Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár

.elena Akácsová .časopis .médiá

Kopírovanie hudbu nezabíja. Zabíja ju nepochopenie potrieb poslucháčov a neschopnosť prispôsobiť sa technologickému pokroku.

Hudobnému priemyslu trvalo desať rokov, kým na to prišiel a začal meniť stratégiu boja proti nelegálnemu kopírovaniu a sťahovaniu hudby z internetu. 
V týždenníku The Economist v polovici novembra vyšiel článok, v ktorom sa píše, že Americká asociácia  hudobného priemyslu doteraz obvinila osemnásťtisíc užívateľov internetu z  ilegálneho narábania s hudbou a aj keď väčšina sa vyriešila mimosúdnou cestou, len tento rok dva exemplárne prípady skončili na súde a obaja, slobodná matka a študent, museli zaplatiť neúnosne vysoké pokuty. Takou cestou však len potvrdzujú zlý obraz tohto priemyslu a zosilňujú spravodlivý pocit pirátskeho odboja voči nenažraným bohatým vydavateľstvám. Nehovoriac o tom, že okamžite po zrušení jednej nelegálnej stránky vznikla na internete iná. V európskych štátoch, napríklad vo Francúzsku, bojujú proti pirátom ešte tvrdšie, telekomunikačné firmy môžu pirátov úplne odstrihnúť od internetu. Do toho sa, samozrejme, zastarela Európska únia, ktorá namiesto rozmýšľania nad tým, ako pirátstvu predchádzať, len prišila záplatu na záplatu, a najnovšie chráni pirátov pred okamžitými tvrdými postihmi tak, že im pred odstrihnutím garantuje právo na obhajobu. 
Už pred desiatimi rokmi sa ozývali hlasy, ktoré tvrdili, že pre nové technológie bude potrebné zmeniť logiku chápania autorských práv na hudbu, filmy aj knihy a hovoriť nie o „vlastnení“ ale o „prenajímaní“. Ako si všimol The Economist, v hudobnom priemysle už o tom začali rozmýšľať. Pochopili, že pre bežného užívateľa je dôležitejšie mať neobmedzený prístup k hudbe a podľa nálady si ju stiahnuť, ako vlastniť na rôznych pamäťových médiách haldy nepočúvanej hudby. Ako príklad uvádzajú Napster a Spotify. Dva portály na zdieľanie hudby. Prvý, starší a nelegálny, druhý novší a legálny, ktorý momentálne používa 6 miliónov ľudí, kde za používanie hudby platia inzerenti, prípadne, kto nechce reklamy, môže si čistý prístup zaplatiť. Príjmy z takto riešených autorských práv budú o poznanie menšie, ale lepší vrabec v hrsti ako holub na pirátskej streche. 
www.inland.sk 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite