Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Neobviňujte nás

.časopis .týždeň doma

Rozhovor s európskym viceprezidentom Nadácie Svetový fond detí (WCF) Robbertom Boelkensom.

.čo a kde presne robí vaša nadácia?
WCF vznikol v roku 1996. Máme zastúpenie v jedenástich európskych krajinách a podporujeme programy v treťom svete. Nemáme vlastné projekty, pretože by to vyžadovalo vysoké náklady.

.zbierate teda peniaze od ľudí aj na Slovensku a dávate ich iným organizáciám?
Presne tak, dávame peniaze organizáciám v treťom svete. Musia vyplniť formulár na desať strán, a uviesť, o aký druh pomoci ide, rozpočet, využitie a podobne. Potom sa rozhodneme, či ich podporíme. Musia nám poslať presné správy, výkazy. Ak nie, prerušíme spoluprácu.

.urobili ste to už?
Samozrejme, mnohokrát.

.koľko ľudí má vaša nadácia v teréne?
Jedného pre Afriku a jedného pre Čínu. Kontrolujú projekty, ktoré podporujeme.

.čože? To robí iba jeden človek?
Pomáha mu aj náš programový riaditeľ z centrály v kalifornskom San José. Ten bol nedávno dva týždne v Afrike. Máme projekty v Kongu, Darfúre, Ugande, Etiópii, Keni, Malawi a Zimbabwe.

.koľko peňazí ste získali vlani od darcov v Európe?
Asi 50 miliónov eur, iba prostredníctvom direct mailingu.

.to je veľmi veľa. Aké konkrétne projekty podporujete?
Nemocnice, sirotince, posielame kontajnery so zdravotníckymi potrebami. Tie sú v Afrike viac potrebné ako peniaze.

.prečo presne neuvádzate, čo a kde robíte?
Veď to robíme.

.na vašej internetovej stránke aj v listoch, ktoré posielate darcom, sú iba všeobecné reči.  
Listy sú určené na fundraising. Na Slovensku sme začali pôsobiť iba v júni 2008. Fiškálny rok sa končí v marci 2009, v týchto dňoch dokončíme výročnú správu.

.vaše logo a názov sú podobné s detským fondom OSN (UNICEF). Je to férové?
Stretol som sa s riaditeľom UNICEF-u na Slovensku. Hovoril som mu, že to je všeobecné logo, podobný motív zemegule a postáv majú aj iné organizácie.

.mnohí ľudia si to však môžu spliesť a darujú vám v presvedčení, že ste UNICEF.
To sa môže stať, ale v každej krajine, kde pôsobíme, máme svoju kanceláriu a ak má niekto pochybnosti, môže zavolať. V nijakej krajine v Európe nás neobviňovali z toho, že máme podobné logo ako UNICEF, iba na Slovensku.

.na Slovensku ste nepožiadali ministerstvo vnútra o verejnú zbierku. Zbierate načierno?
Kolegyňa Radka Kubalová spolupracuje s dobrými slovenskými právnikmi, ktorí povedali, že také povolenie nepotrebujeme, lebo nerobíme verejnú zbierku.

.a čo teda robíte?
Využívame verejné databázy ľudí, ktorým adresujeme naše fundraisingové materiály.

.humanitárne organizácie to bez verejnej zbierky nesmú robiť. Vy áno?
Máme individuálnych donorov v každej krajine. Je to priamy vzťah medzi nami a nimi, neoslovujeme anonymne širokú verejnosť ako pri zbierkach.

.mnohí sa na vaše aktivity pozerajú ako na neférové.
Prečo?

.hovoria o citovom vydieraní. Vyhladované africké deti, emotívne texty, no nijaká konkrétna informácia o využití darov. Čo vlastne ste? Humanitárna organizácia alebo netransparentná fundraisingová agentúra?
Neobviňujte nás. My na Slovensku iba začíname, dajte nám čas.

.uvádzate, že 60 až 65 percent darov ide na projekty v rozvojovom svete. Takže 35 až 40 percent ide na chod a réžiu vašej nadácie?
Áno, najmä na zasielanie direct mailingu.

.prečo potom neuvediete, že tretina darov od ľudí nejde na vychudnuté deti v Afrike, ale na výrobu listov a na poštovné?
Neuvádzame to.

.koľko máte v Európe zamestnancov?
Pätnástich vrátane mňa. Máme jedného až dvoch ľudí v každej krajine.

.vy pracujete na plný úväzok?
Áno, to je môj džob. Pôvodne som cestoval po celom svete pre jednu americkú obchodnú firmu. Pred siedmimi rokmi ma oslovil Joseph Lam, zakladateľ tejto nadácie. Ponuku som prijal. Dovtedy som o fundraisingu nemal ani tušenia.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite