Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár

.elena Akácsová .časopis .médiá

Desať rokov Big Brother a všetky jeho variácie, mutácie a spotvoreniny vládnu televíznym priestorom. Pred desiatimi rokmi v polovici septembra sa začala v Holandsku prvá séria tejto televíznej reality šou.

Autorom nápadu bol dnes už miliardár John de Mol. Asi netreba opisovať, o čo ide, v princípe stále o to isté – skupina veľmi pozorne vybratých dobrovoľníkov niekoľko mesiacov žije spolu na kope v jednom dome, prípadne ostrove, tábore, bare, farme a pod., plní rôzne úlohy a snaží sa vydržať do konca a nedať sa vyhodiť hlasujúcimi divákmi. To všetko pod dohľadom množstva kamier a pre záverečnú lukratívnu odmenu plus pätnásť minút príslovečnej slávy, z ktorej šikovnejší účastníci dokázali vytrieskať ďalšie pekné peniaze. 
Odvtedy sa dostala do viac ako 70 krajín sveta vrátane virtuálnej krajiny Second Life, a aj tej našej v roku 2005, i keď u nás sa viac darilo pozmenenej kópii Vyvolení a čudesnej, čisto lokálnej mutácii Mojsejovci. V Španielsku beží najdlhšie, momentálne jedenásta séria, v Británii jedenástou sériou končia a licenciu neobnovia, očakáva sa, že USA bude nasledovať. Potenciál pôvodného formátu sa už vyčerpal, nepomáha pridávanie celebrít, nahoty, sexu, zomierania, detí, dokonca dojčiat, o ktoré sa mali pod dohľadmi kamery starať mladé neskúsené páry, čo mala byť  prevencia pred nezodpovedným sexom.
Nedá sa vylepšovať a pritvrdzovať donekonečna. Princíp totiž zostáva stále rovnaký a ľudí nezaujímajú exhibicionisti, čo za peniaze odhalia aj hrubé črevo. Zaujíma ich (teda aj mňa, aby som sa nevyčleňovala z armády voyerov) pohľad kľúčovou dierkou do tajomstiev, ktoré majú zostať skryté. 
Ešte je tu druhá veľká príťažlivosť týchto programov, ktorá na začiatku bola taká nezvyklá. Pocit, že obyčajný človek môže ovplyvňovať osud iných ľudí, stačí poslať SMS. Aj na to si už zvykli, navyše pochopili, že nič alebo len veľmi málo svojou SMS-kou ovplyvnia. 
Teším sa, že sa to pomaly končí. Konečne zas v televízii dostáva väčší priestor fikcia, ktorá je, paradoxne, často pravdivejšia než čistý dokument. Rozdiel je totiž v emócii.
www.inland.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite