Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Boj o mýto pokračuje

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

Po čiastočnom víťaztve autodopravcov, keď im premiér sľúbilsplniť tri zo štyroch požiadaviek, ich boj pokračuje. Stále nie sú spokojní s rozsahom spoplatnených ciest prvej triedy. Chceli by platiť iba za tie, ktoré paralelne lemujú diaľnice. Z 1 500 kilometrov by tak bolo spoplatnených iba niečo vyše 300 kilometrov ciest.

Minister dopravy Ľubomír Vážny je v tom neústupný. Tvrdí, že cesty musia byť spoplatnené kompletne, pretože kamiónisti by utekali na nespoplatnené úseky. To by sa nepáčilo obciam, cez ktoré tie cesty vedú.  Viac sa darí autodopravcom s ich požiadavkou rozdeliť spoplatnené úsekyna menšie časti, a platiť tak mýto spravodlivejšie, za skutočné prejazdené úseky. Od februára sa má súčasných asi 820 úsekov rozčleniť na vyše tisíc a od apríla by sa mali úseky rozdeliť ešte na menšie časti. 
Vážny dokonca autodopravcom sľúbil, že ak prejdú len kilometer po 5-kilometrovom úseku, nebudú dočasne platiť nič. To však so spravodlivosťou nemá nič spoločné.
Spomínané zmeny v úsekoch si vyžiadajú aj zmeny v mýtnom systéme a za tie štát bude
musieť doplatiť firme SkyToll, prevádzkovateľovi mýta. Zdá sa teda, že spoluautor problémov skrátka nepríde.
Vo svetle ďalších čísel, s ktorými prišiel týždenník Trend, je jasné, že problém mýtneho systému nie je ani tak vo výške mýta. To je v porovnaní s ostatnými krajinami stredne drahé. Jeho problém je v drahej počiatočnej investícii a údržbe mýtneho systému. Investičné a prevádzkové náklady budú tvoriť až 27, 5 percenta z vybratého mýta, hoci v Nemecku je to len 13 percent. Predražený systém začne preto zarábať na opravu ciest o 3,5 roka.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite