Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Líštičky

.zuzana Mojžišová .časopis .film

Írsko-česko-slovenský film Líštičky mladej slovenskej autorky Miry Fornay (1977), ktorá študovala réžiu v Prahe a v Londýne, mal v týchto dňoch premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava.

Po trinástich krátkometrážnych hraných filmoch uzrel svetlo sveta celovečerný debut, premietaný úspešne v Benátkach, Cottbuse a všelikde inde. Príbeh sa odohráva v súčasnom Dubline, v societe tamojších východoeurópskych prisťahovalcov. Tí sú neraz rovnako plachí, neistí a dezorientovaní ako líšky, čo sa chodia po uliciach živiť dobrotami z odpadkových košov. Mladšia sestra Betka (Reka Derzsi) nerobí au-pair v cudzej krajine dobrovoľne. Rodina ju tam vypudila proti jej vôli, istotne aj preto, lebo staršia sestra Tina (Rita Banczi) sa už v tom istom meste vyšvihla na snúbenicu rodeného Íra. Pozeranie toho filmu pripomína jazdu na nepravidelnej húsenkovej dráhe. Zväčša ste na kopčeku a ďaleko dovidíte – najmä v motívoch súvisiacich so skrývanou či navonok priznanou túžbou po domove; ale niekedy sa dostanete do diváckej úžľabiny – keď dej posúva dopredu dramaturgicky nie celkom dostačujúco motivovaný sesterský konflikt Betky a Tiny. Jednou z výrazných predností Líštičiek sú herci. O práci s nimi režisérka povedala: „Pracovala som metódou, ktorú používali v Anglicku v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch kreatívni producenti. Nechávali režisérom voľnejšiu ruku a dokázali si predstaviť, že scenár vzniká na základe kooperácie s hercom. Nedostáva celý scenár, ale dostáva sa postupne do nejakej situácie, ktorú musí prežiť na skúškach, a tie sa potom fixujú." 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite