MASSIVE ATTACK
HELIGOLAND
VIRGIN
Nemecké (pôvodne britské) súostrovie v Severnom mori s podivne priaznivou klímou a červenou, "svätou" zemou ako názov albumu? Akého vlastne? Piateho a opäť výnimočného. Lebo takí Massive Attack, Robert 3D a Daddy G stále sú. Charizma, osobitý prejav, schopnosť napísať silnú pieseň. Tri zložky v dobrom pomere. Aktuálne podporovaní skvelou koncertnou kapelou aj novou krvou v podobe speváčky Martiny Topley-Bird. Práve Martina spieva najsilnejšie číslo platne, Psyche. Formálne veľmi netradičný kus pre hlas, decentný kláves, samplované gitarové arppegio a veľký bubon. Girl I Love You, najdynamickejšiu, priam rockovú skladbu vymysleli pre veterána Horaca Andyho, najväčšiu hitovku Paradise Circus spieva Hope Sandoval, najväčšiu ťažobu venovali Guyovi Garveymu z Elbow a najufňukanejšiu Damonovi Albarnovi, ale ten to iste prežije, keďže bude mať vďaka Gorillaz dobrý rok.
●●●●○

B.U.R.A.N.A. ORCHESTR
UNDERWORLD MUSIC
INDIES HAPPY TRAILS
Keď 11-členná skupina s dychovou a rytmickou sekciou, akordeónom, historizujúcimi nástrojmi, sólovými i zborovými hlasmi spustí svoj balkánsky m-ca m-ca speed world beat, prvé rady publika na folkovom festivale ustúpia o tri metre vzad. Počúvať B.O. je ako cestovať pomocou Google Earth po svete. Z Arabského polostrova skokom do Ruska "a pak hurá Afriko a hyjé Indie", Bajkal, Japonsko, Divoký Západ. Veľkým zdrojom inšpirácie je aj klezmer a cigánska muzika a ako spojovacia hmota funguje dixieland. Zdá sa, že pôvodný je tu iba moravský akcent. Príslušníci postihnutých národnostných skupín by asi na počúvanie takýchto ponášok bez dostatočného zmyslu pre humor nenašli pochopenie. Ešteže s humorom ide všetko ľahšie, a keď aj ten omrzí, poslucháč zistí, že pod celým etno cirkusom sa skrýva aj celkom nápaditá a melodická hudba.
●●●○○

LIGHTSPEED CHAMPION
LIFE IS SWEET! NICE TO MEET YOU

DOMINO RECORDS
Rodák z Texasu, vyrastajúci v Británii (hudobne aj s noiserockovými pankáčmi Test Icicles) a aktuálne presídlený do New Yorku - Devonté Hynes alias Lightspeed Champion. Skladateľ, indie pesničkár koncertujúci s muzikantmi z Arctic Monkeys, The Horrors, The Wombats či Florence And The Machine, autor poviedok, komiksov, ale aj performer soundtrackov na žiadosť Britského filmového inštitútu. Talent ako hrom, ktorý to okrem bravúrnych textov vie aj so spevom, violončelom, gitarami, pianom, bicími. Po debute spred dvoch rokov je späť s dvojkou bohatou na svieže popsongy (Faculty of Fears, Madame Van Damme), gradujúce majsterštuky (Sweetheart), klavírne skladby s viachlasmi (The Big Guns of Highsmith) a najmä nové príbehy zo života. Platňa vznikala v Brooklyne s producentom Benom Allenom (Animal Collective, Gnarls Barkley). Radosť počúvať!
●●●●●

CARO EMERALD
DELETED SCENES FROM THE CUTTING ROOM FLOOR

GRANDMONO
Pop - oblasť zamorená konvenčnosťou? Tu je to inak. Holandská speváčka Caro Emerald nahrala svoj debutový album doslova napumpovaný tým, čím si mnoho ľudí vysvetľuje pojem hudobnej kvality. Skladateľskými nápadmi, majstrovskými aranžmánmi, v ktorých sa strieda akustika s elektronikou, pestrá paleta zvukov podmienených množstvom rozličných hudobných nástrojov, dychových, klávesových, strunových, sláčikových, bicích a, samozrejme, i hudobných štýlov, nad ktorými kraľuje starý kráľ - swing! Pamätáte sa na vlnu mladého amerického swingu v rokoch 1990-98? Zaregistrovali ste novú vlnu electro-swingu? Niekde medzi nimi sa pohybuje štýl Caro. Na staromódnosť som pri ňom zabudol. Zvuk má moderný. Emeraldin hit Back It Up remixovali Kraak & Smaak. Nechýba neodolateľná tanečná energia a dobrý spev. Zaberie aj komerčne? Možno, ak bude zaplatená bohyňa Propaganda.
●●●●○

VÍTĚZSLAV VÁVRA
CITRONOVÁ HOLKA

EMI/MONITOR
Keby existovali stavovské organizácie spevákov a bubeníkov, žiadosť Víťa Vávru o prijatie by si medzi sebou asi prehadzovali ako horúci zemiak. Úroveň jeho "kvality" však vyhovovala komunistom. Ako mizerný bubeník a ešte horší spevák sa nikdy nemohol stať rockerom, tobôž nejakým rebelom. A tak sa "zpívající bubeník" pohodlne usalašil na vlnách socpopu, ktorým nám vtedajší mocní formovali vkus. Na to, že to urobili dôkladne, sa asi spolieha vydavateľ, keď prišiel s nápadom vydať Vávrove hity prearanžované do tanečnej podoby. To je jediné vysvetlenie tohto počinu. Určite totiž vie, že u dnešnej mládeže by takmer šesťdesiatnik spievajúci o konci prázdnin pôsobil ako zrelý na psychiatriu. "Holky z gymplu" sľubujúce si pred štvrťstoročím Ad revidendum sú však ešte tu, a tak šanca predať a zarobiť žije. Ak však "holky" za tie peniaze práve nekupujú banány vnúčatám.
●○○○○
.luboš Houška

REDEMPTION
SNOWFALL ON JUDGMENT DAY

INSIDEOUT/CENTURY MEDIA
Vedúcou postavou americkej skupiny Redemption je skladateľ, gitarista a klávesista Nicolas van Dyk, ktorý si ten projekt vytvoril vo voľnom čase popri zamestnaní manažéra hollywoodskej filmovej spoločnosti. Z Redemption sa stala akási superskupina v žánri amerického progresívneho metalu - v súčasnej zostave sú spevák Ray Alder z Fates Warning a gitarista Bernie Versailles z Agent Steel. Redemption sa preslávili ako predkapela hviezdnych Dream Theater, na aktuálnom štvrtom albume Snowfall On Judgment Day v jednej skladbe hosťuje ich spevák James LaBrie. Redemption sú najčastejšie prirovnávaní práve k Dream Theater, ich skladby sú však menej expanzívne. Rozdiel je aj v speváckom prejave, Ray Alder spieva civilnejšie ako James LaBrie. Album však pôsobí veľmi emocionálne, čo zrejme súvisí s bojom so zákernou chorobou, ktorý práve zvádza Nicolas van Dyk.
●●●○○