Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bez pomoci a predsa

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

O tom, že štátne záchranné kolesá pre súkromné firmy môžu byť aj kontraproduktívne, svedčí aj príklad dvoch amerických automobiliek.

Na jednej strane stojí automobilka Ford, ktorá nedostala žiadne štátne peniaze, ak nepočítame nepriamu pomoc vo forme šrotovného, na svoju záchranu a aj bez nich sa im podarilo vyhnúť bankrotu. Ako? Jednoducho znížila výrobné náklady a zefektívnila výrobu. Preto dnes môže za tretí štvrťrok hlásiť zisk vo výške 997 miliónov dolárov a nárast ceny svojich akcií o 8,3 percenta.
Na druhej strane je automobilka General Motors. Pred úplným krachom ju spasili mohutné finančné injekcie od vlády vo výške 50 miliárd dolárov. Keď sa ako tak pozbierala, už zabúda na ozdravné procesy a minulý týždeň prekvapila zrušením plánovaného predaja svojej neprofitujúcej divízie Opel kanadsko ruskému konzorciu Magna. Najnovšie ho chce postaviť na nohy sama za 3 miliardy eur. Optimizmus nabrala po zlepšení predaja svojich áut v októbri, ktorý stúpol  oproti minulému roku o 4 percentá. Či to nie len krátkodobý efekt šrotovného, zatiaľ nie je isté. GM by však viac pokory nezaškodilo. Znižovala síce počet zamestnancov, zatvárala niektoré závody, ale z choroby sa ešte nevyliečila. Navyše, naštvaní sú aj Nemci a žiadajú vrátenie štátnej pomoci, ktorú naliali do Opela. Boja sa aj prepúšťania a zatvárania nemeckých závodov. 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite