Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kríza a my

.ignacio Jaquotot .časopis .týždeň v ekonomike

Sú filantropia, charita a

Sú filantropia, charita a sponzorstvo prejavmi zodpovednosti podnikateľských subjektov? Určite áno. Sú to jediné, alebo hlavné znaky zodpovedného prístupu v podnikaní? Určite nie. Zodpovednosť v podnikaní je oveľa širší pojem a menované aktivity tvoria iba jednu z jej mnohých a verejnosti známejších súčastí.
Treba to pripomínať najmä dnes, keď často zaznieva otázka, či zodpovedné podnikanie prežije globálnu krízu. Tá otázka zaznieva od predstaviteľov biznisu aj politiky a je dôkazom, že nie všetci chápeme zmysel zodpovedného podnikania. Naopak – často prichádza k veľmi nepresnému zjednodušeniu zodpovedného podnikania na oblasť, ktorú môžeme označiť ako sociálne aktivity. Tohto zjednodušenia sa v súvislosti s globálnou krízou mnohí dopúšťajú možno preto, že kríza obmedzí sociálne aktivity aktérov trhu. To je fakt, netreba ho zakrývať. Ale takáto skratka môže mylne viesť k zavrhnutiu samotného princípu zodpovedného podnikania. Práve silná prítomnosť krízy nastoľuje otázku zodpovedného podnikania oveľa nástojčivejšie.
Riadim banku, ktorej firemná kultúra pozná princípy zodpovedného podnikania už dávno. Minulý rok sme ako jediná firma na Slovensku vydali prvú správu o zodpovednom podnikaní podľa medzinárodných smerníc Global Reporting Initiative. Som rád, že sme to urobili a budeme v tom pokračovať. A na otázku, či má vôbec zmysel zaoberať sa v týchto ťažkých časoch zodpovedným podnikaním, odpoviem rovnako. Dnes oveľa viac ako kedykoľvek predtým. Ak by totiž firmy podnikali zodpovedne a transparentne, kríza by zrejme v takom rozsahu, ako dnes vidíme, ani nemohla vzniknúť.
Súčasný vývoj nastoľuje zásadnú otázku podnikaniu: „Manažujeme svoj biznis zodpovedne?“ Z nej plynú všetky ostatné otázky, na ktoré hľadáme odpovede:
1.Je náš biznis manažovaný transparentne? A čo vlastne transparentnosť v biznise znamená?
2.Manažujeme náš biznis iba v zmysle maximalizácie zisku, alebo berieme do úvahy aj jeho udržateľnosť?
3.Prispievame k znižovaniu prejavov diskriminácie?
4.Uplatňujeme v biznise protikorupčné opatrenia?
5.Snažíme sa vo firme znižovať spotrebu energií?
6.Zaviedli sme opatrenia smerujúce k ochrane životného prostredia?
„Výhodou“ krízy vo vzťahu k zodpovednému podnikaniu je, že ak sa aj nájde aktér trhu, ktorý bude taký sebavedomý, ba možno až nafúkaný, že si tieto otázky odmietne položiť, položí mu ich kríza sama. Pre tých, čo poctivo podstúpia test zodpovednosti v podnikaní, mám dobrú správu. Majú šancu vyjsť z krízy posilnení.

Autor je predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VÚB banky.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite