. .časopis .ostatné

FILM Vicky Cristina Barcelona
Posledný film Woodyho Allena zobrazuje dve americké študentky, ktoré sa rozhodli stráviť prázdniny v Barcelone. Vicky má život presne naplánovaný a onedlho ju čaká svadba. Cristina je jej presným opakom, v Barcelone vyhľadáva dobrodružstvo a vzrušenie. Dievčatá sa stretnú s charizmatickým maliarom Juanom Antoniom, prežijú s ním milostné dobrodružstvo, ktoré následne skomplikuje návrat Juanovej exmanželky Marie Eleny. Romantická komédia Vicky Cristina Barcelona sa výrazne odlišuje od Allenových slávnych konverzačných komédií (napríklad Annie Hall, Manhattan). Vo filme možno nájsť zopár komických scén, chýba v ňom typicky „allenovská“ irónia i postavy neurotických intelektuálov. Zamotaný príbeh ľúbostného štvoruholníka ponúkne niekoľko zaujímavých, prekvapivých zvratov, sklame však rozpačitým záverom. Snímke značne škodí komentár, ktorý tu neplní žiadnu funkciu. Zbytočne opisuje takmer každú scénu, nepridáva však príbehu žiadny ďalší rozmer. Hlavné postavy reprezentujú skôr schematické typy ako komplexne vykreslené charaktery. Pozoruhodné je však obsadenie i herecké výkony. Javier Bardem exceluje v role bohémskeho maliara, Penélope Cruz dokonale vystihla postavu jeho bláznivej exmanželky, Scarlett Johansson presvedčivo stvárnila študentku s dobrodružnou povahou. Zaujme aj podmanivá hudba, miestami temperamentná, inde zasa melancholická. Preslnené zábery Barcelony a španielskeho vidieka dodávajú filmu atmosféru a čaro. Film Vicky Christina Barcelona je príjemnou, nenáročnou romantickou komédiou. V kontexte tvorby Woodyho Allena však reprezentuje len slabý priemer.

KNIHA Monika Vrzgula: Príručka vlastenectva pre začiatočníkov aj pokročilé
Monmart, 2008
Nebojte sa, táto kniha neobsahuje žiadne zjednodušené návody, ako praktikovať vlastenectvo veľkohubým štýlom súčasných „národniarov". Naopak, po jej prečítaní sa môžete stať skutočným zrelým vlastencom a tiež feministom. Národná hrdosť a vlastenectvo, to sú veľké slová, dajú sa však rozmeniť na každodenné javy, ktoré sú zrozumiteľnejšie. Najmä, ak sú vyrozprávané vo forme príbehov. Zábavných, strašných, smiešnych a často celkom absurdných príbehov mužov a žien prežitých za posledných sto rokov v našej krajine. Etnologička Monika Vrzgula ich pôvodne písala pre inZine a podobne ako na internete, aj v knihe sú rozčlenené do troch častí. Prvá Poznáme sa, Slováci rozpráva o živote ľudí za prvej republiky, slovenského štátu i za socializmu, o obyčajných ľuďoch, strednej triede, elite i politikoch, o tom ako pracovali, podnikali, zabávali sa, bojovali a tvorili naše dejiny. Do druhej časti sú sústredené príbehy malých, ale našich slovenských miest. Posledná časť nazvaná Aj v sukni sa dá bežať tak rýchlo, že predbehnete dobu pojednáva o slovenských ženách, čo boli trochu popredu. Táto útla knižka ilustrovaná drobnosťami majstra Danglára s vtipom a pôvabom presviedča o tom, že mať spoločné spomienky znamená niekam a k niekomu patriť. A to i napriek tomu, že spomienky a názory na tú istú udalosť sa u jednotlivcov či skupín ľudí výrazne líšia.

FILM Podivuhodný prípad Benjamina Buttona
Podivuhodný prípad Benjamina Buttona je príbeh o kolobehu života od narodenia po smrť, o paralele mladosti a staroby a o moci lásky, ktorá spája protiklady spätného plynutia času. Benjamina (Brad Pitt), ktorý  sa narodí s telom vetchého starca, sa s láskou ujme černošská opatrovateľka v starobinci. Benjamin sa zo smrti, ktorú mu predpovedali lekári, prebúdza do života a každým rokom mladne. Pôvabné dievčatko Daisy, ktoré príde navštíviť svoju babičku, navždy zmení Benjaminov život. Po mnohých rokoch, keď Daisy (Cate Blachett) dospeje a Benjamin omladne, prichádza pravý čas na ich vzájomnú lásku, ktorej sila spočíva v tom, že nemôže byť naplnená, čo je vo filme dobre zachytené. David Fincher natočil príbeh neobyčajného človeka vo všedných okolnostiach a na rozdiel od jeho predchádzajúcej „drsnejšej“ tvorby sa tento film nesie v priateľskom až idylickom duchu. Vzťahy medzi postavami, okrem vzťahu hlavných hrdinov, sú vybudované nekonfliktne. Nostalgická atmosféra filmu je výborne vizuálne zachytená. Dejovú líniu príbehu oslabujú scény, ktoré slúžia len ako pomocné barličky pre posuny v čase. Režisér sa vyhral v detailnej práci s maskami Brada Pitta, ktorý nám mladne pred očami a krásnej Cate Blanchett, z ktorej sa postupne stáva decentná stará dáma. Kvalitné herecké výkony, zaručená režijná zručnosť a zaujímavý ľudský príbeh robia z Podivuhodného prípadu Benjamina Buttona film, ktorý si zaslúži pozornosť.
.debora Pastirčáková