Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hudba recenzie

.časopis .hudba

MADNESS
THE LIBERTY OF NORTON FOLGATE
LUCKY SEVEN RECORDS

Konceptuálny album? Dnes? 36 rokov po Dark Side Of The Moon a Tales From Topographic Oceans? Navyše od kapely, ktorá je známa veselými pesničkami v rytme ska? Madness, skupina, ktorá spolu s The Specials stála koncom 70. rokov pri začiatkoch londýnskeho „2 Tone“ hnutia, nahrala album, ktorý aj znalcom vyrazil dych a pošteklil bubienky. The Liberty je hudobným cestopisom po Londýne, historickým klebetníkom, ľúbostným listom milovanému mestu. A zbierkou pesničiek, ktoré majú veľmi blízko k popovej dokonalosti bez toho, aby stratili čokoľvek zo skackajúcej ska-pohody. S ľahkosťou, no sofistikovane zaranžované dychy, bublajúca basa (dominantný nástroj albumu), melodické, ale nie medové melódie spievané bez náznaku afektu. Každá pieseň je príbehom o jednej ulici, o zvláštnych ľuďoch, ktorí na nej žili a žijú. Príjemný pop, ktorý sa ani častým počúvaním nezunuje.
●●●●●
.juraj Kušnierik


AKRON/FAMILY
SET 'EM WILD SET 'EM FREE
CRAMMED DISCS/WEGART

Pestrý zvukový chaos, z ktorého sa budete radovať, čím dlhšie ho budú vaše uši spoznávať. Z pôvodne štvorčlennej zostavy odišiel frontman, ktorý sa rozhodol zanechať nielen hudbu, ale aj každodenný život a presťahoval sa do buddhistického centra. Pre zostávajúcich troch členov to bola výzva posunúť sa kamsi ďalej. Albumová novinka, na ktorej všetci zúčastnení multiinštrumentalisti hrajú a sú aj spevákmi, ponúka mnohotvárne pesničky. Je tu elektronika (Creatures), nádherná folktronika (River, Many Ghosts, The Alps and Their Orange Evergreen), bláznivý progresívny rock aj s neodškriepiteľnou psychedéliou (Everyone Is Guilty), dokonca posunutý do špecifického noisu (MBF), na záver klavírna balada s chorálom (Last Year). Nahrávka s dokonale poukladanými piesňami, rozhodne nie na prvé počutie, ale keď zafunguje, určite ju tak skoro neodložíte.
●●●●●
.matej Lauko


LITTLE BOOTS
HANDS
ATLANTIC

Prišla na svet v Anglicku ako Victoria Hesketh v čase, keď vrcholila kariéra jej speváckeho partnera Phillipa Oakeyho z The Human League. Tým je naznačené mnohé, predovšetkým kladný vzťah k synťákom a britskej popovej tradícii. Victoria, ktorej pseudonym je inšpirovaný filmom o „malých topánkach“ Caligulu, absolvovala dve umelecké školy a jednu z nich ukončila dizertačkou o koncepte originality v džeze, ktorý v rámci tria na škole aj praktizovala. Poučená komplexnosťou džezového výraziva si dovoľuje v naoko spotrebnej popovej elektronike všeličo, najmä štedré harmónie, hustý sound, silné motívy, navyše dobre spieva i vyzerá a drvivú väčšinu hudby si nahráva celkom sama. Zatiaľ má z debutu vonku tri single (Meddle, New In Town a Stuck On Repeat), ale myslím, že tým album Hands zďaleka nekončí. Lepšie už elektropop asi znieť nemôže.
●●●●○
.daniel Baláž


SIA
TV IS MY PARENT
UNIVERSAL

Kto si chce vychutnať dobré pesničky z CD Some People Have Real Problems a nenechať sa pri tom rozptyľovať ďalšími vnemami, tomu audio verzia ostatného albumu blonďavej austrálskej speváčky úplne postačí. Jej skladby majú silný nápad, skvelú interpretáciu a kvalitné, pre niekoho možno trocha konzervatívne, ale zato výstižné spracovanie. Dalo by sa povedať, že pesničky predstavujú Siu takú, aká je zvnútra. DVD s nemenej dobrým názvom TV Is My Parent ponúka hneď tri nové uhly pohľadu a každý z nich pridáva duchovnému rozmeru Sie viac života, obrazotvornosti a zmyslu pre bláznivý humor i sebairóniu. To posledné je zrejmé z pohľadu do zákulisia. Vizuálnym spracovaním obohatia hudbu štyri videoklipy, v ktorých detsky insitná forma kontrastuje s melanchóliou v textoch. Dôkazom daru komunikácie je hodinový koncert z haly Hiro Ballroom v NY 2007.
●●●●○
.martin Chrobák


THE STANLEY CLARKE TRIO
JAZZ IN THE GARDEN
HEADS UP/DIVYD

Starí harcovníci, ktorí hrali s Chickom Coreom v období legendárnej skupiny Return To Forever, zatúžili po mladej krvi. A nie hocakej, ale krvi prominentnej japonskej  klaviristky Hiromi. Album sa volá Džez v záhrade, ale myslím, že toto klasické klavírne trio s kontrabasom a bicími patrí na koncertné pódiá. Znie to veľmi umelecky, vznáša sa nad tým opar džezových výbojov  60. rokov a veľa voľnosti, takej odlišnej od aranžmánov Hiromi v jej projektoch. Občas sa dejú zaujímavé veci, aj toho Coreu začujeme, no čertík šepká, že by to chcelo viacej previazanosti – nenadarmo klavírne triá hrávajú spolu dlhodobo, až sa stanú jedným organizmom. Ten organický pocit mne osobne trochu chýba. Skrátka, traja dobrí hudobníci sa stretli a nahrali album, solídny, ale bez pridanej hodnoty. Najlepšia je úprava Under The Bridge od Red Hot Chili Peppers.
●●●○○
.marian Jaslovský


R. A. DVORSKÝ & MELODY BOYS
SÁM S DĚVČETEM V DEŠTI
SUPRAPHON

Dobrý vkus, výnimočná muzikalita, záujem o všetko nové a prirodzený cit pre výber piesní spravili zo skladateľa, speváka a klaviristu (v neposlednom rade aj vydavateľa) R. A. Dvorského prvotného hýbateľa a dodnes nevyhasínajúcu hviezdu českej populárnej hudby. CD s podtitulom To najlepšie obsahuje 24 piesní z rokov 1932–1943 (nevynímajúc také hity, akými sú Cikánka, Děkuji, bylo to krásné, Sám s děvčetem v dešti, Hm – Hm, Jedu nocí, Sám já chodívám rád, atď.), čo v rámci vývoja populárnej hudby znamená relatívne dosť. Vďaka šťastnému výberu skladieb a kvalitnému remasteringu s vyváženým soundom (teda v rámci možností) však celých 75 minút znie ako ucelené kompaktné dielo. Čo pieseň, to skvost. Krásny Dvorského spev, všetko podané s iskrou, noblesou, salónnym šarmom a so závideniahodnou prirodzenosťou. Vďaka, je to stále krásne.
●●●●●
.augustín Rebro
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite