HOME MADE MUTANT
KONCERT PRE POZOSTALÝCH

AZYL
Skupina Home Made Mutant, ktorej dušou je skladateľ a spevák Maroš Hečko, vydala doteraz tri albumy „o láske a spolunažívaní“. Jedenásť skladieb z High Voltage Resistance, Pitbull Report a Made Home sa ocitlo v nových verziách na Koncerte pre pozostalých. Namiesto množstva hostí je tu zrazu trio, v ktorom cítiť sebakontrolu, ale nie asketizmus. Gitarista Martin Hasák hrá iskrivo a vynaliezavo, Hečkovo fender piano pradie ako kocúr a violončelista Roman Harvan celkový zvuk poľudšťuje jediným neelektrifikovaným nástrojom. Osobitnou kapitolou sú Hečkove texty, či už slovenské, české, alebo anglické. Kto nedokáže rozšifrovať ich subjektívnu lyriku, môže vnímať spev ako štvrtý nástroj. Ako sa spieva v jedinej novej skladbe albumu Way: „the friends are here and we play beautiful... I know it´s a sentimental way“. Viac ako 45 minút zdravého mutantieho snívania.
●●●●○

JACK PEÑATE
EVERYTHING IS NEW

XL RECORDINGS
Názov platne prezrádza veľa: v hudbe Jacka Peñateho je takmer všetko nové, preto by sme namiesto comebacku mohli vravieť o novom začiatku. Už to nie je pesničkár vo flanelovej košeli, ktorého baví rockabilly s troškou recesie ako na debutovej platni z roku 2007. Druhý album je zvukovo oveľa pestrejší, spájajúci vplyvy viacerých žánrov od world music (Give Yourself Away) až po tanečnú hudbu s chytľavými vokálmi (Be The One) či dokonale pasujúcimi perkusiami (Everything Is New). Peñateho počuť aj v úlohe vyzretejšieho speváka. Starší album pripomenie len song Let's All Die, autorova detská spomienka na istú pohrebnú slávnosť. Tá sem zvukovo veľmi nepasuje, no inak si môžete vybrať ľubovoľný z deviatich trackov, aby ste našli dobrú popovú vec. Zásluhu má bezpochyby aj Paul Epworth (The Rapture, Bloc Party, Friendly Fires) v úlohe producenta.
●●●○○

RÔZNI
MEET ON THE LEDGE I

UNIVERSAL (3CD BOX)
Britské vydavateľstvo Island Records oslavuje 50. výročie založenia vydávaním žánrovo orientovaných kompilácií. Reminisenčnému 3CD boxu dal meno názov pesničky skupiny Fairport Convention, ktorá spolu s Traffic, Johnom Martynom či Richardom Thompsonom patrila k folkrockovému jadru labelu. Až na pár výnimiek tvoria u nás menej prevahu známi interpreti. Britská verzia folk-rocku mala omnoho bližšie k folklóru a world music než jej americký pendant. V 70. rokoch sa na Albione diali podobné veci, aké v našom podnebí poskytli inšpiráciu pre text Marka Ebena: „nejvíc mě ten folkloreček dojímá, když se hraje elektricky s bicíma“. Medzi 44 pesničkami sa zákonite nájdu aj ukážkové príklady nudných, bizarných a naivných songov, celok je však zaujímavým zrkadlom doby v spektre jedného mnohotvárneho žánru a zároveň zdrojom dobrodružných objavov.
●●●○○

FLY TRIO
SKY & COUNTRY

ECM/DIVYD
Kultový status americkému triu Fly prinieslo nielen príležitostné účinkovanie spôsobené vyťaženosťou členov, ale predovšetkým unikátny štýl prelínania trojice rovnocenných hlasov. Demokratický džez bez lídra a vyčnievania jediného nástroja funguje skutočne dokonale. Odmerané a zvukovo suché vyhrávky saxofonistu Marka Turnera sú kontrapunktom k umne riešeným kontrabasovým líniám Larryho Grenadiera. Bubeník Jeff Ballard rytmické plochy skôr skicuje, bez problémov však strieda pulzujúce groovy s ležérnym beatom. Nie nadarmo uvoľňuje geniálny pianista Brad Mehldau túto rytmickú sekciu zo svojich služieb len zriedkakedy. Druhý album v päťročnej histórii zoskupenia je podobne vzrušujúci ako nebesky ľubozvučný motív Turnerovho takmer sopránovo znejúceho (!) tenorsaxofónu v skladbe Elena Berenjena. Pre podobné momenty sa skutočne oplatí lietať!
●●●●○

OTA PETŘINA
SUPE-ROBOT KOMPLET

SUPRAPHON
Vzorovo pripravené vydanie obidvoch Petřinových štúdiových albumov (Super-robot a Pečeť plus tri singlové bonusy). V rámci československých pomerov mali obidva veľmi slušný zvuk a pekne nahraté gitary, čo potvrdzuje aj CD remaster. Hudobne však išlo o čudesné hybridy, v ktorých sa ambícia vytvoriť prepracované, náročnejšie artrockové diela neustále konfrontovala s Petřinovým silným strednoprúdovým backgroundom. Preto pôsobia občas ako štýlovo heterogénna koláž, ktorej najkontroverznejšou súčasťou je Petřinov „spev“. Ako nespevák s necharizmatickým hlasom a hrozivými strednoprúdovými maniérami nemohol totiž nikdy zapadnúť do artrockového konceptu. Petřinovej hudbe (respektíve Petřinovi) akoby chýbala spätná väzba (od spoluhráčov alebo producenta). Možno aj preto je príliš tempovo a náladovo stereotypná a chýba jej vzrušenie.
●●○○○

OTROS AIRES
VIVO EN OTROS AIRES

GALILEO MUSIC
Tango je dnes trendom, no z vysielania slovenských rozhlasových staníc to nebadať. V románskom svete už takmer neexistuje album, kde by sa neobjavilo aspoň jedno tango. Tých, ktorí tangu upísali celú dušu, tiež nie je málo. Patrí k nim aj argentínsky hudobník, spevák, architekt Miguel Di Genova, ktorý v Španielsku založil audiovizuálny projekt Otros Aires. Jeho novinka, koncertný album Vivo En, ašpiruje na vrchol štýlu nazývaného electro-tango, ale aj nu-tango alebo neo-tango. Ponúka všetko, čím je nové tango atraktívne, nostalgiu obalenú futurizmom, čiže kombináciu starého tanga zo začiatku 20. storočia s ultramodernou elektronickou hudbou, bandoneón, zvuky orchestra ako z predpotopných nahrávok, šarm a eleganciu nasiaknutú dekadenciou, ľahkú spevnosť, trhavé rytmy, ohnivú temperamentnosť. Učiteľky tanca by sa tomu potešili.
●●●●●