. .časopis .hudba

STEREOPHONICS
A DECADE IN THE SUN
V2
Spomeniete si na britského speváka s výborným hlasom a extrémne hustým obočím? Je ním Kelly Jones, líder kapely Stereophonics. Vznikla vo Walese v roku 1992 ako skupina založená dvoma kamarátmi zo susedstva. V deväťdesiatych rokoch bola súčasťou britpopového žánra, hrala alternatívny rock, a predsa má dnes má na konte šesť celosvetovo úspešných albumov. Kompilácia vychádza pri príležitosti desiatich rokov, odkedy Stereophonics získali cenu Brit Award za najlepšiu novú skupinu. Na platni nájdete skladby ako Local Boy In The Photograph, hitovú Have A Nice Day či song Dakota inšpirovaný americkými The Strokes. Nechýba pomalšia Mr. Writer vyrovnávajúca si účty s hudobnými novinármi, ktorá je tak dobre napísaná i zaspievaná, že zákonite zostáva v ušiach. Okrem osemnástich spomienkových sú tu aj dve nové skladby. Pre kapelu zaslúžený výber toho naj.

ŠTEVO ŠANTA
PO HLADINE
HEV-HET TUNE
Zo slovenskej folkovej hrušky odpadol ďalší zrelý plod. Tešiť sa či kritizovať? Oboje! Števo Šanta je v domácich kruhoch známa osobnosť. Folkovému publiku ho predstavovať netreba, no o jeho výskyte by sa malo dozvedieť čím viac ľudí otvorených alternatívnemu popu pre dospelých. Šanta je trochu rozorvaná, ale vcelku sformovaná osobnosť, ktorá má čo povedať. Má už niečo najazdené a dosť si toho ťahá za sebou. Podvedome vychádza v ústrety našej konzervatívnej predstave o softrockovom pesničkárstve – nad spoľahlivou rytmikou sa striedajú podarené pasáže s množstvom brilantného klišé. Skutočne silných hudobných nápadov ani vzrušenia sa nedočkáme. Bolo by fajn, keby sa Števo aspoň miestami zobudil z melanchólie, nebál sa experimentu, zostal pritom sebou a popri inteligentných textoch, ktoré sú jeho doménou, sa sústredil aj na ich podanie.

J. H. KRCHOVSKÝ & KRCH-OFF BAND
NAPOSLED
GUERILLA RECORDS
Básnik J. H. Krchovský sa zo samizdatového undergroundu dostal do čítaniek českej literatúry. Pred pár rokmi sa vyjadril, že písať ho už nebaví a čeliť zhovädilosti ľudského pokolenia sa pokúsi s gitarou v ruke. Sľub dodržal a pred Vianocami vydal prvý sólový album. Hoci ako autor piesní, hudobník a spevák na prahu päťdesiatky oficiálne debutuje, muzikanti z Krch-off bandu majú skúsenosti z DG 307, Garage, PPU, PVO a ďalších kapiel českého podzemia. Morbídne, no poeticky dokonalé texty v spojení s hypnoticky sa opakujúcimi hudobnými motívmi nespôsobujú depresiu, skôr katarziu. Niekto môže Krchovského poéziu považovať za cynickú, v autorskom podaní však vykukuje nečakaná angažovanosť – nie za smrť, ale za zmysluplný život: Smrt a marnost ve mně bydlí / v sále bez zdí úpí stesk / netopýři svými křídly / starají se o potlesk. Pridávam sa k netopierom.

THE CINEMATIC ORCHESTRA
THE CRIMSON WING: MYSTERY OF THE FLAMINGOS
Umelecká hudba zasahuje ľudí najviac tam, kde to zvyčajne neočakávajú – vo filmoch. Anglická skupina Cinematic Orchestra na takejto hudbe postavila svoju tvorbu a žne úspechy, hoci je novátorská a experimentálna. Jej líder Jason Swinscoe totiž nezabúda na krásne melódie a harmónie. Nový album je príkladom. IFMCA, medzinárodná asociácia kritikov filmovej hudby ho už nominovala na cenu album roka. Bol vytvorený k francúzskemu dokumentárnemu filmu o živote plameniakov, realizovanom v Tanzánii. Účinkuje na ňom aj známy londýnsky Metropolitan Orchestra. Výsledok je očarujúci, akoby si plameniaky túto hudbu samy objednali k svojim ladným pohybom. Počuť, že Swinscoe je znalec klasiky i veľkých filmových diel. Ozdobou na tejto hudobnej torte je skladba The Dance. Množstvo exotických bubnov a bubienkov je v nej použitých s obrazotvornosťou fantastu.

DIDO
SAFE TRIP HOME
SONY BMG
„Umelkyňa známa popularitou medzi mladými domácimi paničkami.“ Takto vyberane speváčku Dido onálepkoval internetový kultúrny magazín PopMatters. Za to, že sa jej debut No Angel stal najpredávanejším britským albumom roku 2001, však Dido nevďačí len mladým domácim paničkám, lebo toľko ich ani na Britských ostrovoch nežije. Tajomstvom jej úspechu je podľa všetkého spojenie chytľavých nostalgických pesničiek o vzťahoch a ich koncoch, umierneného elektronického zvuku a hlasu, ktorý v počiatkoch mohol pripomenúť Sinéad O'Connor, hoci v sebe nemal až také napätie a drámu. Safe Trip Home, tretí album po piatich rokoch, je v diskografii Dido najnostalgickejší a najvážnejší. Hneď v niekoľkých pesničkách sa odráža téma smrti otca – najpôsobivejšia spomedzi nich je Grafton Street, kde hrá na bicích Mick Fleetwood a ambientné zvukové plochy vytvára Brian Eno.

BRUCE SPRINGSTEEN
WORKING ON A DREAM
SONY MUSIC
Tak ako sa občas odohrá láska na prvý pohľad, tak občas už prvá skladba naznačí charakter celého albumu. Predchádzajúci album Brucea Springsteena Magic (2007) otvárala trojminútová rocková vypaľovačka Radio Nowhere, nabitá energiou a surovými emóciami. Na úvod aktuálneho Springsteenovho albumu Working On A Dream je zaradená rozťahaná osemminútová kompozícia Outlaw Pete, v ktorej nie celkom pochopiteľne zaznieva aj motív dávneho disco hitu skupiny Kiss I Was Made For Lovin You. Asi to všetko súvisí s tým, že Springsteen je už dávno akýmsi neoficiálnym národným umelcom Ameriky. Kým jeho postseptembrové nahrávky poháňala dopredu frustrácia a nespokojnosť, Working On A Dream pôsobí ako súčasť obamovského sna o krajšej budúcnosti. Bosovi však viac pristane kritický osteň – v hlase má stále emócie, ale novým skladbám chýba naliehavosť a svieže nápady.