Hudobné recenzie

VAMPIRE WEEKEND
CONTRA

XL RECORDINGS
Kamaráti z newyorskej Columbia University, pochádzajúci z bohatých rodín a hlásiaci sa k odkazu Ramones či The Clash, sa ozývajú dva roky po vydaní úspešného eponymného debutu. Platňa Contra opäť prináša porciu veselo znejúcej indie muziky s afropopovými prvkami, na úkor priamočiareho pesničkového punku je tu viac hry so synťákmi či elektronikou (Giving Up The Gun, White Sky...), v záverečnom lovesongu I Think Ur Contra sa stíšia a zvukovo zaexperimentujú najviac. Divoký singel Cousins namotá na počúvanie celého albumu, no absencia podobne búrlivých kúskov môže sklamať. Nechýba však textársky ostrovtip frontmana Ezru Koeniga, zabalený do detskej hravosti a vynaliezavosti. Tá nevyprchala, čoho dôkazom sú koncerty. Ako vraví kapela, hrajú stále rovnako – pred štyridsaťtisícovým publikom na Glastonbury ako pred dvoma rokmi spolužiakom v krčme.
●●●○○

Basement Jaxx
Zephyr

XL
Len tri mesiace po Scars vyšla v decembri anglickej dvojici Basement Jaxx nová a po dlhšom čase dobrá nahrávka. Paradoxne to znie len dovtedy, kým neprídeme na to, že Zephyr mal byť pôvodne akýmsi alternatívne ladeným béčkom, chilloutom po prehýrenej noci, a technicky vzaté, druhou polovicou zamýšľaného dvojalbumu. Lenže dvojalbumy sa dnes už nenosia, a tak to, čo sa môže javiť ako marketingový ťah, je vlastne len z núdze cnosť. Kým na Scars si bolo možné Basement Jaxx chvíľami zmýliť s Rickym Martinom, Zephyr prezentuje duo aj ako muzikantské, nielen programátorské a poskakujúce. Výlety do world music, indie-rocku, ambientu a džezu, synkopy namiesto 4/4 a skvelí hostia, najmä 67-ročný priekopník Ethio-jazzu Mulatu Astatke či newyorský spevák Jose James. Nie nadarmo mal nový materiál Basement Jaxx premiéru vo fajnšmekerskej šou BBC Radio 1 Worldwide Gillesa Petersona.
●●●●○

RÔZNI
LONG DISTANCE COMPILATION

BOUTIQUE EMPIRE & AZYL
Dvaja producenti z dvoch krajín dali dokopy projekt, ktorý napriek množstvu účastníkov znie pozoruhodne kompaktne. Kanaďan Mark Henning z Boutique Empire dohodil kapely Sex With Strangers, Combine the Victorious a Guilty About Girls, Maroš Hečko z bratislavského Azylu pridal Home Made Mutant, Double Affair a Marcela Buntaja. Výsledkom je štrnásť šťavnatých kúskov, v ktorých sa snúbi lesk diskogulí z 80. rokov s novoromantickými melódiami a intelektuálnym nadhľadom. Na svoje si prídu znalci raných nahrávok firmy Mute i mládež, ktorá svoje „osemdesiate“ zažíva prvýkrát. Hoci som nebol pravoverný depešák, nemám problém uznať, že skladby ako No Problems od Combine the Victorious či Musím ti to oplatiť od Jozefa Vlka a Maroša Hečka s hosťujúcou Silviou Josifovskou a Oskarom Rózsom znejú ako ozdoba tanečného večierka i rozhlasovej rotácie. Vitaj späť, madam história!
●●●●○

RÔZNI
INDIES SCOPE 2009

INDIES SCOPE/NOVÝ POPULÁR
Každoročnou vizitkou činnosti brnianskeho „lejblu“ Indies Scope býva výberový album s ukážkami celoročnej produkcie tohto alternatívneho vydavateľstva. Značka Indies Scope zastrešuje veľkú časť z toho najzaujímavejšieho, čo priniesla česká, moravská i slovenská scéna na poli alternatívy - rockovej či pesničkárskej, ale aj world music, blues a džezu. Napriek pestrému žánrovému rozsahu sú výbery ako tento dôkazom, že vydavateľstvo si za dvadsať rokov vytvorilo vlastnú tvár a jednotlivé vzorky držia pohromade vďaka dobrému vkusu a odlišnému pohľadu na svet, než aký svojim ovečkám vnucujú komerčne orientované médiá. Z toho najlepšieho na CD možno menovať -123 min, Květy, Kašpárek v rohlíku, Bra Agas, Tomáš Kočko, Ida Kellarová, Tara Fuki, Vébrová/Acher, Traband, Minach atď. Na Slovensku vyšiel album ako CD príloha časopisu Nový Populár.
●●●○○

DAN BERGLUND’S TONBRUKET
DAN BERGLUND’S TONBRUKET

ACT MUSIC
Švédsky kontrabasista Dan Berglund strávil intenzívnych 15 rokov ako člen skupiny E.S.T. Pozviechať sa umelecky zo straty kapelníka Esbjörna Svenssona preto nebolo určite jednoduché. Berglundova nová skupina Tonbruket však dokazuje, že sa „zotavil“ veľmi rýchlo a vykročil zo Svenssonovho tieňa rázne a sebavedomo. Celkom iné obsadenie, odlišný hudobný i zvukový koncept. Moderný džezový jazyk akoby sa tu rozplynul v žánrovo široko diferencovanom toku hudobných nápadov, kde možno objaviť čokoľvek (napríklad aj psychedelický odkaz raných Pink Floyd). Spoločne s gitaristom (Johan Lindstrom), klávesistom (Martin Hederos) a bubeníkom (Andrea Werliin) pripravil Berglund až nečakane osobitý, komplexný, mnohovrstvový hudobný zážitok. Každá skladba prekvapí špecifickou náladou, niekedy až alternatívnym zvukom a predovšetkým originálnymi nápadmi.
●●●●●

A FINE FRENZY
BOMBS IN A BIRDCAGE

Na niektorých fotografiách, keď s ryšavou hrivou sedí za klavírom, pripomína Tori Amos. Dvadsaťpäťročná speváčka, klaviristka a skladateľka Alison Sudol však ako svoje vzory uvádza Arethu Franklin, Ellu Fitzgerald, ale aj Coldplay, Keane, Radiohead alebo Sigur Rós. Ovplyvnila ju aj literatúra a umelecké meno si odvodila zo Shakespearovho Sna noci svätojánskej. Skladba What I Wouldn't Do s veselým pískaním, ktorá otvára jej druhý album Bombs In A Birdcage, zo všetkého najviac pripomenie KT Tunstall, v ďalších pesničkách sa dá nájsť podobnosť so Sarah McLachlan, Fionou Apple... Alison Sudol zatiaľ nehrá najoriginálnejšiu hudbu na svete a momentálne sa nachádza v bode, keď ťažko povedať, či sa z nej vyvinie ozajstná skladateľská a spevácka osobnosť, ktorú raz niekto uvedie ako svoj vzor. V tejto chvíli je jasné, že vie spievať, má vkus a už aj popularitu.
●●●○○