. .časopis .hudba

SHE & HIM
VOLUME ONE
DOUBLE SIX/WEGART
Začiatok songwriterského dua She & Him sa datuje do roku 2006, keď si uznávaný americký pesničkár Matt Ward (spolupráca s Cat Power, Beth Orton, Bright Eyes, Jenny Lewis či My Morning Jacket) strihol duet s herečkou a barovou speváčkou Zooey Deschanelovou. Tá už mala v šuplíku mnoho vlastných pesničiek, venovala sa aj zborovému spevu. Spoločný projekt vznikal na trase LA – Portland. Matt sa doma vŕtal v Zooeiných e-mailom posielaných nahrávkach a na kompletizáciu platne stačili tri stretnutia v štúdiu. Dvojicu hudobníkov dopĺňajú spoluhráči, vďaka ktorým výsledný zvuk krehkých skladieb dotvárajú sláčiky, klavír, mandolína či basgitara. Dokopy to vydalo na pekné americké alt-country zaprášené príjemnou patinou evokujúcou prvú polovicu minulého storočia (I Was Made For You). Darčekom je výborný cover I Should Have Known Better od The Beatles.
●●●●○

SNOW PATROL
A HUNDRED MILLION SUNS
POLYDOR
Určite nie každý a sotvakto po prvom počutí, no nazdávam sa, že v blízkom čase sa nájde ešte mnoho takých, ktorí si – tak ako ja – uvedomia, že piaty štúdiový album írsko-škótskej formácie Snow Patrol je výnimočný. Doposiaľ alternatívnej kapele pootvoril vrátka do stredného prúdu a tá dokázala, že tam, kde si iní zveľaďujú imidž, majú svoju váhu aj dobré nápady. Nový materiál je zároveň pestrý aj veľmi kompaktný. Jeho štýlovosť niekedy brzdí vnímanie kontrastov. Ak privriete oči, nebudú vám pod viečkami kmitať fosforeskujúce jedovaté farby módnych doplnkov priaznivcov klubovej scény, ale skôr tlmené pastelové odtiene, svetlá a tiene secesných priemyselných palácov, ktorými lietate unášaní na repetitívnych rytmických štruktúrach smerom k žiariacim hudobným pointám. Sú tu aj hitové skladby, na tento účel však album lepšie poslúži ako celok.
●●●●○

KOA
DOBŘE NÁM
INDIES SCOPE
Členovia skupiny Koa sú ako štyri svetové strany. Zuzana, ktorá tieto individuality zviedla dohromady, sa potichu, anglickým spôsobom vytratila a nechala štvoricu napospas ich rozdielnosti. Navarovej talent a charizma boli tmelom, ktorý by umožňoval funkčnosť aj širšej koalície, no po jej odchode by to vyzeralo možno podobne ako v Juhoslávii, keď odprevadili Josipa Broza. Zuzanin duch síce ešte ožíva formou jej pesničiek, ktoré Koa hrá naživo a posledné dve spoločné zaradila aj na tracklist nového albumu, no Mário, František, Camil a Omar vydržali pohromade aj bez neho. Možno práve vďaka rozdielnosti — vzájomnej i hudobnej. Každý skladá a spieva. I keď najvýraznejší zostáva kultivovaný Mário, sladkotrpká chuť jeho hudby, textov aj interpretácie je natoľko výrazná, že sama osebe by sa rýchlo prejedla. Zmena preto skôr osvieži, než rozptýli.
●●●○○

GEIR LYSNE ENSEMBLE
THE GRIEG CODE
ACT MUSIC/DIVYD
„Snažil  som sa predstaviť si, čo by robil Edvard Grieg ako džezový skladateľ v 21. storočí.“ Skladby, ktoré skomponoval nórsky bigbandový génius Geir Lysne na objednávku Medzinárodnej spoločnosti Edvarda Griega, však nemajú nič spoločné s džezovým spracovaním Griega. Ide tu len o inšpiráciu na úrovni zakódovaných fragmentov-citátov, ktoré sú ako hudobné anagramy skryté niekde hlboko v hudobnej štruktúre (ako keď plynulo opakujete Lysneho krstné meno odzadu, až vám z neho vznikne Grieg). Lysneho hudba je absolútne autonómna a individuálna, multižánrová, moderná, bez bigbandových klišé, je neuveriteľne prepracovaná, nápaditá, národne identifikovateľná a emocionálne silná. Nádherná orchestrácia, more zvukových zvláštností a dynamické podanie. Lysne je osobnosť, ktorá rastie s každým svojím dielom. A s ním i jeho orchester.
●●●●●

THE RAVEONETTES
BEAUTY DIES EP
FIERCE PANDA
Sharin Foo a Sune Rose Wagner, dánska dvojica, ktorá tvorí v New Yorku a v Los Angeles, vydala štvorpiesňové EP s názvom Beauty Dies. Čierne súkno so striebornými výšivkami, hviezdnatá jasná noc v splne alebo tmavá čokoláda, v ktorej sa mieša horkosť so sladkosťou. Tieto prívlastky sa hodia k tvorbe The Raveonettes, pretože naznačujú kontrasty. Tmavý, chladný zvuk základu pretkaný striebornými nitkami melodických sól – a k tomu krásne zafarbený žensko-mužský dvojhlas Sharin a Sunea. Čo sa týka žánrového zaradenia, môžete si opäť protikladne spojiť minulosť s budúcnosťou. Ich hudba vychádza z rokenrolu, ale je obohatená o futuristickú krásu pochádzajúcu z moderného štúdia. Postmoderna? Áno – a veľmi vkusná. The Raveonettes zaraďujem medzi najlepšie kapely súčasnej doby a épečko Beauty Dies si zaslúži pozornosť.
●●●●●

TU V DOME
NESKORÝ ZBER
SLNKO RECORDS
Neskoro, ale predsa. Skupina Tu v dome je hŕstka muzikantov, ktorí sa hudbou neživia, takže ju úprimne milujú. Počuť to aj na ich druhom albume, na ktorý museli ich fanúšikovia dlho čakať, ale stálo to za to. V dvanástich pesničkách do tucta sa romanticky strieda vysoké s nízkym, špina s krásou, country s hiphopom, humor s pátosom, punkovo-rocková machistická póza s nežnými a krehkými, ale aj existenciálnymi textami (Krasko, Seifert, Morgenstern, Lyrik, Bene) a k tomu starostlivo vyberaní hostia z domovského labelu (členovia Živých kvetov, Longitalu, Modrých hôr či spevák Frank Winter) i mimo neho. Tieto bobule dozreli na juhovýchodných svahoch Malých Karpát do lahodnej chuti, farby a vône. With a little help from my friends urobili Ďurko, Shooty, Myfo a Ozo dieru presne do stredu výlisku. Bodaj by sa im nikdy nepokrčil pauzák!
●●●●●