FILM Prekliaty ostrov
Aj majster sa utne. Martin Scorsese ostáva majstrom, lebo stvoril majstrovské diela. Boli časy, boli. Časy Mizerných ulíc (1974); geniálneho Taxikára (1977), kde sa Robert de Niro v úlohe vietnamského veterána pokúša po tom, čo prežil na fronte, pochopiť svet a vrátiť sa doň; časy Zúriaceho býka (1982) o slávnom pästiarovi Jakeovi Le Mottovi; bolo aj Posledné pokušenie Krista (1990), Mafiáni (1991)... Všade tam sú uvzaté Scorseseho témy, konfrontovanie dobra-trestu-odpustenia a zla-zločinu-viny, ich paralelnosť, ich prelínanie. Tak je to aj v poslednom režisérovom opuse, trileri Prekliaty ostrov. Len krátko po druhej svetovej, ešte stále hlboko ovplyvnený spomienkami na európske hrôzy, sa detektív Daniels (čoraz väčšmi dozrievajúci Leonardo DiCaprio) ocitá na ostrove odrezanom odrezanom od sveta v psychiatrickom ústave, aby vyšetril zmiznutie výnimočne nebezpečnej pacientky. Spočiatku vec nevyzerá zložito, ale zamotáva sa. Najmä preto, lebo miestni lekárski šéfovia Dr. Cawley a Dr. Naehring (Ben Kingsley a Max von Sydow) všelijako zahmlievajú a odďaľujú pravdivé vypovedanie o svojich medicínskych praktikách. Za každou skalou, za každým múrom čosi číha... Lenže všetko sme to už videli, aj nedostupný skalistý ostrov, aj pochybnosti o tom, akými očami sa to dívame na príbeh (zdravými či chorými?), aj ruky v úzkej väzenskej uličke šialene sa načahujúce spoza mreží, aj hrdinove reminiscencie všadeprítomne vplývajúce na hrdinovu súčasnosť, aj detektívnu zápletku, postupne sa čoraz väčšmi prepletajúcu s osobným životom protagonistu... Film pre starších teenagerov, čo sa už neboja trocha sa báť. Aj majster sa utne. Ale že až takto...

KNIHA Kronika peňazí na Slovensku
Fortuna Libri 2009
Nie každá kniha s množstvom obrázkov na kriedovom papieri je zbytočná. Príkladom je ďalšia zo série kroník vydavateľstva Fortuna Libri. Ako každá z kroník aj tá najnovšia postupuje chronologicky od najstarších čias, keď sa platilo naturálnymi platidlami, po dnešok, keď sme koruny nahradili eurami. Podobné je aj jej členenie: každá z kapitol sa začína úvodným dvojstranovým vysvetľujúcim článkom a pokračuje kratšími príspevkami a kalendáriom. Na konci knihy je pripojená ešte kratšia kapitola venovaná dejinám numizmatiky na Slovensku. Čítať Kroniku peňazí stranu po strane môže byť, samozrejme, únavné, ale to zrejme ani nebolo zámerom autorov. Pre laika však môže byť prínosné aj to, keď si v knihe len tak zalistuje a zahĺbi sa do jednotlivých tém. Na ilustráciu ich stačí zopár: práca minciarov v keltských mincovniach, hrivny, mincové značky jednotlivých grófov, falšovanie od rímskych čias po rozdelenie republiky, košický zlatý poklad, štátny bankrot v roku 1811, menová konkurencia, menové odluky, pretlače, kolkovanie, zvláštne platidlá, bony či nešťastná stokorunáčka s Gottwaldom. A keď to čitateľa prestane baviť, môže si aspoň porovnať nerealizovaný návrh desaťkorunáčky z roku 1967 s platidlami z roku 1953, ktoré sa zo všetkého najviac podobajú na ruble. O histórii našej krajiny nám totiž veľa povedia aj tie malé obrázky na minciach a bankovkách.
.tg

KNIHA Alan Hyža, Peter Kubínyi: Misia
Vydavateľstvo Don Bosco, 2010
Misia je v poradí tretím titulom, na ktorom sa podieľa dvojica Alan Hyža a Peter Kubínyi. Po knihách Ríša zla na konci sna (2000) a Koniec (2003) prinášajú príbehy slovenských saleziánskych misionárov pôsobiacich po celom svete. Výsledkom je pozoruhodná publikácia. A to z viacerých pohľadov. Fotografie Alana Hyžu žijú vlastné príbehy, plné emocionálneho obsahu. Texty Petra Kubínyiho nie sú len dokumentom, sú rozprávaním o úplne obyčajných ľuďoch s neobyčajnou silou. Nevzniká medzi nimi konflikt, obe súčasti síce žijú svoje samostatné životy, ale vďaka citlivému grafickému spracovaniu sú v symbióze. Obaja autori sú ostrieľaní dokumentaristi a určite nikto nemal pochybnosti, že odovzdajú vydavateľovi stopercentne odvedenú robotu, ktorá nebude len rutinou. Nebýva zvykom spomínať v hodnotení vydavateľa toho-ktorého titulu. V tomto prípade je to však viac než potrebné. Saleziánskemu vydavateľstvu sa podarila zaujímavá vec. Myšlienkou a následne vydaním takéhoto typu publikácie, ktorý je dokonca ich prvotinou tohto druhu, prekročili pomyselnú hranicu dvoch svetov. Brilantne spojili duchovné a svetské spôsobom, ktorý zaujme. Vďaka tomu, že ju vydávajú dvojjazyčne, prekračujú aj hranice skutočné. Vydavateľstvo a autori ukázali misionárov ako ľudí z mäsa a kostí, s otvorenými srdciami k bohu i k blížnemu. A to je hádam najväčšia pridaná hodnota tejto skvelej knihy.
.ľuboš Houška