Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Film nebude na internete zadarmo ako hudba

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

Správa sa neformálne, o podnikaní rozpráva ležérne, ale pritom je jasné, že vie, o čom hovorí. Za pár rokov spolu s partnerom vybudovali úspešný internetový obchod, špecializujúci sa na predaj filmov, hudby a kníh. Peter Koštial.

.ako vám napadlo predávať DVD filmy cez internet?
Prišiel s tým môj spolužiak a terajší spoločník Ján Budaj. Rozbehol na živnosť internetový obchod s filmovými DVD-čkami, lebo mal filmy rád a myslel si, že by sa mohli predávať. Ja som mu popri zamestnaní pomáhal a postupne mi tá práca zaberala čoraz viac času, tak som sa rozhodol pre ňu. Živnosť sme zmenili na eseročku a nazvali sme ju Gorila.sk.
.prečo ste si vybrali taký nefilmový názov?
Myslím, že sme hľadali názov firmy, ktorý by nereprezentoval konkrétny tovar. Uvažovali sme tak, aby sa názov v budúcnosti dal použiť ako značka pre predaj iných tovarov. Postupne sme k filmom pridali knihy, hudbu a dnes aj parfumy či plagáty. Stále sú to veci objemovo malé, aby sa dali ľahko skladovať aj distribuovať.
.vraj ste začínali podnikať v obývačke.
Áno, nemali sme žiadny sklad. Mysleli sme si, že obchod bude fungovať tak, že veci pre zákazníkov objednáme a hneď im ich odošleme. Ale po mesiaci sme pochopili, že to tak nejde, lebo objednávky sa hromadili a  obývačka sa zapĺňala. Mali sme šťastie, že sme v začiatkoch v rokoch 2006-08 zachytili filmový boom a záujem o DVD filmy rástol.
.odkiaľ ste mali peniaze na tovar?
Spočiatku sme do nákupu dávali vlastné peniaze, ale s rastom objemu a potrebou skladu sme začali rokovať s bankami o úvere.
.chceli vám banky požičiavať na projekt internetového obchodu?
Nechceli sme od nich milióny, iba státisíce korún. Keď sme im ukázali naše tržby z roku 2007, ktoré sa pohybovali okolo 18 miliónov korún, tak sme dostali prevádzkový úver.
.aká bola vtedy konkurencia na trhu?
Nie veľká. DVD filmy predávali ešte asi dve firmy -- DVDBest.sk a Filmotéka.sk 
.robili ste reklamu?
Spočiatku ani nie, ale postupne cez klasické internetové cesty ako Google AdWords.  Mali sme výhodu aj v tom, že môj spoločník vlastnil portál Filmklub.sk, ktorý už mal dosť širokú komunitu návštevníkov a tam sme cielili našu reklamu. 
.prečo ste sa rozhodli mať aj kamennú predajňu?
Spočiatku sme predajňu neplánovali ako predajné miesto, ale skôr ako skladový priestor, ale aj ako odberné miesto. Propagovali sme na internete osobný odber, ktorý vyšiel zákazníka lacnejšie ako dobierka. Dnes priestor plní všetky tieto funkcie. Zákazníkom vyhovuje, že pri preberaní tovaru si môžu pozrieť aj čo je na sklade. 
.aké skúsenosti máte s doručovateľmi?
Využívame Slovenskú poštu aj súkromných doručovateľov a s dodávkami nie sú veľké problémy. Napriek tomu zákazníci najmä v Bratislave radšej prídu po tovar osobne a ušetria na poštovnom.
.okrem rozširovania sortimentu expandujete aj priestorovo, keď ste založili český internetový obchod arara.cz. Kam ešte chcete ísť?
Český obchod sme spustili v roku 2008, lebo sme predpokladali, že hoci konkurencia tam je väčšia, aj kúpna sila obyvateľov je vyššia. Výrazné náklady na spustenie portálu sme nemali, lebo expedícia zostáva na Slovensku a český trh je výnimočný aj v tom, že pri filmoch nie je jazyková bariéra. Z okolitých krajín plánujeme vstúpiť aj na maďarský trh.
.ako váš biznis ovplyvnila kríza?
Napočudovanie nám v krízových rokoch tržby rástli. V roku 2008 sme mali tržby okolo 68 miliónov korún a v minulom roku až 3,5 milióna eur (asi 100, 5 milióna korún). 
.zdá sa, že kríza predaj filmov neovplyvňuje.
Filmy sú tovar, ktorý je odolný voči nákupnej turistike. V Maďarsku po slovensky nadabované filmy nekúpite. Ale možno nám zákazníkov kríza aj prilákala, pretože ponúkame lacnejšie filmy ako kamenné predajne v kníhkupectvách či supermarketoch. Na druhej strane možno je to aj trend rastu internetových obchodov. 
.aký má  na vaše podnikanie vplyv sťahovanie filmov cez rýchly internet?
Zatiaľ si myslím, že nám to výrazne zákazníkov neuberá, ale do budúcnosti to nemôžem vylúčiť. I keď mám skúsenosti, že zákazníci si často film kupujú ako darček, a preto preferujú hmotné DVD s obalom ako stiahnutý film.  Navyše, film nie je hudba a podľa mňa filmári si filmy nepustia na internet zadarmo len tak ľahko. Film je nákladnejší produkt a musí si na seba zarobiť v kinosálach. Kupovaniu filmov pomáha aj znižovanie cien nosičov. Keď sme v roku 2006 začínali, novinka na DVD stála 700 korún, dnes nový film kúpite za 13 eur. Uvidíme, čo s trhom spravia nové blue-ray nosiče, čo sú vysokokapacitné optické disky, kde sa zmestí veľa filmov v dobrej kvalite. V USA je ich predaj už veľmi rozšírený. Tento biznis môže tiež ovplyvniť predaj 3D filmov.
.máte snahu si na vašej internetovej stránke vybudovať aj svoju komunitu, ktorá by filmy a knihy recenzovala, ako je to na Amazon.com?
Recenzie zatiaľ preberáme zväčša z portálu Filmklub.sk, ale do budúcna sa im nebránime. Komunita sa dnes dá budovať skôr cez Facebook ako cez internetový obchod. 
.mali ste už ponuky na kúpu vášho internetového obchodu?
Ponuky boli, ale zatiaľ nie so zaujímavou cenou. Investori ešte internetovým projektom na Slovensku až tak neveria a nevedia ich oceniť. Ale keď príde dobrá ponuka, nebudeme sa brániť.
Peter Koštial pochádza z Lučenca, Vyštudoval City University v Bratislave. Po škole pracoval ako databázový analytik v spoločnosti Smoza. Neskôr sa venoval marketingu vo Všeobecnej úverovej banke a riadil DataWarehouse v spoločnosti Consumer finance holding. Od roku 2006 podniká. Je konateľom spoločnosti Beyond media, ktorá prevádzkuje internetový obchod Gorila.sk.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite