Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .médiá

MÉDIÁ Františkáni sa budú súdiť
„Bulvárne médiá buď zaplatia za to, akým spôsobom informovali o obvinení františkánov zo sexuálneho zneužívania maloletých, alebo poputujú pred súd,“ napísal internetový portál Postoy.sk. Provinciál Menších bratov františkánov Juraj Andrej Mihály pre Postoy potvrdil, že františkáni žiadajú odškodné od médií, ktoré túto rehoľu vystavili bezprecedentnému hanobeniu na základe nepotvrdených a neoverených informácií o zneužívaní detí. Františkáni listom požiadali TV JOJ, denník Nový čas a Plus jeden deň po 20-tisíc eur (peniaze chcú použiť na zaplatenie právnikov a na charitu na detské zariadenia). Okrem toho žiadajú aj verejné ospravedlnenie, ktorá má byť uverejnené v týchto médiách a ktoré sformulovali advokáti františkánov. Ak médiá na dohodu nepristúpia, bude sa rehoľa súdiť. „Dúfame, že im to pomôže, aby v budúcnosti konali inak,“ zdôvodnil rozhodnutie Mihály.
Tento krok františkánov je dôležitý, hoci prichádza v čase, keď médiá prehrávajú veľké sumy s politikmi či sudcami a mnohé pokuty sú pre ne likvidačné. Toto je však predsa len iný prípad. Jednak suma, ktorú františkáni požadujú (20-tisíc eur čiže 600-tisíc korún), nie je taká vysoká, ako si bežne pýtajú politici (R. Fico minulý týždeň vyhral 1 milión od vydavateľstva Plus 7, dva milióny od nich vysúdil v máji, Š. Harabin vysúdil od nášho vydavateľstva milión, Ján Pipta chce od Petit Pressu 66 tisíc eur, teda takmer tri milióny korún). A jednak išlo o nepodložené obvinenie z jedného z najhorších zločinov –  zneužívania detí. Pre rehoľu je ochrana dobrého mena naozaj kľúčová, takže uvidíme, čo sa bude diať ďalej.
.eč

MÉDIÁ Viac dávala než brala

Rada pre vysielanie a retransmisiu bola minulý týždeň netradične mierna. Uložila iba jedinú pokutu, Markíza bude musieť odviesť do štátneho rozpočtu 1 000 eur za odvysielanie upútavky na film Pulp Fiction pred 22. h. Ten je totiž nevhodný a neprístupný pre maloletých, čo nasadenie a obsah upútavky nerešpektovalo. Rada sankcionovala aj upozornením na porušenie zákona – napríklad Slovak Telekom, ktorý vo svojej IPTV službe Magio ponúka českú televíziu Prima bez jej súhlasu. Podobné upozornenie už má aj UPC či Orange. Problémy s neveľmi úspešnou Rannou šou s Adelou a Sajfom sa rysujú televízii Joj. Reláciu totiž sponzoruje Fun Radio a podľa platnej legislatívy sponzorom programu nesmie byť vysielateľ ani výrobca audiovizuálnych diel. Program sa popasuje aj s podozrením na skrytú reklamu. Zasadnutie však bolo neštandardné najmä vďaka jesennému licenčnému konaniu, rada dvakrát ročne rozdeľuje voľné frekvencie na terestriálne vysielanie, či už televízne, alebo rozhlasové. Do boja sa tentoraz prihlásilo aj šesť firiem s úplne novými rozhlasovými projektmi, z ktorých napokon uspeli dva. V Piešťanoch vznikne lokálne Rádio Piešťany s podporou radnice a v Prešove projekt Zelené Rádio, ktorý má ambíciu stať sa stanicou pre celý východ. Bez svojho rádia ostane nateraz Skalica, pre nezákonné prevody obchodných podielov prišlo o licenciu tamojšie Rádio G3 a zatiaľ neuspel ani nový projekt Záhorácke Rádio.
.lukáš Kočíšek, Mediálne.sk

MÉDIÁ Končí sa kríza?
Správy, ktoré sa v posledné dni šírili z mediálnych domov, o konci krízy zatiaľ nesvedčia. Časopis BusinessWeek dostane nového majiteľa (Bloomberg), ale musí prepustiť približne tretinu zamestnancov, teda 130 ľudí. Agentúra The Associated Press prepúšťa 90 ľudí, tri percentá svojej pracovnej sily. Pritom AP prestala prijímať nových ľudí a tohto roku už vyplatila asi 100 zamestnancov. Šetrí sa aj vo Washington Post. Uzavreli svoje pobočky v New Yorku, Chicagu a Los Angeles. No a aby sme nezabudli na Slovensko – v rozpočte STV sa uvažuje, že budúci rok ju opustí 30 zamestnancov.
So správami o prepúšťaní sa však zároveň objavujú zaujímavé informácie o nových produktoch vo svete médií. V Londýne začali vychádzať nové bezplatné noviny, ktoré sú kompletne zložené z článkov, ktoré vyšli na blogoch. Noviny nemajú editora a výber článkov je v rukách čitateľov, ktorí ich vyberú hlasovaním na internete. V americkom Ohio sa zase skupina novinových vydavateľov rozhodla spustiť projekt občianskej investigatívnej žurnalistiky, na ktorý si najali dôchodcov. V Nemecku zas dvaja mladí vydavatelia vymysleli projekt tzv. Wünschenzeitungen – noviny na želanie. To, čo sa doteraz robilo len na internete, keď si čitateľ môže sformovať internetovú stránku novín podľa svojich preferencií, by sa už malo dať urobiť aj v printovej verzii. Sám predplatiteľ rozhodne, ktoré témy ho zaujímajú. Redaktori potom preňho pripravia denník, ktorý je zložený z článkov z iných nemeckých a svetových novín, blogov a internetových zdrojov.
.eva Čobejová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite