Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár Eleny Akácsovej

.elena Akácsová .časopis .médiá

Mám rada reklamu, zvlášť keď je vtipná, invenčná a inteligentná. Hlúpe reklamy si nevšímam. Sú tu však ešte reklamy, ktoré ma, povedané eurorečou, znepokojujú. Posledným takým kúskom, ktorý doslova doletel pred môj zrak, je flyvertising od slov fly a advertising – teda mušia reklama (v nemčine Fliegenbanner).

 Doslova a do písmena je mušia, miniatúrna, lietajúca a využívajúca muchy ako nosič. 
Na knižnom veľtrhu vo Frankfurte vypustilo vydavateľstvo Eichborn dvesto múch s ružovými lístočkami povievajúcimi voľne za nimi. Na lístočku boli údaje plus logo vydavateľstva, ktorým je, ako inak, mucha. Nositeľky reklamy mali trochu problém udržať sa s tým nákladom vo vzduchu, a tak v hale sadali na knihy, na veci i na ľudí. A ľudia sa ľakali, oháňali a dobre zabávali. A zapamätali si vydavateľstvo s muchou v logu. 
Aj keď transparent bol na muchách pripevnený neškodnou látkou, ktorá sa po čase rozpadla, a ako ubezpečuje video dokumentujúce túto udalosť, žiadnej muche nebolo ublížené, v médiách sa objavili špekulácie, či to nie je vykorisťovanie, ba priam zneužívanie múch (a hneď je tu aj novotvar – flysploitation). Mnohí dávali toto násilie na muchách do súvislosti s júnovou televíznou „popravou“ muchy, ktorú predviedol v priamom prenose počas interview Barack Obama. Ochranárska organizácia PETA sa na margo tohto mušieho zločinu vyjadrila, že Obama nie je Buddha, ale iba človek a tomu ešte potrvá, pokým sa naučí najprv rozmýšľať, a až potom konať. A venovala mu špeciálne zariadenie na chytanie a vypúšťanie múch.
Vyjadrenie PETA ma priviedlo aj k tomu, čo presne mi na tom reklamnom využití múch znepokojovalo, keďže inak som ako Obama tiež len obyčajným katom múch a nijako extrémne mi ich nie je ľúto. Keď sa mucha zmení z otravného hmyzu na pracovnú silu, musí sa zmeniť aj optika, akou na ňu hladíme, musíme o nej najprv začať premýšľať, až potom konať. Zaslúži si slušné zaobchádzanie, súcit a ochranu. Zabi, alebo nechaj žiť tak, ako je.  
www.inland.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite