Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

V dizajne musíte cítiť emócie

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

Keď sa vysloví meno Bugatti, každý, kto sa aspoň trochu vyzná vo svete áut, si vybaví rýchle športové auto netradičného dizajnu z dielne Etorre Buattiho. S tým menom sa však nespájajú iba autá, ale aj kuchynské náradie.

Rodina Bugattiovcov, ktorá stojí za výrobou kuchynských doplnkov a riadov, nie je so svetoznámymi výrobcami športových áut pokrvne spríbuznená. Aj keď, ako .týždňu povedal Clemente Bugatti, ak by sme išli niekoľko storočí dozadu, isto by sme spoločných predkov našli (viac pozri rozhovor v rámčeku). Tieto rodiny predsa len majú niečo spoločné. Okrem priezviska je to snaha byť jedineční v tom, čo robia. Bugattiovci, autičkári, dosiahli unikátnosť v inováciách a dizajne áut a tí druhí v inováciách a dizajne kuchynského riadu a pomôcok na varenie.  

.čuch na novinky
Za vznikom rodinnej firmy stáli traja bratia Bortolo, Giuseppe and Giovanni Bugattiovci. V roku 1923 založili v mestečku Lumezzane neďaleko Brescie v severnom Taliansku malú dielňu, kde ručne vyrábali kuchynský riad. O tri roky uvideli na trhu v susednom meste stroj na výrobu odliatkov pod tlakom a hneď sa rozhodli, že ho musia mať. Bol to dobrý krok. Z malej dielne sa nainštalovaním stroja stala rodinná fabrika. „Môj pradedo mal čuch na novinky, a to ostalo našej firme dodnes,“ hovorí Clemente Bugatti. V roku 1928 bratia Bugattiovci vyvinuli špeciálnu mosadznú zliatinu, ktorá bola vhodnejšia na výrobu kuchynského riadu. Technickým inováciám firma zostala verná. Na začiatku 30. rokov už rodinná firma vyrábala prvé pochrómované mosadzné príbory v Taliansku. Na konci 40. rokov už svoje výrobky vyvážala do celej Európy, ale aj do USA.  Po druhej svetovej vojne sa rodinná firma zamerala na spotrebné výrobky, ale postupne prešla aj na dizajnérske produkty. Tretia generácia Bugattiovcov, kde boli deviati bratia, vybudovala divíziu domácich potrieb. Firma vyrábala produkty aj pre iné značky a predávala svoje myšlienky iným distribútorom. Na konci 80. rokov s príchodom štvrtej generácie bolo už Bugattiovcov vo firme akosi priveľa. „Boli tam ľudia s rôznymi názormi aj schopnosťami a prirodzené bolo rodinný biznis rozčleniť,“ hovorí Clemente.

.presun o stupienok vyššie
V druhej polovici 90. rokov sa rodinná firma rozdelila na tri divízie. Prvá sa venovala náradiu, druhá vonkajšiemu osvetleniu a tretia inštalačným materiálom. Od roku 1999 divízia CasaBugatti, ktorá vyrábala kuchynské potreby a bytové doplnky, začala svoje výrobky predávať pod značkou Bugatti. „Dlho sme vyrábali spotrebný tovar a vtedy sme sa rozhodli, že značku posunieme na vyšší level a začali sme spolupracovať so známymi dizajnérmi,“ spomína Clemente Bugatti, ktorý sa stal v roku 2003 výkonným riaditeľom divízie doplnkov tejto firmy. K rodinnému biznisu sa dostal klasickou metódou. Začal v rodinnom podniku vypomáhať už ako dvanásťročný počas letných prázdnin. „Veľmi som chcel bicykel a otec mi povedal, že si naň musím zarobiť,“ spomína šéf firmy. Clemente postupne prešiel všetkými oddeleniami firmy, ale najviac sa mu páčilo zlievarenstvo a dizajn. Po štúdiu techniky bolo logické, že zakotvil v rodinnej firme.
Okrem príborov začala rodinná firma pod jeho vedením vyrábať aj kávovary. Každý Talian si nielen v bare, ale aj doma dopraje šálku espressa. Za výrobou kávovarov bola aj tá idea, že na príboroch nie je kde umiestniť logo firmy. „Logo by bolo málo viditeľné. Na trojrozmernom výrobku, akým je kávovar, je to iné,“ vysvetľuje Clemente. Dnes vo firme pracujú tri generácie Bugattiovcov, spolu 15 ľudí. Zdá sa, že to funguje, hoci, ako pripomína Clemente, nie je ľahké zladiť ich záujmy.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite