Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

New York Petra Breinera

.peter Breiner .časopis .osobnosti

Od minulého roka máme v newyorskej filharmónii nového šéfdirigenta. Alan Gilbert nie je žiadna megahviezda, narodil sa a vyrástol v New Yorku a jeho rodičia sú dokonca členmi orchestra. Doteraz dirigoval v Štokholme, ale len čo dostal newyorský job, štokholmského fleku sa vzdal.

Orchester sa neho celkom tešil. Okrem iného ho dobre poznali. Už ako malý chlapec cestoval na zájazdy s rodičmi a vykonával rôzne drobné služby. V orchestri má kamarátov, na rozdiel od svojho predchodcu, slávneho Lorina Maazela, ktorý sa s nikým v orchestri veľmi nestýkal a s mnohými členmi za 7 rokov pôsobenia ani neprehovoril.
Alan sa venuje orchestru veľmi dôkladne. Okrem toho, že má s nimi  najmenej každý mesiac  koncert, často dokonca niekoľko, a chodí s orchestrom na zájazdy, podniká aj množstvo sprievodných aktivít – zháňanie sponzorov a koketovanie s nimi, charitatívne koncerty, prednášky, marketingové akcie, public relations. Učí na Juilliarde, takže je v podstate celý rok, okrem zopár hosťovaní, v intenzívnom styku s orchestrom. Dalo by sa povedať, že je jeho otcom.
Newoyrská filharmónia nebude najlepší orchester na svete, ale patrí medzi celkom slušné. Dokonca najslušnejšie.
V Bratislave sú tiež orchestre. Týmto konštatovaním by som mohol skončiť, ale ešte som nenaplnil normu. O rozhlasovom orchestri sa len zmienim, lebo v podstate neexistuje – riaditeľke rozhlasu sa ho, za účinnej spolupráce „dirigenta“, podarilo takmer úplne zničiť. 
Slovenská filharmónia po početných predošlých – nie príliš úspešných – pokusoch má tiež nového šéfdirigenta. Ako je na Slovensku zvykom (nástenky, ktoré nikto nevidel, konkurzy šité na mieru atď.), aj v tomto prípade bolo výberové konanie intímne, takže o ňom veľa informácií nemáme. V tlači som si prečítal, že v tejto sezóne bude nový šéf v Bratislave dirigovať tri koncerty, v budúcej štyri. Naháňaniu sponzorov, marketingu orchestra či iným sprievodným akciám sa pravdepodobne tiež nebude venovať príliš intenzívne, keďže okrem Bratislavy šéfuje dvom ďalším orchestrom a ako kvalitný dirigent má aj spústu hosťovačiek.
Newyorská filharmónia má sálu. Má slušný rozpočet a veľa sponzorov. Má nahrávacie zmluvy. Má atraktívne zájazdy. Má veľmi dobrú návštevnosť a programovú konzistenciu. Má riaditeľa, ktorý nekoncertuje a neučí na poltucte škôl.
Slovenská filharmónia nemá nič z uvedeného, ale zato je na špici vývoja. Jej riaditeľ vyhlásil: „Časy, keď  bol dirigent otcom orchestra a celoročne s ním pracoval, sú dávno preč.” Budeme sa musieť v New Yorku ešte všeličomu priučiť.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite