Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Osudové momenty

.ľuba Heinzlová .časopis .literatúra

Román britského prozaika Iana McEwana nazvaný Čierne psy je napriek svojmu neveľkému rozsahu vrstevnatým dielom, ktoré zachytáva zmeny v živote aktérov i spoločnosti v rozpätí od druhej svetovej vojny až po pád Berlínskeho múru.

V prvom pláne ponúka kniha reflexiu komplikovaného vzťahu manželov Bernarda a June. Ako je u McEwana zvykom, harmonický status quo naruší nepredvídaná udalosť. McEwan práve v týchto osudových okamihoch výstižne demonštruje mučivú krehkosť našich životov – hoci sa všetko zdá neotrasiteľné a pevné, jediná nečakaná udalosť môže okamžite zmariť všetky ľudské nádeje (ako u Robbieho v Pokání) alebo spustiť sériu udalostí, ktoré pomaly, no nenávratne rozvracajú pokojnú existenciu jednotlivca (ako v prípade hrdinu Nezničiteľnej lásky). V prípade Čiernych psov je oným spúšťačom zmeny hrdinkina konfrontácia s párom agresívnych čiernych psov. Hlboký strach, ktorý v tom okamihu pocíti, ju prinúti problematizovať svoje doterajšie názory i spôsob života. Vtedy sa začne písať tragédia idylického manželstva, rozdeleného od tohto momentu odlišnými pohľadmi na svet. Smutnou pravdou McEwanovho románu je skutočnosť, že za pohŕdaním, ktoré voči sebe a svojim svetonázorom June s Bernardom prejavujú, sa skrýva nevyjadrená a nepriznaná túžba po láske toho druhého. McEwan tu vytvára sugestívny portrét manželov, ktorí sa oddane milovali po celý život, malicherné názorové spory ich však odsúdili na život v samote a horkosti.
McEwan sa opakovane vracia k otázke zla a skúma temné, iracionálne aspekty ľudskej duše, ktoré mapoval najmä v dielach Amsterdam a Betónová záhrada. Hoci máme tendenciu tieto stránky vlastnej povahy prehliadať alebo vytesniť, McEwan nám znovu pripomenie, že v skutočnosti sídlia v každom z nás a čakajú na impulz, ktorý ich privedie k životu. McEwanovu knihu možno čítať ako totálne obnaženie zla, ktoré do duší jednotlivcov zasiali moderné ideológie nacizmu a komunizmu vyžívajúce sa v utopických víziách dokonalej spoločnosti. V záujme dosiahnutia proklamovaných cieľov však, paradoxne, legitimizovali krutosť a bezprávie ako prijateľné formy konania. I titulné čierne psy, ktoré sa preháňajú po francúzskom vidieku, symbolizujú temné sily, ktoré v človeku v zlomovom bode dejín rozpútal nacistický režim a ktoré spustošili Európu. Moment pádu Berlínskeho múru je silne symbolický, reprezentuje finálne zrútenie ideologicky ospravedlnenej tyranie dožívajúceho komunistického režimu, ale i úplný koniec viery v moderné ideológie vo všeobecnosti.
McEwan už viackrát, predovšetkým v knihe Sobota, demonštroval, že vie citlivo zachytiť nálady, prevládajúce v spoločnosti, akéhosi „ducha doby“. V Čiernych psoch strácanie viery v moderné ideológie a zmeny v ideovej klíme spoločnosti výstižne znázorňuje na posunoch v myslení dvoch hlavných postáv románu, manželov Bernarda a June. Obaja v mladosti, na prelome tridsiatych a štyridsiatych rokov minulého storočia, podľahli zvodom komunistickej ideológie, utiekali sa k utopickým víziám revolúcie, ktorá nastolí dokonalú beztriednu spoločnosť; obaja z tohto opojenia skôr či neskôr vytriezveli podobne ako samotná spoločnosť. Bernard stelesňuje posun od komunizmu k umiernenej demokratickej ľavici, June sa v súlade s klíčiacim individualizmom postmoderného veku uchyľuje k osamelej meditácii a sebazdokonaľovaniu. Ich zať Jeremy zasa reprezentuje súčasnú skepsu voči akýmkoľvek uceleným názorovým systémom, bez ohľadu na to, či sú náboženské, alebo politické. Vykúpením z prázdnoty vykoreneného, individualistického bytia je pre neho, podobne ako pre mnohých z jeho generácie, láska, ktorá mu dovoľuje ignorovať širší verejný priestor a vytvoriť si bezpečný súkromný svet pre vlastnú potrebu.
McEwan týmto románom opäť potvrdil, že je znamenitým rozprávačom intímnych drám i bystrým pozorovateľom spoločnosti. S mimoriadnou citlivosťou zachytáva osudové momenty, ktoré prepisujú beh dejín i obyčajných ľudských životov.

Ian McEwan: Černí psi, Knížní klub, Světová knihovna ODEON, 2009.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite