Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Harry Potter a Fénixov rád

.časopis

Piaty diel ságy o chlapcovi, ktorý prežil, vyšiel knižne v roku 2003. Rowlingová ho písala v období globálneho prepuknutia potterománie. Celý svet sa zbláznil do Pottera a celý svet sa pýtal, kedy bude konečne ďalšia kniha.

Piaty diel ságy o chlapcovi, ktorý prežil, vyšiel knižne v roku 2003. Rowlingová ho písala v období globálneho prepuknutia potterománie. Celý svet sa zbláznil do Pottera a celý svet sa pýtal, kedy bude konečne ďalšia kniha.


Tá sa však rodila pomerne dlho (má i najväčší počet strán) a autorka do nej preniesla množstvo svojho vtedajšieho stresu. Harry je nervózny, namosúrený, má pocit, že mu nikto nerozumie. Kniha obmieňa klasickú schému: doma nanič – v škole super, minimalizuje roztomilé drobné príhody zo školy a vytvára skôr psychologickú drámu (ne)obyčajného teenagera s rozmerom politického trileru.
Je jasné, že to všetko sa musí odraziť aj na podobe filmu. Omnoho viac psychologizácie, omnoho viac dialógov a menej akcie. Je to téma ako stvorená pre mexického režiséra Alfonsa Cuaróna, ktorý niekoľkokrát dokázal (Mexická Jazda), že psychológia mladých ľudí je jeho špecialitou. Koniec koncov jeho Väzeň z Azkabanu sa vo všeobecnosti považuje za najlepší potterovský film. Producenti a štúdio však zostali verní svojej povesti a do režisérskeho kresla posadili opäť nového človeka. Takmer neznámeho televízneho režiséra Davida Yatesa.

Yates sa s filmovým Fénixovým rádom borí najlepšie, ako vie. Formálne nadväzuje viac na Cuaróna ako na Newella (Ohnivá čaša) a dáva prednosť civilnému až drsnému vyzneniu obrazov. Vracia sa častejšie dnu do hradu (po čase vidíme pohyblivé schody), a celkom šikovne komponuje veľké celky (aj keď ich načasovanie vo filme nie je ideálne). Poteší práca s ručnou kamerou (útok Dementorov a útek z Rokfortu), ktorá pridáva na realistickom zobrazení akcie. Dôvodom mnohých zmien je i výmena na poste scenáristu. Steva Klovesa vystriedal Michel Goldenberg (Peter Pan, Posteľ z ruží) a je to vidieť. Goldenberg sa snaží adaptovať najhrubšiu knihu série, ale nie vždy vie vybrať to podstatné. Akoby nevedel, na čo sa sústrediť, a tak vyberá zo všetkého čosi a tak trochu nič. Z Harryho psychologizácie tak napríklad zostáva len prehadzovanie sa na posteli a pár naštvaných replík. Okresanie väčšiny postáv na okrajové a sústredenie sa na Pottera je síce správne, ale v konečnom výsledku nie veľmi presvedčivé. Tradične silnou stránkou filmu je casting. Príchod troch nových ženských postáv (Dolores Umbridge, Luna a Bellatrix Lestrange) je typologicky skvelo obsadený a v prípade . ministrovej pravej ruky Dolores aj výborne zahraný. Postava „inkvizítorky v ružovom“ bola zároveň aj jediným svetlým momentom slovenského dabingu. Najlepšou scénou filmu je záverečný súboj v tajnom oddelení ministerstva mágie. Je nakrútený bravúrne, s veľkou istotou, dramatizovaný a strihaný na podklade výbornej hudby. Škoda, že naň nenadviazal súboj Dumbledora s Voldemortom. Svet fantasy stále čaká na ikonický súboj podobný tomu medzi Ben Kenobim a Darth Vaderom. Celkový dojem je teda slušný. Po druhom pozretí filmu sa moje pôvodne výraznejšie výčitky (smerujúce ku kompaktnosti jednotlivých scén) zmiernili. Napriek tomu, že Fénixov rád nedosahuje najvyššie kvality, stále sa oplatí vidieť ho. Sága spolu so svojím hlavným hrdinom neustále dospieva a temnie. Nie som si istý, či muklovia, ktorí nepoznajú literárnu predlohu, všetko pochopia. Zabaviť by sa však mal každý.

.vlado Kurek
Autor je redaktor kinema.sk

Harry Potter a Fénixov rád, Veľká Británia – USA, 2007. Réžia: David Yates, Námet: J. K. Rowling, Scenár: Michael Goldenberg, Kamera: Slawomir Idziak, Strih: Mark Day, Hudba: Nicholas Hooper, Hrajú: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Robbie Coltrane, Ralph Fiennes, Michael Gambon, Gary Oldman, Alan Rickman.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite