SLEEPY SUN
EMBRACE

ATP RECORDINGS
Kapela pôvodom zo Santa Cruz, medzičasom presťahovaná do San Francisca, znie, akoby sa inšpirovala v generácii hippies hudobníkov, hutný zvuk spája prvky blues, džezu, folku i hard rocku. Sleepy Sun sa tešia z rozsiahlych inštrumentálnych plôch, v hmle sa strácajúcich a miestami aj splývajúcich mužsko-ženských vokálov a najmä zo všadeprítomnej psychedélie. Debutová platňa má len osem songov, od kratších dvojminútoviek až po takmer desaťminútové veci. Sleepy Sun však počas ich počúvania (najlepšie s prižmúrenými očami v čase relaxovania) netrápia poslucháča stereotypnými vyhrávkami, skôr si užívajú, ako sa dá atmosféra piesne zmeniť počas jej trvania, a to aj niekoľkokrát. Pochmúrne balady (Sleepy Son) striedajú bláznivé hry s riffmi a efektmi (Snow Goddnes), dobre znejúce džemovanie (New Age, White Dove) i pôvab akustického pesničkárstva (Lord).

BEZMOCNÁ HŔSTKA
EURÓPOU

AZYL
Bezmocná hŕstka je dobre utajené voľné zoskupenie špičkových slovenských hudobníkov s premenlivou zostavou (Hečko, Burlas, Buntaj, Gašpar, Harvan a i.), ktoré nahralo štvrtú platňu. Dať si lúzerstvo do názvu, aj keď ide len o žartík na účet dejín vážnej hudby, chce buď veľkú dávku sebairónie, alebo alibizmu. Ako sa spieva v songu Okolo Kolína: „táto pieseň riťou lezie, v aute sa zle počúva.“ Prvé počutie je naozaj rozpačité. Neučesané texty skáču od romantiky k dekadencii, hudba tmavá, melódie evokujú Deža Ursinyho i Roberta Wyatta. Až sa nechce veriť, že autor skoro všetkých textov i hudby je ten istý – violončelista Roman Harvan. Ani kongeniálny obal Broni Brtáňovej vám nepomôže dať si okamžitú odpoveď na otázku, či je to umenie, alebo gýč. Hŕstka necháva poslucháča tápať, a až posledná inštrumentálka spôsobí katarziu. Veď oni fakt hrajú skvelo!

SIMPLE MINDS
GRAFFITI SOUL

Kto by aj po rokoch hľadal nejaké príbuzenské vzťahy medzi zvukom škótskych Simple Minds a írskych U2, ten si ich iste nájde, v detailoch i v princípe. Zaujímavejšie je však uvedomiť si rozdiely. V prvom rade Jim Kerr nie je taký velikášsky a patetický ako Bono, po druhé do lahodného kokteilu pred zatrepaním popadali aj kúsky Tears for Fears alebo Roxy Music (prekvapivo dobre sa včlenila aj coververzia Neila Younga) a určité väzby by sa dali nájsť aj s mladšími kapelami, ako sú Coldplay. Podstatnou esenciou však zostáva elegantný zvuk SM, plný priestoru, lietania a spomienok na 80. roky. Aranžmány majú ťah, sú bohaté, ale štýlovo jednotné. Všetko v nich vzájomne spolupracuje. S pribúdajúcimi skúsenosťami možno nepribúda energia, ale o nedostatku rafinovanosti nemožno hovoriť. Niežeby hudba Simple Minds bola vypočítavá, je skôr prečistená.

SKA2TONICS
TOTO TI ZACHUTÍ

Keď bratislavská skupina Ska2tonics pred dvoma rokmi vydala  debut sKatastrofa, za krstných otcov si symbolicky zvolila priekopníkov ska na Slovensku – Polemic. Podobne ako Polemic ani Ska2tonics nie sú veľkí experimentátori. Na druhom albume Toto ti zachutí sú síce aj avizované prvky latina, calypsa či swingu a poteší ústna harmonika Erika „Boboša“ Prochádzku v skladbe Tokyo Battle, základom je však stále veselé ska, ktoré najlepšie vyznie v lete na pláži alebo na tanečnom parkete – a všade tam, kde stačí vnímať chytľavý skackavý rytmus a netreba hľadať hlboké obsahy. Základnú myšlienku albumu vystihuje text skladby Po práci: „Už mám po práci / nemusím nič a idem si domov / Už mám po práci / konečne kľud a konečne pohov.“ V tomto zmysle je Toto ti zachutí veselším duchovným bratom hexáckeho albumu Víkend, s ktorým ho spája aj podobný sladký obal.

SKA-P
LÁGRIMAS Y GOZOS

SONY BMG
Ska má v rodnom liste Jamajku a jeho ďalšie podoby sa vyvinuli v Británii a USA. Predstaviteľov ska však nájdeme všelikde – aj v Španielsku, kde od roku 1994 pôsobí kapela Ska-P. Jej produkcia sa zaraďuje do kolónky ska punk, hoci punkových prvkov je tu minimum. Ska-P sa od iných ska interpretov líšia hispánskym temperamentom – ich hudba má švih, no klenuté melódie a ľubozvučne znejúca španielčina ich zase približujú k popu. Na rozdiel od ska pohoďákov (medzi ktorých patria aj naši Polemic a Ska2tonics) sú Ska-P „sociálne angažovaná“, ostro ľavicová kapela. Preslávili sa textami proti býčím zápasom, na albume Lágrimas y Gozos nájdeme častušku na venezuelského prezidenta Huga Cháveza. „Neveríme vo vodcov,“ tvrdí spevák Pulpul, „ale keď sa objaví dobrý vodca, treba ho oceniť. Možno ide o najdôležitejšie revolučné hnutie tohto storočia.“ Ach jaj.