Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Volebné fotografické klišé

.elena Akácsová .časopis .médiá

Nedávno tu v .týždni Robo Žitňanský písal o tom, aké sú niektoré súčasné témy nefotogenické či priam neuchopiteľné obrazom, napríklad hospodárska kríza. Na druhej strane sú témy, ktoré ponúkajú veľa materiálu na fotenie, zvádzajú však aj renomovaných fotografov do bahna tých najstrašnejších fotografických klišé.

Napríklad voľby. Čo už tam nafotiť? Zúfalo nudné volebné miestnosti, ruku pripravenú vhodiť obálku do urny, prípadne zadky či nohy ľudí sústredených na zoznamy kandidátov za plentou.
A čo ešte potom fotiť, keď ide o eurovoľby? Ako zachytiť fádny akt pestrého európskeho ľudu? Jasné! Ľudový odev, akokoľvek vzdialený súčasnému životnému štýlu, to v klišé-rebríčkoch stále vyhráva. Keď fotka z Nemecka, tak bavorský volič s vyšívanými koženými kraťasmi a pierkom za klobúkom, keď Maďarsko, tak babky v kvetovaných kašmírových šatkách a  sedemdesiatich sukniach. Dalo by sa to ľahko zameniť aj za slovenské babky, veď kto už by tie drobné nuansy vo výšivkách na lajblíku rozlišoval. Našťastie, Slovensko bolo v agentúrach tento rok zastúpené oveľa originálnejšie – prázdnotou zívajúcimi volebnými miestnosťami, keďže sa u nás očakávala najnižšia volebná účasť. Ešteže sú k dispozícii povinné jazdy s fotkami medzinárodne známych politikov odkiaľkoľvek, vymydlených, vyškerených a obklopených rodinnou idylkou.
Listujúc pondelkovými novinami, všimla som si to isté, čo zahraničná redakcia serveru ihned.cz. Tá si položila otázku, či sa takému klišé vôbec dá vyhnúť. Nuž, ja si myslím, že vždy sa dá. Podobne ako pri písaní, nejde ani tak o to, čo píšem/fotím, ale ako, koľko vlastného názoru, invencie i zručnosti do akokoľvek banálnej témy vložím. Je mi jasné, že i ten najväčší talent len ťažko vyštrachá zaujímavý obsah tam, kde žiadny nie je.
Skôr ma trápi iná otázka. Prečo sa agentúry stále snažia zachytiť „regionálny“ charakter unifikovanej celoeurópskej akcie? Načo nasilu pchať regionálny charakter tam, kde už dávno nie je a nemá žiadne opodstatnenie?
Radšej si ho strážme tam, kde ešte skutočne je.

www.inland.sk


Nájdi päť rozdielov

rok 2009


rok 2004

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite