Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bršlík očaril Viedenčanov

.boris Ažaltovič .časopis .hudba

Siedmeho januára debutoval talentovaný slovenský tenorista vo Viedenskej štátnej opere v Donizettiho Nápoji lásky.

Kariéra mladého 31-ročného slovenského tenoristu Pavla Bršlíka je mimoriadne úspešná. Spieva v berlínskej Štátnej opere, londýnskej Covent Garden, newyorskej Metropolitnej opere, v Mníchove či v Madride. Za sebou má tiež úcinkovanie na viacerých hudobných festivaloch, medzi inými aj na najprestížnejšom z nich – na Salzburských slávnostiach.
V súčasnosti patrí medzi najvyhľadávanejších európskych interpretov Mozarta. Podobne ako slovenská sopranistka Lucia Popp, akoby sa pre mozartovskú hudbu narodil. V repertoári má Dona Otavia (Don Giovanni), Tamina (Čarovná flauta), Idamanteho (Idomeneo), Ferranda (Cosi fan tutte) a Belmonteho (Únos zo Serailu). Na októbrovej mníchovskej premiére Dona Giovanniho si spomedzi sólistov vyslúžil najväčší potlesk a hlasné bravó. Najlepší Don Ottavio, akého som osobne počul. Rovnaký úspech mal v Bratislave v nedávnej premiére Čarovnej flauty, i na otváracom koncerte sezóny SND, kde prijal pozvanie ako hosť Ľubice Vargicovej. Nespornou prednosťou Pavla Bršlíka je prepracovaná technika, nezameniteľná farba hlasu a neprehliadnuteľný profesionálny rast. Spieva presvedčivo, jednoducho, každá ária je presne a citlivo vystavaná. Akoby ho viedol sám maestro Mozart.
Bršlíkov repertoár zahŕňa mnoho ďalších postáv – Gennara (Donizettiho Lucrezia Borgia), Lenského (Čajkovského Eugen Onegin), Kudrjáša (Janáčkova Káťa Kabanovová), Alfréda (Straussov Netopier), Jacquina (Beethovenov Fidelio). Medzi jeho najúspešnejšie kreácie patrí rola Nemorina v Donizettiho Nápoji lásky, ktorou, mimochodom, pred pár rokmi konečne debutoval aj v SND po boku Adriany Kučerovej v úlohe Adiny. Práve v tejto role sa 7. januára tohto roku prvýkrát postavil na javisko viedenskej Štátnej opery. 
Bol to skvelý debut. Už v úvodnej árii Quanto e bell,a quanto e cara zasvietil bezchybnými výškami. Po najznámejšej árii opery Una furtiva lagrima nasledoval dlhý potlesk i bravó, čo vo Viedenskej štátnej opere vôbec nie je bežné. Bršlíkovi robili spoločnosť ďalší skvelí umelci. Adinu spievala talentovaná ruská sopranistka Ekaterina Siurina, Belcoreho barytonista Fabio Capitanucci a šarlatána Dulcamaru Ambrogio Maestri (obaja páni sú stálicami milánskej La Scaly). Všetci podali bezchybné výkony, ktorým ťažko niečo vyčítať. Nápoj lásky v réžii Otta Schenka mal premiéru v roku 1980. Vek mu neubral na príťažlivosti. Nádherná, jednoduchá, počas celého deja konštantná scéna evokuje Tiepolov obraz Šarlatána. Ak by som predsa len chcel hľadať chybičku krásy, nájdem ju v hudobnom naštudovaní Andreasa Eschwé, ktorý občas zatienil sólistov a jeho forte bolo skôr fortissimom.
Pavol Bršlík si získal viedenské publikum, ktorému sa najbližšie predstaví v júni v úlohe Lenského v Čajkovského opere Eugen Onegin. 
Autor je milovník opery.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite