HOCKEY
MIND CHAOS

CAPITOL RECORDS
Hockey sú z amerického Oregonu a hrajú niečo ako elektronický pop (Learn To Lose). Hoci vo dvojici – spevák Benjamin Grubin, ktorého hlas kritici prirovnávajú k mladému Rodovi Stewartovi a zároveň frontmanovi Strokes Julianovi Casablancasovi, a basák Jeremy Reynolds – začali už v roku 2002, skutočnou kapelou sú od roku 2006, keď si prizvali ďalších členov. Je to bláznivo znejúca kolekcia nezávislých tanečných vecí (Put The Game Down), vtipných a vždy aj tak trochu obohatených o rockovú príchuť (Preacher). Aktuálny singel Song Away vás na počúvanie správne navnadí: nič zásadné nerieši, len si utešene plynie vo vlastnom tempe a má aj ozajstné textárske perly („See what your man has done to the world / see what the world has done to your man“). Plus niekoľko ďalších vecí, znejúcich jednoducho, no detailne vyhratých. Debut, ktorý sa podaril.
●●●●○

THE DODOS
TIME TO DIE

UNIVERSAL/FRENCH KISS
Hudba The Dodos, pôvodne dua muzikantov zo San Francisca, nesie v sebe dedičstvo soft-rockovej generácie ich rodičov – generácie, ktorá počas tzv. leta lásky prichádzala do mesta na pahorkatine za Zlatou bránou s kvetinami vo vlasoch. Príjemné, komunikatívne, no skôr alternatívne než popové pesničky na treťom albume Bažantov okrem pozitívnych vibrácií nesú v sebe aj potrebnú dávku špiny, tušenej v pozadí každej idealizovanej udalosti alebo témy. Zvuky elektrických, často 12-strunových gitár, okrem živých a hravých bicích, dopĺňa elektrický vibrafón nového člena, ktorý zaujímavo obohatil zvuk indie-folk-rockového (dnes už) tria. Decentné vokály, harmónie a čiastočne aj zvuk nahrávky, na ktorom sa podpísal producent Phil Ek (Build To Spill, Modest Mouse atď.), pripomínajú v istých momentoch rané albumy Pink Floyd so Sydom Barrettom.
●●●○○

YELLO
TOUCH YELLO

Pamätám sa, ako niektorí kritici prijímali hudbu švajčiarskeho dua Yello, keď začiatkom 80. rokov minulého storočia Dieter Meier a Boris Blank začínali. Pokladali ich za módny výstrelok. V roku 1985 bolo už ich video ku skladbe Pinball Cha Cha vybraté na výstavu Museum Of Modern Art. Dnes sú legendou elektronickej hudby. Mnohé ich nahrávky evokovali obrazy filmových scén, a tak to je aj na novinke Touch Yello. Základom je závislosť od rytmov. Skladby však ako celky znejú  priestorovo, spestruje ich trúbka, flauta, lesný roh. Neprinášajú nič výrazne nové, no prevyšujú umelecký priemer dnešnej populárnej hudby. Opäť sa v nich objavuje aj mladučká hosťujúca speváčka, tentoraz je to Heidi Happy, víťazka Swiss Brodcasting Corporation. A mužský hlas lenivo spieva, tajomne šepká, recituje. Je to, skrátka, tradičný vývozný artikel Švajčiarska, hudobný ementál.
●●●●○

VIJAY IYER
HISTORICITY

ACT MUSIC/DIVYD
Americkému klaviristovi Vijayovi Iyerovi – potomkovi indických imigrantov – učarovali nahrávky progresívneho klavírneho „barbara“ Theloniousa Monka. Vyštudovaný fyzik sa začal pohybovať mimo tradičných mainstreamových prúdov džezového vývoja a dospel nielen k osobitému štýlu s inovatívnou (sem-tam minimalistickou) perkusijnou technikou, ale aj k unikátnemu prístupu k zdanlivo tradičnému nástroju. Oživenie prvkov z minulosti je podľa neho jediným spôsobom tvorenia hudby, ktorá odráža skutočnosť. „Chcem nabúrať predstavu o tom, ako musí znieť klavírne trio, napriek počiatočnej neistote o tom, kde sa končí téma a začína sa improvizácia,“ povedal mi po jednom z koncertov Iyer. Fantastický triový album Historicity dotiahol nenápadný umelec, ktorého meno bude pravdepodobne o niekoľko rokov vyslovované popri Monkovi, Budovi Powelovi a McCoy Tynerovi, do detailov.
●●●●○

MEGADETH
ENDGAME

ROADRUNNER
Nie je tajomstvom, že v gitaristovi, spevákovi a skladateľovi Davovi Mustainovi dodnes zostal pocit krivdy za to, že ho v roku 1983 vyhodili zo skupiny Metallica. Preto nie div, že celou existenciou jeho vlastnej kapely Megadeth sa tiahne rivalita s bývalými spoluhráčmi. Megadeth bol síce z hľadiska komerčného úspechu až na druhom mieste za Metallicou, spätný pohľad na diskografiu však ukazuje, že Dave Mustaine a spol. mali menej dramatické výkyvy v krivke kvality. Novinka Endgame dokonca patrí k ich najkvalitnejším albumom. Nie preto, že by Megadeth prišli s niečím novým, ale preto, lebo hrajú presne to, čo vedia najlepšie: technický a zároveň veľmi melodický thrash. Od úvodnej inštrumentálky Dialectic Chaos je jasné, že Mustaine si porozumel s novým členom Chrisom Broderickom, a ich „old school“ gitarové duely patria k ozdobám nahrávky.
●●●○○

DAVID BOWIE
VH1 STORYTELLERS

EMI (CD+DVD)
Zatiaľ posledný štúdiový album Davida Bowieho vyšiel pred šiestimi rokmi. Bowie odvtedy absolvoval operáciu srdca, oslávil šesťdesiatku a zvoľnil tempo. Dátum vydania nového albumu je zatiaľ neznámy a Bowie vypĺňa čas pohľadmi do minulosti. Minulý rok napríklad vydal kompiláciu iSelect, zaujímavú tým, že všetky skladby vyberal sám a vynechal najväčšie hity. Novým prírastkom je VH1 Storytellers, živá nahrávka z roku 1999 pre cyklus komorných vystúpení hudobnej stanice VH1, kde muzikanti svoje piesne uvádzajú dlhším rozprávaním o okolnostiach ich vzniku. Hudobne ide o štandardné vystúpenie v štýle „unplugged“, navyše s malým počtom skladieb. Ak je však niekto vhodnou postavou na takéto projekty, je to práve Bowie. Nevtieravý, vtipný, mierne sebaironický rozprávač – a to ešte tvrdí, že po niekdajšom užívaní drog má dnes pamäť ako ementál!
●●●○○