Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Očami Doroty Nvotovej

.dorota Nvotová .časopis .osobnosti

Pôvodne som chcela tento článok písať v tichu v nebi, ale výhľad na hory bol taký mocný, že sa mi nechcelo. A teraz je už neskoro, už zas trúbia. Predpokladám, že je viacero dôvodov, prečo sa v Ázii a hlavne v Indii a Nepále toľko trúbi.

Najprv, ako malá šťanda, som si myslela, že sú proste šibnutí, a to je jediný ozajstný dôvod. Potom som pochopila stratégiu, že kto skôr zatrúbi, skôr ide. Žiadne pravidlo pravej alebo ľavej ruky. Potom som pochopila pravidlo, že kto má hlasnejší klaksón, ten ide.  Niektoré staré indické nákladiaky a autobusy značky TATA alebo Mahindra majú podľa všetkého namontovanú lodnú trúbu. Sú celé pomaľované, oblepené nálepkami bôžikov a hompáľajú sa na nich čerstvé kvety, navlečené na šnúrku ako náhrdelník. Vnútri zrána horí vonná tyčinka. Raz som išla dvanásťhodinovú cestu autobusom z indicko nepálskych hraníc do Varanasí a nebolo miesto inde ako vpredu. Následok sa dostavil okamžite. Lodná trúba ozývajúca sa od vodiča mala vyššie decibely, ako som bola schopná absorbovať. Dala som si do uší vatu. Nepomohlo. Držala som si ich zapchaté. Nič. Strčila som si do nich slúchadlá a vypeckovala hudbu. Márna snaha. Po 7 hodinách, keď už mi hlavu trhalo na cucky, som vystrelila zo stoličky s tým, že asi idem šoféra zabiť. Skríkla som na neho, nech okamžite prestane trúbiť, inak bude musieť volať záchranku a on, sviňa, s porozumením prikývol. Akoby mu to niekto vravel každý deň. Prepol akýsi gombík a zrazu pokračoval v trúbení s normálnym, európsky akceptovateľným klaksónom. Myslela som, že sa mi sníva. Ku koncu cesty sa však už zasa neudržal a nenápadko sa vrátil k tomu hlučnejšiemu. Vtedy som pochopila pravidlo závislosti od trúbenia. Podobne ako na celom svete fičia ringtony do mobilov, tu na indickom subkontinente fičia melódie na klaksónoch. To si nemyslite, že tu na vás niekto bude trúbiť, že tutút-tutút. Doteraz som sa stretla s melodickými klaksónmi molovými, durovými, rýchlymi, ale aj lyrickými. Veď je to celkom iný pocit, keď ide okolo vás dodávka, ktorá dôstojne zatrúbi rozložený c-molový akord, ako nejaký poondiaty taxík s agresívnymi šestnástinkami na dvoch tónoch. A podobne, ako to bolo so zvoneniami do mobilov, aj tu nastala zrazu zmena. Prišla som pred pár dňami do Nepálu a prekvapila ma nová móda klaksónov. Niečo na systém tutút, ale s enormným echom. Mäkkučký zvuk, ale napriek tomu prenikavý. Takéto trúbenie sa nesie ako ozvena križovatkou. Nečudo, že žne taký veľký úspech. Nech je ako chce, bez klaksónu tu na cesty nechoďte. Bez bŕzd sa zaobídete ľahšie. Bez klaksónu vás prevalcujú. Pretože keď vás nepočujú, tak vás ani nevidia.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite