Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

U nás je to umelá téma

.rži .časopis .týždeň v ekonomike

O

O slovenskom automobilovom trhu, o tom, prečo sú autá lacnejšie a či sa oplatí čakať na ďalšie zlacňovanie, hovorí konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko Matej Bugár.


.ako by ste dnes charakterizovali slovenský trh s automobilmi?
Sme na konci pozitívneho roka – každý z importérov predal viac ako vlani a za prvých 10 mesiacov celkový trh s novými automobilmi narástol takmer o 20 percent. Ak je teda na tejto situácii niečo mimoriadne, potom je to, v porovnaní s ostatnou Európou, práve ten nárast, ktorý na Slovensku vidíme v priebehu tohto roka.

.v posledných týždňoch sa však predaj áut na Slovensku výrazne spomalil a všetci akoby čakali, že ceny budú aj vzhľadom na krízu naďalej klesať. Alebo nie?
Slovenský trh ešte nie je stabilizovaný trh a veľmi citlivo reaguje na každú jednu drobnú zmenu či udalosť. Videli sme to aj v minulosti a môžeme to vidieť aj dnes. Áno, kúpne správanie sa trochu zmenilo, ľudia dnes viac vážia korunu, ktorú majú v ruke.


.ten dojem, že ceny padajú a oplatí sa ešte čakať, potvrdzujú akoby aj predajcovia, tým, že prichádzajú s množstvom zliav...
...ale to je predsa vec, ktorá sa opakuje každoročne. Na konci roka vždy prichádzali a prichádzajú sezónne zľavy, výnimočné akcie. Dnes je iné iba to, ako si to ľudia všímajú a najmä do akého kontextu sa to dáva. Z nášho pohľadu sa však nedeje nič iné, než by sa dialo tak či tak, s globálnou krízou alebo bez nej.

.už pred tým, než sa ceny áut nejako spájali s krízou, si mnohí všimli, že nové autá sú z roka na rok lacnejšie. Čo je toho príčinou?
Sú tu úplne nové globálne vplyvy na automobilový trh, ktoré sme ešte pred pár rokmi nepoznali. Je napríklad úplne bežné individuálne si doviezť auto z Ameriky a vyjde to lacnejšie. Sme tiež konfrontovaní s obchodne veľmi agresívnymi kórejskými a čínskymi automobilkami, ktoré chcú získať európsky trh. Sme svedkami toho, že dodávateľmi sa stávajú aj firmy z oveľa lacnejších oblastí než v minulosti. A napokon tu je veľmi silný faktor posilňujúceho kurzu slovenskej koruny a jej stabilizácie v lete na veľmi vysokej úrovni. To všetko spôsobuje, že autá sú z roka na rok čoraz lacnejšie, alebo že za rovnakú cenu dostanete oveľa lepšie auto.

.toto všetko sa stretlo s pocitom, že v dôsledku krízy je vyrobených áut priveľa a že sa oplatí čakať, kým budú ešte lacnejšie. Oplatí sa teda čakať?
Všetko, čo som spomínal, je pre zákazníkov pozitívne, deje sa to postupne a prirodzene. Ale teraz je tu nejaký pocit, že rýchlo musíme vyprázdňovať sklady a nakoniec nebodaj začneme rozdávať autá zadarmo. Naschvál to preháňam, pretože je to úplne neopodstatnená špekulácia a na Slovensku to nemá nič spoločné s realitou. Kto mal v úmysle kúpiť si auto, môže tak urobiť hneď, pretože dnes sú vplyvom všetkých spomínaných faktorov tie podmienky také výhodné, že ak nemáme generovať straty, lepšie už len ťažko môžu byť.

.na to sa však dá ľahko namietnuť, že ako predajcovia áut ani nič iné hovoriť nemôžete. Máte na to dobrý protiargument?
Ak by to bol normálny rok, povedal by som vám na jeho konci niečo iné?

.ale toto očividne nie je normálny rok.
Lenže tu, na Slovensku, je to úplne umelo vytvorená téma.

.chcete tým naznačiť, že tí, ktorí teraz špekulujú, že autá budú ešte lacnejšie, to môžu aj prešpekulovať a dočkať sa opaku?
Mám na to podobný pohľad. Neviem teraz odhadnúť časový rámec, kedy sa trh stabilizuje. Ale že sa to stane a že ten pocit, že ešte je kam nejako dramaticky klesať, pominie, to považujem za isté.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite