Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Analýza Irish Times

.jaroslav Daniška .časopis .týždeň doma

Nebezpečenstvu bolo vystavené celé lietadlo, to tvrdí v skratke analýza írskeho denníka Irish Times, ktorej autorom je Tom Clonan, analytik novín a bývalý armádny dôstojník na dôchodku, špecializujúci sa na výbušniny.

Jedna zo špekulácií, ktoré vznikli aj kvôli zlému postupu Kaliňákovho ministerstva vnútra, znela, že na palube sa nachádzal semtex. Clonan uvádza všetky základné fakty na správnu mieru, ale zároveň podotýka, že policajná výbušnina z Popradu je často využívaná teroristickými organizáciami po celom svete. Napríklad dve čečenské samovražedné atentátničky použili 200 gramov totožnej látky počas útoku na ruské civilné lietadlo v auguste 2004, práve preto podľa Clonana slovenská polícia zrejme testovala psov na túto výbušninu. Clonan kritizuje najmä dve veci. Po prvé fakt, že polícia využívala na trénovanie psov batožinu civilných občanov, na čo nevidí žiadny rozumný dôvod, a po druhé ospravedlniť nemožno ani to, že výbušnina sa nakoniec dostala na palube civilného lietadla do vzdušného priestoru.
V najdôležitejšej často analýzy publikovanej v írskom denníku však Clonan po konzultácii s ďalším vojenským expertom uvádza, že výbušnina je bezpečná pre podobnú manipuláciu iba v teplotách od -5° do +30°C, mimo tohto pásma je výbušnina „považovaná za nestabilnú a potenciálne nebezpečnú“, čo je „inými slovami povedané, že je viac pravdepodobné, že sa môže vznietiť aj bez potreby detonátoru“. A práve to je dôvod, prečo sa podobný explozívny materiál za normálnych okolností neprepravuje letecky, ale prednostne po zemi alebo mori pri zachovávaní prísnych bezpečnostných protokolov.  Dokonca aj keď je armáda donútená za mimoriadnych okolností transportovať výbušniny letecky, nikdy nie sú na palube prítomní pasažieri. Lietadlo Danube Wings bolo presne opačným príkladom. Na palube sa nachádzali pasažieri a výbušnina schopná zničiť celé lietadlo počas letu. „Našťastie pre všetkých dublinský let pristál v Írsku bez akýchkoľvek náhodných turbulencií alebo iných leteckých incidentov.“ Na nešťastie však výbušnina nebola zachytená na letisku, ale „bez podozrenia prenesená ďalej do vnútromestského bytového komplexu na Dorset Street v Dubline“, čo znamená, že sa výbušnina dostala do „nekontrolovateľného prostredia s možnými smrteľnými dôsledkami“, dodáva Clonan. Nočné teploty v Dubline sú momentálne nižšie ako -5°C, takže ak by batožina zostala vonku alebo v aute, explozívny materiál mohol skryštalizovať a vybuchnúť.
V ďalšej časti podrobnej analýzy sa autor venuje možnému výbuchu. Otras by zničil všetko v bezprostrednom okolí, ak by došlo k výbuchu v aute, došlo by k šrapnelovému efektu, ktorý by zasiahol okolité budovy alebo náhodné osoby. Výbušnina by fungovala ako bomba v aute. Ak by došlo k výbuchu v bytovom komplexe, vysoká teplota by spôsobila okrem iných škôd aj následný požiar.
Na záver analýzy sa bezpečnostný expert pohoršuje nad reakciou írskej vlády, ktorá bola podľa neho vzhľadom na potenciálne nebezpečenstvo incidentu „nemá“. Americký prezident Obama po náleze menšieho, len 80-gramového množstva výbušniny na palube lietadla počas Vianoc prerušil svoju dovolenku, aby verejne vystúpil a kritizoval bezpečnostné agentúry. „V našom prípade,“ píše Clonan na záver článku, „s írskymi obyvateľmi vystavenými nebezpečnej ceste, čo spôsobila ´spriatelená´ vláda, pôsobí relatívne ticho írskych orgánov prinajmenšom trochu záhadne.“
Ktovie, aké slová by expert použil, keby mal komentovať správanie ministra z Pribinovej ulice.
(Spracované podľa analýzy denníka Irish Times, publikovanej vo štvrtok 7. januára.)
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite