Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Návrat kráľa

.mário Gešvantner .časopis .šport

Nové bodovanie, nové tímy, nová veľká cena, nové pravidlá, nový najvyšší šéf. Formula 1 vstupuje do sezóny 2010 v úplne novom šate, no všetky zmeny a novinky zatieňuje návrat 41-ročného Michaela Schumachera. Môže niekto zdolať najlepšieho pilota histórie na najlepšom aute minulej sezóny?

Michael Schumacher ovládal Formulu 1 za volantom najrešpektovanejšej značky Ferrari na začiatku nového milénia, keď získal päť titulov v rade. Aj keď ho na konci jeho kariéry (teda na prvom konci) dokázal poraziť Fernando Alonso, ktorého hviezda práve vychádzala, „Schumi“ odišiel do dôchodku ako legenda.
Bez motoristického adrenalínu však nevydržal dlho. Najskôr začal jazdiť preteky nižších kategórií, namiesto štyroch kolies sa však posadil do sedla motorky. Výsledky síce neboli hodné šampióna, ale Schumi od začiatku tvrdil, že mu ide viac o zábavu.
Lenže Schumacher je víťazný typ, ktorý napriek všetkému, čo už dosiahol, potrebuje stále dokazovať, že je najlepší. A tak sa začalo hovoriť o jeho návrate. Už vlani mal v kokpite Ferrari nahradiť Felippeho Massu, ktorý mal na Grand Prix Maďarska škaredú nehodu. Súčiastka, ktorá odletela z monopostu jazdiaceho pred ním, ho trafila do prilby tak prudko, že Brazílčan na okamih upadol do bezvedomia a jeho neovládané auto vrazilo priamo do bariér. Lenže napokon sa ukázalo, že Schumacherovo zranenie krku z pádu na motorke je rovnakou prekážkou, a tak z jeho návratu nebolo nič. „Extrémnu záťaž v kokpite by môj krk nevydržal, je mi to veľmi ľúto,“ vyjadril sa vtedy športovec, povestný svojou fyzickou prípravou.

.prestupy
Vlaňajšiu sezónu šokujúco ovládla stajňa Brawn. Pohrobok po Honde, ktorá nečakane ohlásila koniec v F1, bol obrovským prekvapením. To, čo sa nedarilo bohatej japonskej automobilke tri roky, dosiahol jej bývalý šéf Ross Brawn za jedinú sezónu, a to s neporovnateľne nižším rozpočtom. Získal titul nielen medzi konštruktérmi, ale dopomohol na trón majstra sveta aj Jensonovi Buttonovi.
Angličan, ktorý vlani patril s piatimi miliónmi dolárov až na deviate miesto medzi pilotmi, si ako aktuálny šampión brúsil zuby na lepší plat. Lenže Brawn váhal. Napriek titulu totiž neboli finančné podmienky tímu najružovejšie.
Veci nabrali rýchly spád, keď Brawn predal svoj tím automobilke Mercedes. Tá začala konať naozaj razantne a hneď oslovila Schumachera, ktorému pomohla v začiatkoch kariéry a ktorého chcela už celé roky dotiahnuť do stajne McLaren, kam dodávala svoje agregáty. Po dlhom čase sa tak nemecké extraznačky Mercedes a Michael Schumacher konečne spojili.
 „Myšlienka jazdiť za nemecký tím bola lákavá, rovnaké by to bolo asi pre každého Nemca. Ross ma oslovil už na posledných pretekoch sezóny v Abú Zabí, ale vtedy som si to nevedel predstaviť. Lenže o niekoľko dní mi to došlo, dostal som na súťaženie obrovskú chuť,“ vyjadril sa víťaz 91 veľkých cien.
Mercedes dokonal sen o nemeckom tíme angažovaním druhého jazdca Nica Rosberga, ktorý je síce synom fínskeho majstra sveta z roku 1982 Kekeho, no po matke má nemecký pas aj jazdeckú licenciu.
Schumacher by mal, podľa zákulisných informácií, dostávať plat 20 miliónov dolárov, čo musí poriadne hnevať šampióna Buttona, ktorý aj pre peniaze odišiel do McLarenu. Strieborný tím tak bude mať nesmierne silnú jazdeckú dvojicu, zloženú z ostatných dvoch majstrov sveta – Buttona a Lewisa Hamiltona. Otázne však bude, ako si na seba zvyknú, veď Hamilton pred časom z tímu vyštval ďalšieho šampióna, Fernana Alonsa. Ten po medzizastávke v Renaulte zakotvil vo Ferrari, kde nahradil Kimiho Räikkonena, ktorý sa rozhodol vyskúšať svoje kvality v pretekoch rely.
Naopak, zostavu nemenili v ďalšom favorizovanom tíme Red Bull Racing, Sebastian Vettel aj Marc Weber.  Zostali a chcú tento rok útočiť na titul. Zaujímavosťou medzi pilotmi je prvý Rus v F1 Vitalij Petrov, ktorému sa ušlo miesto v Renaulte, a návrat mena Senna do F1 – synovec legendárneho Ayrtona Bruno bude jazdiť za nový tím HRT.

.starosti
Nováčikov bude v štartovom poli viac. Plán bývalého prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácia (FIA) Maxa Mosleyho spraviť z výstavnej skrine automobilového športu otvorenú vitrínu, však akosi zlyháva. Mosley sa roky snažil nielen zastaviť špirálu narastajúcich nákladov, ale aj rapídne obmedziť rozpočty stajní. Cieľ nenaplnil tak, akoby si želal, a aj napriek istému obmedzeniu sú náklady také vysoké, že nové tímy majú problémy, hoci sa ešte ani nezačala sezóna. Veď do „efjednotky“ vstúpili s prísľubom, že bude zavedený rozpočtový strop.
V prípravnom období ako-tak držali krok len stajne Lotus a Virgin. Áno, ten Lotus, ktorý založil geniálny konštruktér Colin Chapman a ktorý patril v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch k absolútnej špičke. Ten Lotus, ktorého čierne monoposty so zlatým logom cigariet JPS patria dodnes k tomu najkrajšiemu, čo kedy v F1 jazdilo. Značku, ktorá zo sveta „efjednotky“ zmizla v roku 1994, kúpila malajzijská spoločnosť Proton a túži nadviazať na jej bývalú slávu. Za novým autom stojí skúsený konštruktér Mike Gascoyne, za volantom budú sedieť rovnako skúsení piloti Trulli a Kovalainen.
Za značkou Virgin nestojí nikto iný ako multimilionár Richard Branson, ktorý prevzal stajňu Manor a dal jej meno svojej najznámejšej firmy. Virgin teda má slušné finančné zázemie, no s vývojom auta aj celým chodom tímu to nevyzerá najlepšie. Rovnako sa s problémami borí už spomínaná stajňa HRT. Táto značka sa objavila na scéne len dva týždne pred štartom sezóny a nahradila tak stajňu Campos, ktorú odkúpil španielsky podnikateľ Jose Ramon Carabante. Či však posledne spomenuté tímy vydržia celú sezónu, je dnes ťažké predpovedať.
Aj preto, že krátko pred štartom sezóny oznámil americký tím US F1, že nemá dostatok prostriedkov a požiadal o odloženie štartu do budúcej sezóny. Američania ohlásili vstup do F1 už na začiatku minulej sezóny, mali veľké plány, lenže po odstúpení hlavného investora skolabovali ako prasknutá pneumatika.
Kolaps Američanov by radi využili srbskí majitelia stajne Stefan, ktorá sa nečakane objavila na scéne. Stojí za ňou strojárska spoločnosť AMCO a meno nesie podľa šéfa tímu Zorana Stefanoviča. Srbi sa dosť agresívnym spôsobom snažili zaujať uvoľnené miesto, dokonca zverejnili doklady, že do dejiska prvej Grand Prix v Bahrajne poslali techniku, no FIA im napokon štart v seriáli neodobrila.
Mimochodom, keď už hovoríme o návratoch, nesmieme zabudnúť ani na motory Cosworth, po Ferrari druhé najúspešnejšie v histórii F1. Po odchode automobiliek BMW a Toyota budú dodávať agregáty tímom štyria výrobcovia, čo je najmenej od roku 1980.Okrem spomínaných Mercedes a Cosworth to budú ešte Ferrari a Renault.

.tankovanie
Ako už v ostatných rokoch býva zvykom, ani táto sezóna sa nevyhne viacerým zmenám. Najvýraznejšou novinkou je zákaz tankovania paliva počas pretekov, čo ovplyvnilo aj konštrukciu monopostov, bolo treba minimálne dvojnásobne zväčšiť nádrže približne na 235 litrov. S touto zmenou príde napríklad skrátenie zastávok v boxoch aj zmena taktiky.
Druhou radikálnou zmenou je nové bodovanie. Kým doteraz získavali body prví ôsmi jazdci a víťaz bral desať bodov (10-8-6-5-4-3-2-1), po novom si budú kontá rozširovať až desiati jazdci a bodové rozdiely budú výraznejšie (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1).
Sezóna sa začína už tento víkend v Bahrajne, posledné, devätnáste preteky sú naplánované na 14. novembra v Abú Zabí. Novinkou je premiérová kórejská veľká cena na novučičkom okruhu Yeongam. Predsezónne testy naznačili, že k favoritom budú opäť patriť stajne McLaren, Ferrari a Red Bull s Mercedesom. Posledné merané jazdy ovládol Hamilton. „Podľa výsledkov testov sa nedá presne určiť výkonnosť jednotlivých tímov,“ tvrdí Schumacher. Nedeľa v Bahrajne však ukáže, kto je na novú sezónu pripravený najlepšie.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite