Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Osudový Oscar

.peter Konečný . .časopis .film

Otázka za 20 miliónov rupií (viac ako 300 tisíc eur): Ako sa volá film, ktorý za rok 2008 získal Oscara v hlavnej kategórii? A: Podivuhodný prípad Benjamina Buttona. B: Frost/Nixon. C: Milk. D: Milionár z chatrče. Správnu odpoveď už asi určite poznáte...

Otázka za 20 miliónov rupií (viac ako 300 tisíc eur): Ako sa volá film, ktorý za rok 2008 získal Oscara v hlavnej kategórii? A: Podivuhodný prípad Benjamina Buttona. B: Frost/Nixon. C: Milk. D: Milionár z chatrče. Správnu odpoveď už asi určite poznáte...

Osemdesiateprvé udeľovanie najznámejších filmových cien — Oscarov — prinieslo niekoľko výrazných zmien v rámci samotného ceremoniálu (výborný Hugh Jackman ako moderátorská hviezda večera) a zároveň príjemné potvrdenie trendu oceňovať skôr filmy s výrazným režisérskym vkladom a umeleckou výpoveďou. Za ostatné roky si sošku za najlepší film roka odnášali rozpočtovo a vizuálne menej nákladné tituly (Táto krajina nie je pre starých, Crash, Million Dollar Baby). Mohlo by sa zdať, že éra diváckych hitov ? la Pán prsteňov či Titanic je definitívne za nami. Pre samotnú šou sú však stále dôležité podiely sledovanosti. Napriek pomerne dobrej diváckej odozve ostatného udeľovania Oscarov je otázne, akým smerom sa budú rozhodnutia akadémie uberať pri ďalších ročníkoch. Zatiaľ sa celkom osvedčil model nominácií postavených na diváckejších tituloch v kombinácii s menej „ľúbivými“ a známymi snímkami. A tie potom „prekvapivo“ zvíťazia v hlavných kategóriách. Podobne ako (ne)očakávaný triumf režiséra Dannyho Boylea.

Slumdog Millionaire (Milionár z chatrče), aktuálny držiteľ ôsmich Oscarov, doposiaľ získal viac ako 50 filmových cien po celom svete a jeho úspech je porovnateľný so šťastím hlavného hrdinu. Angličan Danny Boyle (Trainspotting, Sunshine) si pre vyrozprávanie témy osudovosti, šťastia a negatívnych predsudkov zvolil príbeh mladého Jamala (debutujúci Dev Patel), ktorému sa podarí uspieť v milionárskom kresle, označiť správne odpovede a odniesť si nielen peniaze, ale aj prvú a poslednú lásku svojho života Latiku (rovnako debutujúcu Freidu Pinto). Úprimne povedané, ide samozrejme o gýč veľmi silného kalibru. Na tvorcoch tak zostala dôležitá úloha o jeho čo najvýraznejšie potlačenie, presunutie samotnej súťaže do symbolickej roviny, postavenie castingu na neznámych tvárach a zvolenie vhodnej formy rozprávania. Napriek umiestneniu filmu do indických lokalít a prostredia indickej kultúry neprišlo k prvoplánovému zneužitiu smerom k bollywoodskej poetike a priestor dostal Trainspotting premiešaný s Mestom bohov a podmanivým hudobným sprievodom.
Už po prvých minútach sa vykreslí stanovená naratívna štruktúra (rozprávanie v dvoch časových líniách – aktuálnej a spomienkovej) postavená na vysvetľovaní, odkiaľ Jamal vedel odpovede na všetky otázky položené v súťaži Milionár. Podvádzal? Pomáhal mu niekto v publiku? Alebo išlo o veľmi nepravdepodobný, ale predsa možný osud, keď položené otázky presne kopírovali skúsenosti a zážitky nevzdelaného chlapca zo slumu? Polícia je neoblomná a výsluchom na úrovni mučenia sa dožaduje svojej pravdy. Danny Boyle a scenárista Simon Beaufoy (The Full Monty) vytvorili na prvý pohľad zaujímavú formu, postupne dávkujúcu tajomstvá minulosti cez mikropríbehy mapujúce nielen životný príbeh jedného chlapca, ale aj príbeh celej krajiny a jej obyvateľov. Atmosféra drsnej digitálnej kamerovej technológie, rýchleho strihu a doslova hrania sa s jednotlivými zábermi však postupne stráca dych. Čiastočná scenáristická inovatívnosť v rámci výbušného úvodu sa opakovaním tých istých prvkov dostáva do roviny očakávaných vyvrcholení. Film tak nezasiahne celou svojou silou.
Často kritizovaný sladký bollywoodsky záver, keď sa všetko podarí (skutočne sa muselo?) a pery odlúčenej dvojice sa po všetkých strastiach konečne spoja, je v kontexte príbehu akceptovateľným vyvrcholením. Výraznejší emotívny zásah diváka bude zrejme individuálny. Milionár z chatrče je napriek tomu pozoruhodným zápisom do dejín Oscarov, otázna je jeho pozícia v dejinách svetovej kinematografie. Niečo však platí stopercentne – film roka 2008 patrí do kín a je skvelé, že je to tak aj na Slovensku. Žeby osud?

Slumdog Millionare (V. Británia – USA, 2008, 120 min.)
Réžia: Danny Boyle. Námet: Vikas Swarup – román Q&A. Scenár: Simon Beaufoy. Kamera: Anthony Dod Mantle. Strih: Christopher Dickens. Hudba: A.R. Rahman. Hrajú: Dev Patel, Anil Kapoor, Irrfan Khan, Madhur Mittal, Freida Pinto       
Autor je šéfredaktor portálu kinema.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite