. .časopis .hudba

PUNK FUNK GENIUS
ĽUĎOM, KTORÍ SADIA STROMY
PUNK FUNK GENIUS
Punk je nekompromisné vykričanie vlastného názoru, často bez ohľadu na „remeselnú kvalitu“. Funk je remeselná ekvilibristika, často bez akéhokoľvek názoru. Mladá bratislavská kapela Punk Funk Genius hrá názorovo bohatý punk s funkovou remeselnou poctivosťou. Šťastné spojenie. Slapujúca basa s funkujúcimi bicími, úsporne svištiaca gitara, neafektovaný spev. Cítiť aj citlivého producenta Mareka Rakovického, ktorý nahrávke pridáva príťažlivú ležérnosť. Sila a zvláštnosť tejto mladej partičky je však v autenticite a už skoro zabudnutom rockerskom idealizme. Napriek evidentnému obdivu k Red Hot Chili Peppers a niekoľkým prázdnejším miestam je to skvelý debut. Chlapci to myslia vážne, dobre hrajú. Posledné dve pesničky sú odzbrojujúco silné. „Ďakujem, že sadíte stromy / Hádam sa to raz v ľuďoch zlomí.“ Idealizmus bez pátosu. Stromy rastú. Rock´n ´roll is here to stay.

THE AIRBORNE TOXIC EVENT
THE AIRBORNE TOXIC EVENT
MAJORDOMO
Na pozadí zrodu americkej kapely stáli negatívne zistenia z rodinného života frontmana Mikela Jolletta. Písal prózu, no keď jeho matke zistili rakovinu a jemu samému ďalšie ochorenia, zobral gitaru a začal písať pesničky. Eponymný debut vyšiel v USA už minulý rok a teraz prichádza na európsky trh. Kapela zaujme zvukom pripomínajúcim Arcade Fire z prvej platne Funeral, najmä vďaka ponurejším náladám a husľovým pasážam. Skladba Sometime Around Midnight je vydarený singel – momentka o láske z baru, ktorá odchádza s niekým iným, v Happiness Is Overrated  líder zasa poeticky veršuje o smrti. Inde riffy pripomenú The Strokes (Something New) a vedia byť aj chytľavo hitové (Gasoline). Platňa TATE je hlavne osobnou výpoveďou človeka, ktorý sa uzavrel do samoty a napísal viac ako sto skladieb. To všetko preto, aby prekonal vlastnú úzkosť a smútok.

THE BEST OF BOND... JAMES BOND
SOUNDTRACK
Napätie troch po sebe nasledujúcich tónov, ktoré v chromatickom slede stúpajú a klesajú, ešte umocní plechovo znejúca elektrická gitara, aby po chvíli explodovalo v pamätnom riffe dychovej sekcie orchestra Johna Barryho. V tomto leitmotíve, ktorým roku 1963 muzikálový skladateľ Monty Norman ilustroval atmosféru filmov s agentom 007, si ruky podával módny surfový sound s doznievajúcou eleganciou swingu. Každý vie, že Bond... James Bond je veľmi štýlový chlapík so zmyslom pre ignorovanie pravidiel, a tak aj štýlová hudba k jeho príbehom v podaní Nancy Sinatrovej či Shirley Bassey ožíva v reminiscenciách súčasníkov. Ponúka sa preto úvaha o vplyve britského žurnalistu a spisovateľa Iana Fleminga (1908 –1964), ktorý Bondovi vdýchol charakter, na súčasnú populárnu hudbu – netýka sa to len Garbage a Madonny, ale aj Robbieho Williamsa, Duffy či Amy Winehouse.

MAHAGON
MAHAGON/SLUNEČNICE PRO VINCENTA VAN GOGHA
INDIES HAPPY TRAILS
Vydanie kompletného Mahagonu na CD čakal asi málokto. Zázrak sa však koná, takže obidva radové albumy z rokov 1978 a 1980 a k tomu osem bonusov sú na svete a s nimi i svedectvo o výnimočnosti tejto českej džezrokovej legendy. Nesmrteľnosť zaručil skupine predovšetkým debut z roku 1978, ktorý znie dodnes neuveriteľne sviežo a podnetne a je zrejmé, že svojou originalitou, komplexnosťou a hráčskou vybrúsenosťou predbehol o kus tunajšiu dobovú realitu. Skladateľ, líder a basgitarista skupiny Petr Klapka tu ideálne „usmernil“ aj bohatý hlasový fond Zdeny Adamovej, ktorá mala neraz tendenciu skĺzať v piesňových kusoch až do strednoprúdových klišé, čo sa prejavilo aj na priemernom druhom albume skupiny. Vzorovo pripravené kompletné vydanie s vyčerpávajúcou dobovou textovou dokumentáciou. Akurát bonusy by som určite nedával na začiatok CD.

JON HASSELL
LAST NIGHT THE MOON CAME DROPPING ITS CLOTHES IN THE STREET
ECM
Hoci najmä mladší kolegovia súčasné ambientné trúbenie radi škatuľkujú ako „Molvaer sound“, ide o žáner, pri ktorého zrode stál ak nie priamo Miles Davis, tak Jon Hassell. Hassell (od Molvaera ho delí niečo menej než 40 rokov) vytvoril nielen unikátny zvuk vďaka tónu odvodenému z indických vokálnych techník či kombinácii efektov, ale ako hovorí jeho kolega a kamarát Brian Eno: svet, v ktorom sa fajn žije, objavuje, tvorí. Ešte aj world music, ktorej sa popri súčasnej vážnej hudbe a ambiente venuje tiež, vidí skôr globálne než lokálne. Nezaujíma ho geografický pôvod ale neopakovateľnosť, originalita, ktorou si v minulosti radi vypomohli na svojich nahrávkach okrem iných aj Bjork, David Sylvian či 808 State. Popri ušľachtilom koncepte Hassell, našťastie, nezabúda ani na skladby a nech už majú štyri či desať minút, nechýba im napätie, hlava ani päta.

LORDI
DEADACHE
Veľká cena Eurovízie má v sebe tradične poriadnu dávku nechcenej komiky. K jedným z najkomickejších patril okamih, keď sa v roku 2006 stala víťazom fínska skupina Lordi. Na rozdiel od Eurovízie je však komika tejto kapely zámerná – hororová divadelná šou severskej pätice sa nedá brať inak ako hra a zábava. Samozrejme, hororové masky a kostýmy v rockovej muzike už dávno nie sú ničím novým (stačí si spomenúť na interpretov ako Kiss, Alice Cooper, GWAR, Rob Zombie, Marilyn Manson alebo na ľubovoľnú blackmetalovú skupinu). Žiaľ, originálna nie je ani hudobná produkcia Lordi – monotónne disco-metalové rytmy, jednoduché gitarové riffy, pompézne klávesy a futbalové refrény. V prípade najvýraznejších skladieb nového albumu (Raise Hell In Heaven, Deadache) je to však podobné ako s hitom Human od The Killers – akosi to funguje, aj keď je to ukážkový gýč.