Mark Knopfler Petr Kolář Ľuboš Šrámek & East European Artsemble Marc Almond Mop Mop From Our Hands

Mark Knopfler
Get Lucky

V súčasnosti sa už len ťažko hľadajú rozdiely medzi jednotlivými albumami bývalého frontmana Dire Straits. Azda o čosi melodickejšie, ale nie zásadne iné, ako tie predchádzajúce, je jeho šieste sólové CD. Aj preto je asi lepšie pomenovať detaily, ktorými sa jeho hudba líši a vďaka ktorým neprešumí bez povšimnutia, bez toho, že by sa niekoho dotkla. Markova hudba si stále nachádza svojich adresátov vďaka tomu, že nie je neúprimná, vo svojej jednoduchosti je i veľkolepá, prirodzene muzikálna, plná skvelých detailov a dobre zladených zvukov. Tklivé gajdy, írske píšťaly či tón gitary nie sú iba samoľúbou exhibíciou vlastnej krásy. Ich účelom je posilniť emóciu, ktorú nastolil text. Knopfler je čoraz viac rozprávač príbehov a hudba, ktorá nikdy neprestáva byť hudbou, ich účinnosť umocňuje podobne ako dobrý film svoju románovú predlohu.
●●●●○

Petr Kolář
Akusticky v Karlíně

Universal (2CD/DVD)
Fenomén pražského muzikálu si vytvoril vlastný vesmír, v ktorom sa zrodilo celé panoptikum postáv a postavičiek ovplyvnených prospektorským syndrómom zlatej horúčky. Namiesto Klondiku si však treba dosadiť mutujúce veľkomesto, do ktorého roku 1993 prichádza aj ambiciózny „venkovský balík“ Petr Kolář. Jeho vzlet zo zadymených lokálov nabral strmé a rýchle stúpanie. Talent, sugestívny vzhľad aj profesionalita našli svoje uplatnenie nielen na doskách, ktoré znamenajú svet, ale aj s rockovými kapelami Arakain, Precedens a na ceste za popovými slávikmi. Záber široký ako Petrov hlasový rozsah. Škoda, že rovnako široké sú aj mantinely od podarených momentov až k prepadlisku popovej žumpy. Akustický set s vlastnou kapelou a sláčikovým kvartetom predstavuje speváka v priereze jeho repertoárom odohraným v uvoľnenej a komunikatívnej kondícii.
●●○○○

Ľuboš Šrámek & East European Artsemble
Abstructures

Hudobné centrum
Ľuboš Šrámek je kompozične a aranžérsky najzručnejším reprezentantom „mladých levov“ domácej džezovej scény. Ako začínajúceho umelca ho neuspokojoval stav (oficiálne neexistujúceho) džezového školstva na Slovensku a rozhodol sa pre štúdium na Jazzovej akadémii v Grazi. O blahodarnom vplyve pedagógov a spolužiakov svedčia medzinárodné zoskupenia, s ktorými v posledných rokoch obchádza stredoeurópske festivaly a získava uznanie aj tých, ktorí akustický mainstream pokladajú za starožitnosť. V podaní variabilného zoskupenia (od kvinteta po okteto) odsýpajú Šrámkove hardbopovo zemitejšie, ale aj rytmicky členitejšie témy prirodzene. Napriek tomu, že plynulý priebeh albumu zabezpečuje pestrá plejáda hostí, nie je celkom jednoduché na prvé počutie zachytiť lídrove „abstraktne štruktúrované“ výpovede.
●●●○○

Marc Almond
Orpheus In Exile: The Songs Of Vadim Kozin

SFE
Ešte nezaschol atrament po mojich slovách o zvýšenom záujme Západu o ruskú hudobnú tvorbu a už je to tu zase. Marc Almond, jeden z najlepších anglických spevákov, nahral album piesní ruského speváka Vadima Kozina, ktorý bol sovietskou hviezdou v časoch Stalina. Keď sa ho obávaný Berija opýtal, prečo nespieva piesne o Stalinovi, dostal odpoveď, že nie sú vhodné pre tenor. Nasledovalo päťročné uväznenie. Nikdy nebol adekvátne rehabilitovaný. Almond s láskou vybral z jeho zabudnutého spevníka trinásť skladieb a nahral ich v Moskve s ruským producentom i orchestrom. Výsledok? Krása. Nostalgická i provokatívna. Nechýba pieseň Deň a noc, naznačujúca existenciu homosexuality v Červenej armáde, ktorá rozzúrila Stalina. Almond famózne spieva svojím kabaretným štýlom. Anglické preklady ruských textov zaujímavo kontrastujú s balalajkovou atmosférou. Orfeus ožil.
●●●●●

Mop Mop
Kiss Of Kali

Infracom
Z tohto džezu mám príjemné pocity. Album Kiss Of Kali neobsahuje nervy dráždiace improvizácie ani hitparádové prefabrikáty, ale hravé experimenty s duchom Gershwina či Martina Dennyho. Je to 40-nohý big band. Jeho nahrávky  akoby boli hudobnou maľbou, priam pointilistickou, zloženou z tisícok farebných bodiek, podmaľovanou funkom, swingom, filmovou hudbou, latinskými rytmami.. Plátno je však šepsované štýlom nu-jazz. Celé to diriguje taliansky DJ Andrea Benini, hudobník, aranžér, spevák. Nechýba hypermoderný zvuk, no nepáchne umelosťou, je v ňom esencia najkrajších vplyvov starého sveta džezu prvej polovice 20. storočia, bez ktorej by azda ani nemohol byť príťažlivý. Je to 11 tabletiek nedžezového džezu v štýle Koop so ženským i mužským spevom, lahodným xylofónom, exotikou marimby a orientálnych bubienkov. Ideálna hudba pre bar, drink a tanec až do svitania.
●●●●○

From Our Hands
Buildings Fall

X production
Hudbu bratislavskej skupiny From Our Hands už väčšina Slovákov počula, a ani o tom netuší. Ich skladba With No Excuses totiž znela v reklame mobilného operátora, kde ju hralo fiktívne zoskupenie Floating Panel. Skutoční From Our Hands sú však zatiaľ známejší v Česku, kde napríklad robili predkapelu kultovým Američanom From Autumn To Ashes, hrali na pražskom rozlúčkovom koncerte slovenských pop-pankáčov Inekafe a absolvovali turné s českými, aj v zahraničí uznávanými Sunshine. So Sunshine ich spája spoločné vydavateľstvo X Production, kde nedávno uzrel svetlo sveta ich debut Buildings Fall. Album, ktorý vznikal vo vlastnom štúdiu, má všetky atribúty nahrávok amerických kapiel typu emo, prípadne screamo. From Our Hands v tomto zmysle znejú svetovo – už len  treba počkať, či tento momentálne dosť vyčerpaný žáner na ďalšom albume oživia niečím svojským.
●●●○○