Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Džez v kostole

.peter Motyčka .časopis .hudba

Džez nazývali v dvadsiatych rokoch minulého storočia „diabolskou hudbou“. Spontánne prejavy hudobníkov popierajúce stáročný ideál tónovej priezračnosti a spevného belcanta odsudzovali nielen puritáni. Muzika, ktorá prekračovala hudobné, ako aj spoločenské bariéry, bola jednoducho nežiaduca.

„Keď sa moja stará mama dozvedela, že hrám džez v jednom z tých pochybných podnikov v Storyvillskej štvrti, vrešťala na mňa, že hanobím rodinu a vyhnala ma z domu,“ rozpráva o svojej mladosti jeden z najvýznamnejších skladateľov a klaviristov ranej neworleánskej scény Jelly Roll Morton. „Nakoniec za mnou kričala, že ma tá diabolská hudba určite privedie do hrobu. Džezu som sa však napriek tomu nedokázal zbaviť.“ Podľa dobového svedectva by sakrálny priestor ako scéna džezových vystúpení zaiste privádzal niekdajších mravokárcov k zdeseniu.

.stálice aj zelenáči
Banskoštiavnický Kostol sv. Kataríny sa však stal hlavným „pódiom“ festivalu Jazznica len náhodou – počas prvého ročníka 2007 sa doň vinou nepriazne počasia presunulo dianie z mestského amfiteátra. „Po úspechu minulých ročníkov sme sa rozhodli zostať v priestoroch, v ktorých sa nefajčí, nepije, nekonzumuje. Poslucháč sa ponorí len do sveta hudby a naplno ju vychutnáva,“ predkladá svoju víziu organizátor Pavol Maruščák. Neskorogotický chrám, v ktorom sa na rozdiel od „nemeckého“ Kostola nanebovzatia panny Márie kázalo po slovensky už v polovici 17. storočia, tak ostáva komornou festivalovou scénou s osobitou atmosférou. Jazznica pritom nikdy nebola ortodoxným podujatím, pretože vo svojom portfóliu prechovávala inožánrové smerovania napríklad k world music (Avishai Cohen, Elina Duni, Iva Bittová) alebo ku klasickej hudbe (Triango). Nikdy však na Jazznici nezaznelo toľko džezu, ako na tej tohtoročnej (3. – 4. júl 2009). Pre tých, ktorým kadidlová vôňa nezapadá do konceptu „diabolskej hudby“ bude pripravená dvojica programových blokov s voľným vstupom v kaviarňach Divná pani a Art Café. Koncertné sety Stálic slovenského jazzu (Erik Rothenstein, Juraj Griglák, Juraj Burian, Ondrej Krajňák) a azda aj Nových tvárí slovenského džezu budú vrcholiť nočnými (rannými?) jamsessions. Škoda, že organizátori slávnejších domácich džezových podujatí na tieto spontánne „afterparties“ akosi rezignovali...

.made in PL, CZ, UA, HU
Klaviristu Pawła Kaczmarczyka a jeho projekt Audiofeeling som prvýkrát počul na festivale Jazz Goes to Town v Hradci Králové. Prekvapila ma vtedy kontrastnosť energicky nadupaného pódiového hrania a pokora Pawłovho rozprávania v zákulisí. Len dvadsaťštyriročný džezový vizionár má pred sebou sľubnú cestu, čoho dôkazom je nový album v prestížnom vydavateľstve ACT Music. Slovenská premiéra jeho fantastického Audiofeeling Bandu sľubuje džezovú udalosť leta. Očakávaním bude aj koncert zoskupenia ďalšieho „mladíka s nadhľadom“ – Davida Dorůžku. Prejav gitaristu s bohatými zahraničnými skúsenosťami (USA, Paríž) a dvojicou ocenení Akademie populárni hudby je introvertnejší, sakrálnemu priestoru však súznenie jeho tria nesmierne pristane. Podobne ako triu ukrajinskej klaviristky Nataliye Lebedevy, ktorej spoluhráči sa zmieňujú o žensky kultivovanej a rovnovážnej substancii jej hudby. Tancovať sa v kostole nepatrí. Sotvakto však obsedí na vystúpení The Transform Quintet – fúzie džezového mainstreamu ovplyvneného „hudbou sveta“, maďarským folklórom, ale aj súčasnou elektronickou scénou. Kapela, v našich končinách známa pod názvom Tropical Transform, sľubuje koncert nabitý takmer rockovou energiou. Uvidíme, ako ho zvládnu návštevníci banskoštiavnickej Jazznice. Čert má síce pred krížom hrôzu už po stáročia, avšak schovávať sa dnes pred džezom nebude celkom s kostolným poriadkom.
Autor je redaktor mesačníka Hudobný život.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite