CALVIN HARRIS
READY FOR THE WEEKEND

COLUMBIA
Škót Calvin Harris vie robiť dobre znejúce tanečné songy, veď z jeho debutového albumu spred dvoch rokov ich vyletelo hneď niekoľko (Acceptable In The 80s, Vegas, The Girls). Jeho meno sa okrem electroclashových hitoviek spája aj s producentskou spoluprácou s hudobne dosť vzdialenými menami – Kylie Minogue a Dizzeem Rascalom. Teraz prichádza s druhou platňou, ktorá ničím neprekvapí a otázny je aj úspech u fanúšikov tej predošlej. Štrnásť albumových čísel je vzhľadom na ich vzájomnú podobnosť velikášsky počet trackov, silnejšie miesta, aké v minulosti nechýbali, tu skoro nie sú. Výnimkou je okrem singla I’m Not Alone možno jediná vec (Stars Come Out) a, samozrejme, vtipná kooperácia so spomínaným Rascalom (Dance Wiv Me). Kým na prvej platni boli prvky gýča sympaticky ironické, tu zošediveli a ešte viac zdôrazňujú tuctovosť pesničiek. Škoda.
●●○○○

ROD STEWART
CLASSIC

Výber sedemnástich skladieb pochádza z obdobia 1969 až 1974 po rockbluesovej etape v skupine Jeffa Becka a pred neskorším odchodom do USA. Stabilizácii Roda Stewarta ako sólistu na svetovej popscéne predchádzala jeho spolupráca so skupinou Faces. Hoci bol Rod spoluautorom viacerých hitov, akým je napríklad úvodná Maggie May, exceloval hlavne spevom, a tak do repertoáru často preberal aj skladby známych či menej známych kolegov. Niekedy jeho verzie zatienili originály, no nie vždy trafil do čierneho – napríklad v hendrixovke Angel, ktorú v závere dotiahol takmer do futbalového chorálu. (Niet sa čo diviť, veď futbal bol v jeho živote najdôležitejšou vecou hneď po babách a spievaní.) Ešteže po Angelovi nasleduje chytľavá Gasoline Alley, ktorej spoluautorom bol budúci Rolling Stone, v tom čase Rodov kmeňový spolupracovník Ronnie Wood.
●●●○○

DEOLINDA
CANCAO AO LADO

WORLD CONNECTION
Cestovatelia za hudobnými pokladmi už vraj objavujú v Portugalsku zlatonosné náplavy. Národný štýl fado sa dal do pohybu, odkedy ho mladí hudobníci začali kombinovať s inými štýlmi. Speváčka Viviane a skupina A Naifa si podávajú ruky s tangom slávnych Gotan Project, úspešní Dazkarieh zase s folk-rockom. Nádejná je aj skupina Déolinda s debutom Cancao ao Lado. Vyšiel ešte v minulom roku, no v rebríčkoch sa objavil len nedávno. Obsahuje akustický folk, ibaže trošku iný, než na aký sme zvyknutí. Fado má byť smutné, a pritom toto je čosi ako usmiaty smútok – a ešte je v tom aj kabaret a príchute rôznych iných štýlov. Môžete nad tým dumať, a pritom sú to len staré gitary, kontrabas a spev romantickej dámy Any Bacalhau, ktorá komponovala piesne v okne bytu, v ktorom žila s babičkou a dvoma mačkami.
●●●●○

PETR ZELENKA
MEMORY FLASH

ANIMAL MUSIC/SONY BMG
Gitarista a skladateľ Petr Zelenka (ročník 1977) sa na českej džezovej scéne pohybuje od svojich tínedžerských čias. Krátko po tom, ako nahral po boku kontrabasového barda Jaromíra Honzáka svoj debutový album Mafiosi (Cube-Metier 2000), sa presunul do centra európskeho hudobného diania – Paríža, kde spolupracoval s francúzskymi hudobníkmi, ale zároveň hľadal komunikačných partnerov na vlastné projekty. Výsledné česko-francúzsko-izraelsko-kanadské kvarteto stavia na cieľavedomom prestupovaní kontrapunkticky rovnocenných línií nástrojových hlasov. Premýšľavá koncepcia a hĺbavosť sú Zelenkovmu naturelu bližšie ako živelnejšia priamočiarosť. Napriek tomu ôsmim autorským kompozíciám nového albumu nechýba vďaka farbistým dynamickým odtienkom ťah a nápevy, ktoré v poslucháčovi skôr doznievajú, ako len preblesknú krátkodobou pamäťou.
●●●○○

MOBY
WAIT FOR ME

LITTLE IDIOT/EMI
Predchádzajúci Mobyho album Last Night bol poctou newyorskej tanečnej scéne 80. rokov. Napriek nostalgickému nádychu na ňom prevládala oslobodzujúca nálada noci pretancovanej ďaleko od každodenných problémov. Novinka Wait For Me má úplne inú atmosféru. Moby sa inšpiroval prednáškou režiséra Davida Lyncha o tom, ako by mal umelec odolávať komerčným tlakom, a vo svojom manhattanskom byte nahral svoj najosobnejší album. Z celkovej koncepcie trochu vytŕča Mistake pripomínajúca Joy Division – paradoxne jediná skladba, ktorú si Moby sám naspieval. V šiestich ďalších znie spev Mobyho newyorských priateľov, deväť je inštrumentálok. Moby nepoužíva nové postupy (napríklad Study War akoby ušla z besteselleru Play), hlavný rozdiel je v tom, že paleta nálad sa zúžila na zádumčivosť, melanchóliu, smútok. Album však funguje aj ako príjemné nerušivé pozadie.
●●●○○

RÔZNI
VIDEOPREHLAD

EMI (DVD)
DVD VideoPreHlad je obdobou CD kompilácie Hip-Hop.sk uvádza PreHlad 2008, ale len v tom zmysle, že poskytuje prierez slovenským hip-hopom. Hoci niektorí interpreti sa, samozrejme, opakujú (Moja Reč, Vec, Čistychov, L.U.Z.A., Miky Mora...), skladba sa, našťastie, opakuje len jedna – vôbec nie typicky hiphopový Opakov hit Twist. Obrazové spracovanie skladieb dokresľuje tvár hiphopovej subkultúry – obľúbené sú najmä depresívne zábery na sychravé sídliská, ponevieranie sa po uliciach, prípadne jazda autom. Na opačnom póle stoja rôzne viac či menej vtipné paródie, ktoré väčšinou sprevádzajú bezstarostné party tracky. Spomedzi ostatných vyčnievajú napríklad dva klipy skupiny H16 v réžii Braňa Vinczeho: v Starých časoch vytvárajú atmosféru pekné spomaľovačky, v Zarábaj keš vám zlepší náladu rapper Kardinál v úlohe pracovitého predavača hotdogov.
●●●○○