GAGARIN BROTHERS
TWIST BEHIND THE IRON CURTAIN

RAUMER RECORDS
Rusi. Už sa na nich nemôžem pozerať ako v ére socializmu. Začínajú byť svetoví na báze zachovania vlastnej identity. Západu sa paradoxne páči ruská nostalgická vlna inšpirovaná hudbou 50. a 60. rokov minulého storočia. Moskovský kvintet Gagarin Brothers na svojom albume „Twist za železnou oponou“ oživuje štýl barových skupín z čias Gagarina, implantujúcich do svojej hudby prvky twistu, swingu, rockabilly, miestami i tanga. Do prítomnosti ju vovádza súčasné poňatie reggae a ska. Je to veselé, trošku parodické a nad tým vládne Alexej Sekatskij a jeho spev, ktorý ctí ruské balady, kabaret a zároveň Elvisa Presleyho. Neuveriteľné, ale to všetko do seba zapadá a pôsobí síce nostalgicky, no zároveň sviežo, najmä tóny ruského akordeónu bajan. V textoch piesní sa mihnú i také fantastické obrazy ako karavány rakiet putujúcich vesmírom. Milé.
●●●●○

RÔZNI
ZTRACENÝ VE SVĚTĚ (A TRIBUTE TO OLDŘICH JANOTA)

INDIES SCOPE
Bol to dobrý nápad. Pocta Oldřichovi Janotovi určite prináleží. Narodeninový album pripomína pesničky mága českého folku z tej farebnejšej stránky. Väčšina interpretov vydavateľstva Indies sa výzvy zhostila so cťou, no niektorí videli šancu skôr pre seba. Škoda, že iniciátor ťažil prednostne z vlastného košiara, nie spomedzi umelcov, ktorí prirodzene cítia empatiu s Janotovým svetom. Tak či onak, ide o nadpriemerný album, ktorý sprostredkúva to podstatné z repertoáru počiatku 80. rokov. Od pesničkárov v onej dobe sa viac-menej očakávalo, že budú protestovať a zabávať publikum na úkor komunistického absurdistanu. Janota vedel, že znepokojivá sila jeho hudby nedoletí ku každému rovnako: „Prvá časť bude krátka a po nej príde prestávka, aby mohli odísť tí, ktorí by chceli.“ Z tých, čo zostali, potom hypnotizujúci nespevák ťahal emócie ako mesiac v splne.
●●●○○

MACIEJ SIKALA TRIO
MACIEJ SIKALA TRIO

BCD RECORDS/HEVHETIA
Nahrať hodinu hudby bez jediného harmonického nástroja vyžaduje nielen značnú dávku odvahy a zdravej drzosti, ale predovšetkým schopnosť vystavať celok logický tak v lineárnych, ako aj vertikálnych súvislostiach. Saxofonistovi Maciejovi Sikalovi sa to na treťom autorskom albume podarilo znamenite: nosnosť jeho tém posúva dianie neustále dopredu (B Natural, Please), poskytuje intenzívnejší ponor (Just Two Of Them) alebo naliehavo burcuje (mantrickú Steve Is Coming by medzi svoje témy mohli zaradiť aj Art Ensemble of Chicago, s ich lídrom Lesterom Bowiem kedysi Sikala spolupracoval v rámci slávnej kapely Milosc). Kontrabasista Piotr Lemanczyk a bubeník Tomasz Sowinski sú mimoriadne vnímavými partnermi; nečudo že trio funguje bez zmeny už desaťročie. Nielen harcovníci poľského džezu, ale aj sám Coltrane by mal z tohto albumu radosť.
●●●●○

HEAVEN AND HELL
THE DEVIL YOU KNOW

RHINO
Skupina Heaven And Hell vznikla v roku 2006. Nejde však o žiadnych nováčikov, ale o legendárnych rockových veteránov, ktorí kedysi tvorili kapelu Black Sabbath bez speváka Ozzyho Osbourna a neskôr aj bubeníka Billa Warda. Album The Devil You Know oficiálne nie je albumom Black Sabbath, ťažko sa však ubrániť porovnaniu s jeho sabbathovskými predchodcami. Základné stavebné prvky sa nezmenili: údery bicích Vinnyho Appicea by dokázali vyhĺbiť dieru do stredu Zeme, basgitara Geezera Butlera krásne duní, Tony Iommi ťahá z rukáva hutný gitarový riff za riffom a spev čiperného dôchodcu Ronnieho Jamesa Dia je plný pátosu, ale aj vášne a presvedčivosti. Výsledku však do dokonalosti niečo chýba – podobne ako v prípade novej rockovej superskupiny Chickenfoot (Sammy Hagar, Joe Satriani, Michael Anthony, Chad Smith) sú jednotlivé časti presvedčivejšie ako celok.
●●●○○

ONDŘEJ SOUKUP
ŠACHMAT

Ondřej Soukup je zvláštna, nejednoznačná postava českej (a kedysi československej) populárnej hudby. Pôvodne džezmen, zakladajúci člen Pražského výběru (sarkasticky zvečnený v skladbe S.O.S. na albume Straka v hrsti), neskôr člen orchestra Ladislava Štaidla, autor hitov pre Karla Gotta, Jiřího Korna či Luciu Bílú, skladateľ muzikálov a filmovej hudby. Projekt Šachmat vznikol v roku 1989 ako sprievod k predstaveniu tanečnej skupiny UNO. Výsledkom bola hudba na hranici vážnej a populárnej, nahratá na syntenzátoroch, s latinskými textami, s recitáciou Jiřího Bartošku, s hlasmi operných spevákov, ale aj Lucie Bílej či Michaela Kocába. Na jubilejnej verzii albumu k nim pribudli noví speváci, medzi nimi aj Slovenka Lucia Šoralová. Šachmat zostáva po dvadsiatich rokoch ambicióznym, ale bez tanečnej zložky aj akosi odťažito pôsobiacim projektom.
●●○○○

GAVIN DEGRAW
FREE
SONY MUSIC
Americký spevák a klavirista Gavin DeGraw patrí do rovnakej  generácie ako John Mayer alebo John Legend. Títo tridsiatnici vyzerajú chlapčensky a neusadene, ich hudba sa však drží tradícií a oslovuje skôr dospelé publikum. John Legend vychádza zo soulu a RnB, John Mayer najviac z blues rocku. U Gavina DeGrawa sa zase môžeme stretnúť s nálepkami „piano rock“ a „adult contemporary“, prípadne s prirovnaniami „mužská verzia Alicie Keys“ či „biely Lenny Kravitz“. DeGrawov tretí album Free je kratší ako štyridsať minút, takže sa skončí skôr, ako by začal nudiť. Všetky pesničky sa nesú v pomalých a stredných tempách a majú sladko-trpkú príchuť. Pôvabná skladbička Waterfall je dôkazom, že najjednoduchšie je niekedy aj najkrajšie. Najsilnejším okamihom albumu je však coververzia Indian Summer od predčasne zosnulého bluesmana Chrisa Whitleyho (1960 – 2005).
●●●○○