FINK
SORT OF REVOLUTION
NINJA TUNE/WEGART

Dídžej, ktorému ulahodil akustický zvuk, v roku 2006 vydal prvú songwriterskú platňu Biscuits For Breakfast, a tak sa stal prvým pesničkárom vo vydavateľstve Ninja Tune. Na treťom albume Finkovi sekunduje koncertná zostava – Guy Whittaker (basgitara) a Tim Thornton (bicie) – plus John Legend hrajúci na klavíri v smutnej piesni Move On Me. Finkov spev, podfarbený jemnou elektronikou, je väčšinou ťahavý, skôr ako nálada piesní sa strieda ich výpravnosť. Je tu song See It All o nočnom Londýne (na autora pomerne rýchly kus), Six Weeks sa blíži k baladickosti, v ktorej vynikajú minimalistické zvuky akustickej gitary, Maker má pekný jemný beat. Bluesom nasiaknutú melanchóliu počuť vo všetkých skladbách. Fink ako songwriter, ktorý si album aj sám produkoval, pokračuje v tom, čo poznáme z predošlých platní. Najlepšou však stále zostáva tá prvá.
●●●○○

BENNY ANDERSSON BAND
STORY OF A HEART

Popri muzikáloch ako Chess, Kristina Fran Duvemala a Mamma Mia! sa Benny Andersson dlhodobo venuje živej hudobnej produkcii na čele svojho orchestra. BAO! je šestnásťčlenné združenie hudobníkov a muzikálových speváckych hviezd Helen Sjöholm a Tommy Körberg. Popularitu vo Švédsku si toto teleso vyslúžilo tradicionalisticky orientovanou hudbou s koreňmi vo švédskom folklóre. V repertoári BAO! majú svoje miesto polky, valčíky, keltský folk, ale aj štandardy z 50. rokov a popové piesne s rukopisom tvorcov skupiny ABBA (o texty sa postaral kolega Björn). Vďaka koncentrácii Bennyho obľúbených štýlov na albume si uvedomíme, akou skladačkou hudba skupiny ABBA bola a koľko folklórnych prvkov obsahovala. Zaujmú aj nápadité orchestrálky s atmosférou kúpeľných promenád z počiatku minulého storočia, ale hlavne potešenie, ktoré z celej produkcie sála.
●●●○○

STAFF BENDA BILILI
TRÉS TRÉS FORT
CRAMMED DISCS/WEGART

Producent Vincent Kenis z belgického vydavateľstva Crammed Discs má nos na talenty. V minulosti objavil africké poklady Konono no. 1 alebo Kasai Allstars, teraz je na rade Staff Benda Bilili. Okrem kvalitnej a pozitívnej hudby, oscilujúcej niekde medzi RnB, funkom, Kubou a Kongom, je v tom aj unikátny životný príbeh. Členovia kapely pochádzajú z dvoch skupín žijúcich na okraji spoločnosti v konžskej metropole Kinshasa. Jednou sú paraplegici, pohybujúci sa na vozíčkoch – v kapele gitaristi a speváci, a tou druhou bezprizorné deti, hrajúce na perkusiách. Hviezdou je 17-ročný chlapec, ktorý hrá sóla na jednostrunovej „gitare“, vlastnoručne vyrobenej z plechovky, dreveného luku a struny. Hoci štyri priložené dokumentárne videoklipy dávajú tušiť, že pôvodná nahrávku bola trochu vyčistená a prispôsobená európskym ušiam, aj tak znie presvedčivo.
●●●●○

TRILOK GURTU
MASSICAL
BIRDJAM/DIVYD

Aj keď sa hudba indického bubeníka a perkusionistu Triloka Gurtua v priebehu posledných dvoch desaťročí príliš nemenila, má svoje obdivuhodné vrcholy, ku ktorým nesporne patrí aj dlho očakávaná novinka Massical. Tá v pozitívnom zmysle znamená návrat k počiatkom jeho sólovej kariéry, keď Gurtuovi nechýbala inšpirácia ani ambícia hľadať originálne riešenia. Tých je tu naozaj neúrekom. Akoby Gurtu s blížiacou sa šesťdesiatkou chytil druhý dych. Množstvo folkórnych názvukov a pestrý akustický inštrumentár (husle, ústna harmonika, duduk, sarangi, santoor...) zásadne poľudštili elektrické groovy jeho jedinečnej afro-indo-jazzovej fusion, z ktorej sa zrazu stala výpoveď. Osobná hudobná výpoveď človeka s nezvyčajnou muzikalitou, hudobným backgroundom, nápadmi a predstavivosťou. Massical je nielen poctivý, ale aj hlboký a osvietený album.
●●●●○

DOVES
KINGDOM OF RUST

Na začiatku existencie kapely Doves je zaujímavá historka. Dvojičky Andy a Jez Williamsovci a ich kamarát Jimi Goodwin sa v rodnom Manchestri pohybovali v prostredí legendárneho klubu Hacienda a pod názvom Sub Sub hrali tanečnú hudbu, no keď im zhorelo štúdio, pod novým menom sa preorientovali na gitarový indie rock. Ich druhý album The Last Broadcast (2002) sa v britskom rebríčku vyšplhal na prvé miesto, z akéhosi dôvodu sa však nestali takými hviezdami ako kolegovia Coldplay. Štvrtý album Kingdom Of Rust prichádza po štvorročnej prestávke, počas ktorej sa Doves vyrovnávali s ťažkým obdobím v osobnom živote. Sú tu aj experimenty: kraftwerkovská Jetsream má znieť ako hudba k záverečným titulkom filmu Blade Runner, tanečná Compulsion pripomenie Blondie i Duran Duran. Prevažujú skladby, ktoré sú menej hitové ako Coldplay, zato sa menej rýchlo ohrajú.
●●●○○

TINA
VECI SA MENIA

Americká Tina nedávno ukázala, že aj na prahu sedemdesiatky má hlas i charizmu a môže si dovoliť vyliezť na koncertné pódiá. Jej mladá slovenská menovkyňa nás presviedča, že veci sa menia, a aby to pochopil každý, na obale svojho tretieho albumu je „vystajlovaná“ až tak, že pod hrubou vrstvou mejkapu sa strácajú jej črty. Tretí album sa považuje za najťažší – a tu to platí na sto percent. Tina akoby chcela dokázať, že presahuje žánrové ohraničenie RnB, a tak tu nájdeme akési retro (Chápeš), neorganicky znejúci duet s Rytmusom (Príbeh) alebo coververziu elánovského hitu Mám chuť na niečo chladené, ktorá vyznieva ako okatá snaha o letný hit. Aby sa veci naozaj menili, Tina by asi najprv musela zmeniť autorsko-producentské zázemie – a tým je stále Creative Music House, ktorý na tejto nahrávke neprekročil svoj tieň. Tina je krajšia bez mejkapu.
●●○○○