PETE DOHERTY
GRACE/WASTELAND
Graham Coxon z Blur nahral všetky gitary na Dohertyho prvom oficiálnom sólovom albume. Bola to skvelá voľba. Už to tu raz bolo a je to tu zas. No ak ste u Dohertyho obdivovali skôr výslednú „prefláknutosť“, obídete naprázdno. Stephen Street, producent, ktorý sa nezvykne zahadzovať, spravil z Dohertyho profesionála. Keď porovnáme najlepšiu skladbu New Love Grows On Trees s jej predlohou ešte z čias The Libertines, počuť, ako Doherty stratil život v hlase. Namiesto toho spieva bez problémov a rozumne. Nehrnie sa tam, kde by to nezvládol. Výhodou sú stále nadpriemerné pesničky, žánrová rozmanitosť a v tomto prípade akustické podania všetkých skladieb. Najlepšie však na koniec. Teraz musí Doherty urobiť už iba jeden album (sľúbená novinka The Babyshambles), aby konečne mohol nájsť strateného kamaráta Carla Barata a splodiť s ním tretí album The Libertines.
.miroslav Ondřejíček

RÔZNI
SLUMDOG MILLIONAIRE
Slumdog Millionaire (Milionár z chatrče), oscarový film anglického režiséra Dannyho Boyla (tiež Pláž, Trainspotting) si užil svojich pätnásť minút slávy ako celok, ale pozornosti akademickej obce sa nevyhli ani jeho jednotlivé zložky. Hneď niekoľko cien za hudbu dostal slávny indický skladateľ a producent A. R. Rahman. Jeho meno sa vo svete západnej kinematografie dostalo do povedomia vďaka soundtracku k filmu Pán prsteňov, na ktorom sa s ním podieľala aj fínska skupina Värttinä. Rahman pri svojej práci uplatňuje klasické hudobné vzdelanie západného typu, zručnosť pri narábaní s globálnym elektronickým jazykom a dokonalý prehľad v indickej tradičnej i populárnej hudbe. Výsledkom je farebný kokteil žánrov, približne v štýle produkcie Buddha Baru, no s menším podielom ezoterických štruktúr, väčším počtom pesničiek, nosných nápadov a štýlotvorných hostí.

VOLCANO!
PAPERWORK
LEAF
Projekt volcano! z amerického Chicaga tvorí mnohovrstvovú muziku, v ktorej majú svoje stále miesto experimenty nielen s elektronikou, ale aj rôznymi hlukmi či zahmlenými plochami. Paperwork je po debutovej platni Beautiful Seizure už druhý radový album tejto alternatívnej zostavy, jedinej „rockovej“ kapely v katalógu labelu Leaf. O hudbe volcano! sa dá povedať, že bicie musia byť vždy hlasné, no zároveň tiché, že bubeníka veľmi baví hranie so zvukmi, elektronika sampluje skutočné hluky, a potom sa s nimi pohráva a upravuje ich, aby to celé zapasovalo do výsledného konštruktu tvoreného popovými melódiami. Občas sa pridá basgitara či akustická gitara – nesmú chýbať náhodné gitarové zvuky či rokenrolové rífy. V textoch sú volcano! predovšetkým recesisti. Dohromady to dáva čudný, ale zároveň objavný a jedinečný hudobný výsledok.

HEATHER GREENE
SWEET OTHERWISE
BHM PRODUCTIONS/DIVYD
Bezbranne pôsobiaci krehký hlas Heather Greene je čitateľný po prvých taktoch a určite si ho s nikým nepomýlite. Svoj nedávny debut naplnila Heather až po okraj nápadmi, každá skladba bola špecifickým zážitkom. Na druhom albume Sweet Otherwise sa však už trochu vzdialila svetu plnému intimity a melanchólie a nasmerovala svoje snaženie viac do popu, kde sa síce tiež zvyknú „vylievať srdcia“, ale už nie s takou dôveryhodnosťou. Stereotypné aranžmány nútia Heather Greene spievať jednotvárnejšie a ani náladová krivka sa tentoraz príliš neprehýba. Preto plynie album Sweet Otherwise akoby v jednej rovine, pôsobí menej osobnejšie a neobsahuje toľko inšpiratívnych momentov. Heather už nie je len dozrievajúca citlivá romantička, ale s narastajúcim sebavedomím sa mení na ženu, ktorá vie, čo chce. Len neviem, či si vybrala správne.

ALONE
KÚPIM SI TMU...
V Nitre a blízkom okolí je asi niečo zvláštne vo vode. Inak si nemožno vysvetliť, prečo majú najznámejšie nitrianske kapely podobný osud: začnú s tvrdším rockom a skončia pri bezzubom popíku. Tak dopadli Gladiator, Desmod a v ich šľapajach kráča aj kapela Alone, kedysi vystupujúca pod názvom Vrak. S Gladiatorom ju spájajú osobné väzby, gitarista Rasťo Toman bol členom Gladiatoru a spevák Michal Cabala kedysi hrával s klávesistom Gladiatoru Petrom Slamečkom, ktorý je aj producentom prvého albumu Alone. Ktovie, či je hlavným dôvodom produkcia, nápady alebo hlasová podobnosť Michala Cabalu s Mikom Hladkým, ale debut Alone znie rovnako fádne ako albumy Gladiatoru. Celkový dojem nezmení občas tvrdšia gitara (Keď neodpovedáš) ani účasť speváčky Snovonne (Fade Away). No keďže Gladiatoru a Desmodu takáto nuda zaručila úspech, raz možno budú slávni aj Alone.

CLOU
FOR TONIGHT
COLUMBIA/SONY BMG
Skupina Clou vyšla z undergroundovej scény okolo legendárneho pražského klubu 007, no už po prvom albume Postcards (2005)  sa stala hlavným českým predstaviteľom komerčne úspešného pop punku či ema. Zo skladieb Lean On My Shoulder a Island Sun boli hity, Clou sa dostali na MTV a robili predkapelu Green Day a Good Charlotte. Na tretej nahrávke For Tonight siahli po žánri konceptuálneho album. Ani na poppunkovej a emo scéne to už nie je novinka, keďže cestičku prešliapali Green Day s albumom American Idiot (2004) alebo My Chemical Romance s The Black Parade (2006). Vo vývoji kapely je to však pozitívna zmena: pribudli aranžérske detaily a ozvláštnenia, na druhej strane sa zvuk pritvrdil po príchode ďalšieho gitaristu Rockyho. Clou nie sú o nič originálnejší ako zámorské emo kapely, ale aspoň nepôsobia ako ich chudobní príbuzní a majú v sebe energiu.