Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dve fontány, dva príbehy

.časopis

Fontána tvorila odnepamäti dominantu voľnej plochy každého hlavného námestia. Slúžila nielen praktickým či dekoratívnym účelom, ale ako významové centrum námestia demonštrovala slobodomyseľnosť a bohatstvo sebavedomej mestskej komunity.

Fontána tvorila odnepamäti dominantu voľnej plochy každého hlavného námestia. Slúžila nielen praktickým či dekoratívnym účelom, ale ako významové centrum námestia demonštrovala slobodomyseľnosť a bohatstvo sebavedomej mestskej komunity.

Príbeh prvý. Renesančná fontána s rytierom Rolandom v Bratislave vytrvala ako kompaktný ucelený artefakt. Prežila aktivity bratislavského Okrášľovacieho spolku v 19. storočí, nedotkli sa jej úpravy námestia v 20.storočí vrátane porevolučnej obnovy v deväťdesiatych rokoch. Hodnotné umelecké dielo si vydobilo adekvátne zaobchádzanie a rešpekt.
Až do začiatku 21. storočia. V rámci súčasnej kultúry zážitku, inscenovania mýtov a približovania pamiatok ľuďom sa autori poslednej koncepcie obnovy rozhodli hotové umelecké dielo „vylepšiť“. A tak fontánu obohnali betónovou vaňou naplnenou vodou.  Cieľom bolo azda chrániť originál pred nájazdmi osvieženiachtivých turistov. Výsledkom je neohrabané a nekultúrne poníženie pamiatky, ktoré nezachraňuje ani lacný lesk obkladových platní okraja vane, na ktorom si možno posedieť.
Príbeh druhý. Už vyše roka sa Mariánske námestie v Žiline „pýši“ honosnou „pseudobarokovosecesnou“ fontánou. Postavili ju za primátora Slotu napriek protestom umelcov a pamiatkarov. Nahradila staršiu predchodkyňu v tvare pyramídy. Keď som v neskorý piatkový večer koncom júna kráčala zo stanice, čakala ma z dvoch tretín zabalená do kartónových škatúľ. Zabalil ju študent VŠVU Matej Vakula ako sprievodný projekt poľsko-slovenskej výstavy Nikdy nebolo lepšie. Chce vyprovokovať verejnosť na diskusiu „o vzniku podobných drahých a nevkusných „sochárskych“ výrobkov, ktoré zaplavujú naše mestá“ a verejné priestory. Oficiálne prijatie Vakulu na radnici, pri ktorom umelec symbolicky daroval primátorovi Ivanovi Harmanovi sklenený model gýčovej fontány naznačuje, že pre moderné a alternatívne umenie v Žiline možno bude, ale určite „nikdy nebolo lepšie“.
Po týždni som sa vrátila na miesto činu. Bola sobota 7. júla 2007. Škatule okolo fontány boli rozváľané. V svadobnom obleku vyzdobený novomanžel vykladal v náručí na obrubník fontány svoju vyvolenú, aby vzápätí vylúdili šťastný úsmev do kamery s pozadím trojice fontánových anjelikov....

.magdaléna Kvasnicová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite