Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár Eleny Akácsovej

.elena Akácsová .časopis .médiá

Aké novinové články si ľudia najčastejšie navzájom posielajú e-mailom? Ak si myslíte, rovnako, ako si to myslia mnohí odborníci na to, čo noviny predáva, že vedú témy ako sex, klebety, násilie a strach, tak ste na omyle.

Aspoň čo sa týka čitateľov New York Times. Výskumníci Pensylvánskej univerzity Jonah Berger a Katherine A. Milkman si podrobne posvietili na zoznamy článkov za obdobie šiestich mesiacov, ktoré čitatelia internetového vydania novín niekomu poslali do e-mailu. Zistili, že ľudia takto posielajú najmä texty, ktoré sú viac pozitívne ako negatívne, sú skôr dlhšie a intelektuálne náročnejšie. Asi neprekvapí, že až 20 percent správ v zozname tvorili tie, ktoré boli práve na titulke, ale možno prekvapí, že až 30 percent z nich tvorili články o vede! Veda si viedla oveľa lepšie ako výskumníci predpokladali, a to nielen vďaka populárnym témam ako zdravie a technologické hračičky, ale zabodovala napríklad aj paleontológia či kozmológia.
Podľa klasických teórií sa ľudia delia o recepty, finančné tipy či praktické liečebné rady, lebo očakávajú, že jedného dňa sa im ich láskavosť v inej forme vráti. Keď posielajú šokujúce novinky, chcú zas urobiť dojem, akí sú dobre informovaní. Ale čo chcú povedať úvodom do teórie superstrún? Možno sa tiež chcú predvádzať, ale podľa výskumníkov chcú skôr vytvoriť emocionálne spojenectvo zoči-voči veciam, ktoré nás presahujú a vzbudzujú v nás rešpekt. "Ak čítate článok, ktorý zmení váš pohľad na svet či na seba, chcete sa s tým podeliť, chcete aj druhým pomôcť zmeniť sa," tvrdí pre New York Times Dr. Berger. "Ak pri čítaní článku máte s druhými rovnaké pocity, zbližuje vás to."
Emocionálne puto sa dá vytvárať aj jednoduchšie, napríklad spoločným pocitom strachu, odporu, spoločným nepriateľom. O to viac poteší zistenie, že ešte existujú čitatelia, aj keď ich je možno zúfalo málo, ktorí sa pri budovaní vzťahov radi vydajú zložitejšou cestou, dokážu sa deliť o pozitívne emócie či rešpekt. Hneď sa mi zdá deň krajší a budúcnosť médií, internetu, ľudstva a i tá moja, akási svetlejšia.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite