. .časopis .ostatné

KNIHA Sarah Watersová: Zlodějka Argo, 2008
Začína sa to ako nejaká dickensovská selanka posunutá na okraj viktoriánskej spoločnosti. Nachádzame sa totiž v dome zlodejov, podvodníkov a falšovateľov peňazí v londýnskom Southwarku. Sú to sympatickí ľudia. Veľkú domácnosť vedie pán Ibbs a pani Sucksbyová. Nie je medzi nimi žiadny rodinný vzťah, on sa venuje hlavne falšovaniu peňazí a obchodu s kradnutým tovarom, ona sa stará o odložené, nechcené deti. My však od prvej vety zaostrujeme na mladú dievčinu menom Sue, miláčika pani Sucksbyovej. Je to životom obrúsená osôbka: matku jej obesili za vraždu, má šikovné (a dlhé) prsty, prirodzenú inteligenciu. Priam romantickú atmosféru narúša príchod Šľachtica, mimoriadne obdarovaného podvodníka. Ďalej nemožno prezradiť ani slovo. Sila Watersovej hrubého, mimoriadne čítavého románu totiž spočíva v nečakaných ostrých zákrutách, ktorými svoj viktoriánsky triler majstrovsky previedla, a tak si s čitateľom zahrala krutú hru: realitu viackrát postaví z nôh na hlavu a späť – až do samého konca. Pritom to je aj dobrá literatúra, bizarné postavy (nemôžete si ich neobľúbiť) žijú a pri spätnom pohľade si vlastne za svoje bizarné príbehy môže samy. Odborníčka na viktoriánsku pornografiu Sarah Watersová svoje znalosti v Zlodejke šikovne (a hlavne citlivo) využila, a preto si všetky ceny, ktoré za ňu pozbierala, nepochybne zaslúžila. Príjemné zimné čítanie.

FILM Austrália
Krátko pred vypuknutím druhej svetovej vojny prichádza do drsnej a suchej austrálskej krajiny hrdá anglická aristokratka. Prevezme správu nad zdedeným statkom a obrovským stádom dobytka. Pri cieľavedomej Lady Ashley (Nicole Kidman) stojí drsný honec (Hugh Jackman) a spolu sa im podarí priviesť statok Faraway Downs k rozkvetu. Vďaka príťažlivosti protikladov sa do seba vášnivo zamilujú a spolu s malým miešancom Nullahom (Brandon Walters), vnukom domorodého šamana, prežívajú harmóniu rodinnej idyly. Ich šťastie však narušia japonské bombardéry. Tendencia režiséra Baza Luhrmana, prelínať v rámci jedného filmu mnohé filmové žánre — od historického, dobrodružného, vojnového filmu až po western a romantickú drámu — má na svedomí nesúrodosť dejových línií a povrchné zobrazenie jednotlivých tém. To platí aj pre vykreslenie charakteru hlavnej hrdinky, ktorej napriek dobrému hereckému stvárneniu chýba presvedčivá hĺbka. Naopak, postava nezávislého honca ožíva vďaka prirodzenej charizme Hugha Jackmana.  Vo filme vyniká postava chlapca Nullaha, ktorý žije v magickom svete starých príbehov a sám má čarovné „šamanské“ schopnosti. Autentické tváre domorodcov, šamanské rituálne piesne a nádherná príroda vyžarujú rozprávkové čaro, ktorého by vo filme mohlo byť aj viac. Naopak, nadbytočné sú niektoré scény v záverečnej tretine filmu, kde dej akoby niekoľkokrát vyvrcholí, no potom sa opäť zapletie a napätie nechcene opadáva. Najvýraznejšia je vo filme línia ľúbostného príbehu, ktorá spolu s jemnou estetikou záberov môže vytvoriť príjemný divácky zážitok.
.debora Pastirčáková

TELEVÍZIA Vyznanie Rudolfa Schustera, Vznik republiky STV 2008
Najskôr kvízové otázky. Kedy a kde vysielajú vynikajúci dvadsaťšesťdielny dokument slovenského režiséra Martina Šulíka o československej novej vlne Zlatá šedesátá? Správne, v sobotu o ôsmej večer na ČT2. Kedy STV prvýkrát vysielala Iné svety slovenského dokumentaristu Marka Škopa? Trafili ste, takmer po troch rokoch o pol jedenástej večer. Viete, čo za dokumenty STV vysielala začiatkom roka? To by ste neuhádli. Prvým bola agitka v réžii Rudolfa Ferka, venovaná 75. narodeninám Rudolfa Schustera. Okrem iného sme sa z dielka dozvedeli aj to, ako sa niekdajší primátor Košíc v osemdesiatych rokoch „púšťa do riešenia aj takých problémov, ktoré neboli v súlade so záujmami vtedajších predstaviteľov strany a štátu.“ Schusterovu aktívnu účasť v Ústrednom výbore onej strany filmár taktne zamlčal. Druhý dokument od Ľuboša Midriaka bol venovaný obdobiu pred osamostatnením sa Slovenskej republiky. Stálo to za to. Film nám opäť raz pripomenul mýty o tisícročnom úsilí slovenského národa, Vladimíra Mečiara v najlepších rokoch, ako aj vtedy módne športové saká s vyhrnutými rukávmi. Bez ohľadu na to, čo si myslíme o „otcoch zakladateľoch“, je otázne, prečo v dokumente vystupovali aj vtedajší radoví poslanci Ján Slota a Robert Fico, a nie napríklad vtedajšie špičky SNS a SDĽ ako Jozef Prokeš, Víťazoslav Moric či Peter Weiss. Prečo vo filme vystupoval aj vtedajší nezávislý poslanec a dnes riaditeľ verejnoprávnej televízie, je nám všetkým jasné.
.tg