezpečná situácia, nikto totiž nevie, akým spôsobom sa nastražená výbušnina spúšťa. Hocikto v okolí, vo vchodoch, v oknách či na balkónoch neďalekých budov môže mať pri sebe odpaľovacie zariadenie, dnes na to stačí aj mobil... Napätie od samého začiatku. Spoza priezoru helmy počujeme Thompsonov nervózny dych. Každý krok hlási, Sanborn poslušne odpovedá. Počuť výkriky vojakov. Nevedno, či nimi zastrašujú Iračanov, alebo posmeľujú samých seba. Asi oboje...
Subjektívny roztrasený pohľad kamery nevzbudzuje strach a až fyzický nepokoj len v postavách, ale aj v divákoch. Rýchle švenky všetko ešte zneisťujú, v hraničných situáciách hrdinom výhľad navyše zahmlieva dym, tma, múr, za ktorým sa skrývajú. Vrtia sa na všetky strany, lebo odvšadiaľ TO môže prísť, prikladajú si k očiam zbrane s ďalekohľadom, bolo by dobré byť na viacerých miestach toho priestoru odrazu... Alebo vlastne, bolo by dobré byť niekde celkom inde.
Film Smrť čaká všade rozpráva príbeh seržanta Willa Jamesa. Prichádza na základňu krátko po úvodnej sekvencii, začína pracovať v elitnej pyrotechnickej skupine spolu so Sanbornom a Eldridgeom. Ich bojová činnosť, ich charaktery, ich psychologický prístup k vojne a ich vyvíjajúce sa vzájomné vzťahy tvoria jadro rozprávania. Dni do skončenia ich misie ubúdajú len veľmi pomaly.
Kathryn Bigelow: „Myslím si, že isté povolania – a pyrotechnici nasadzovaní v irackej vojne k nim patria – môžu vykonávať len ľudia s istou psychologickou výbavou. Vaše prežitie závisí od psychológie a od toho, ako fungujete pri extrémnej záťaži, ako reagujete na extrémny stres. To je cena tohto druhu statočnosti a heroizmu, platíte vysokú cenu za to, že ste schopný prežiť.“
Film Kahtryn Bigelow Smrť čaká všade je naozaj dramatický, filmársky bravúrny, prostredníctvom napínavých scén a v podstate jednoduchých (nie bezduchých) zápletiek vypovedá o tom čudnom fenoméne, ktorý sme si navykli nazývať  vojnové hrdinstvo. Vojna asi je droga, našťastie len pre málokoho.

Smrť čaká všade (The Hurt Locker). USA 2008. Réžia: Kathryn Bigelow. Scenár: Mark Boal. Hrajú: Jeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty a ďalší.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite