Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pyramída snov

.časopis .týždeň v ekonomike

Aj v čase, keď najvyšší súd potvrdil 11,5-ročný trest pre Vladimíra Fruniho, na Slovensku stále letia pyramídové hry. Jedna z nich, s názvom AUTO-REKLAMA, sa práve končí.

Aj v čase, keď najvyšší súd potvrdil 11,5-ročný trest pre Vladimíra Fruniho, na Slovensku stále letia pyramídové hry. Jedna z nich, s názvom AUTO-REKLAMA, sa práve končí.



Najprv to boli reťazové listy: Zaplaťte odosielateľovi 20 korún, ten istý list pošlite desiatim ľuďom a budete bohatší o dve stovky. Potom prišli nebankovky: zúročenie v rádoch desiatok percent je zaručené, stačí, keď sa budú pridávať stále noví klienti. Dnes je tu AUTO-REKLAMA: Vložte 25-tisíc, dajte si nálepku na auto a my vám mesačne vyplatíme 7-tisíc. Listy nás omrzeli, Fruni je za mrežami a AUTO-REKLAMA práve zatvorila pobočky.

Ešte pred tromi týždňami to vyzeralo optimisticky. Teda aspoň podľa konateľa a jediného spoluvlastníka eseročky Ladislava Porozsnyáka. Ten na otázku Hospodárskych novín (HN) v čom je iný ako dve podobné skrachované firmy v Maďarsku, odpovedal: „Ja platím a platiť budem a zarábam a zarábať budem.“ Zabudol dodať, že len dovtedy, kým budú pribúdať noví klienti, spoločnosť nezatvorí kancelárie a on záhadne nezmizne.
Podľa HN, ktoré sa prípadu dlhodobo venujú, funguje celý systém nasledovne: Klient podpíše zmluvu, zložiť 25-tisícovú zálohu, ktorú mu však firma neskôr vráti. Potom dostane na auto reklamné nálepky, za ktoré mu, ak najazdí istý počet kilometrov, firma zaplatí 7-tisíc korún mesačne.
Zvláštne je už to, že na väčšine nálepiek je len reklama na samotnú firmu. To by sa však dalo pochopiť s prihliadnutím na fakt, že sa celý biznis len rozbieha. Oveľa nepochopiteľnejšie sú Porozsnyákove vyjadrenia zo začiatku mája, že peniaze od klientov netočí, ale zostávajú v banke a on svojich klientov vypláca zo sprostredkovateľskej činnosti. Problematické sú aj iné veci – niektorí autopredajcovia, ktorí majú byť (podľa internetovej stránky AUTO-REKLAMY) partnermi spoločnosti, vyhlásili, že s ňou nemajú nič spoločné. Klienti čakajú na odmeny, zamestnanci na výplaty...
Po podnete občana, že v tomto prípade ide o pyramídovú hru, pretože klienti sú vyplácaní z počiatočných vkladov nových záujemcov, začala konať polícia, ako aj Slovenská obchodná inšpekcia. Nespokojní klienti, ktorí sa na internetových diskusiách vyhrážali aj vetami: „Ozbrojte sa pálkami a navštívte kancelárie Auto-reklamy!!! Čo tam nájdete, si zoberte, veď je to vaše,“ si našťastie zachovali chladnú hlavu. Niektorí z takmer 1 500 oklamaných sa len prišli pozrieť na zatvorené pobočky. Tí, čo našli dvere ešte otvorené, hromadne odstupovali od zmlúv.
AUTO-REKLAMA však nie je jediná. Nespokojní sú aj klienti eseročky Donor. Tá sľubovala po zložení 6-tisíckorunového vkladu mesačnú odmenu 6-tisíc korún. Stačilo oblepené auto a najazdených minimálne 600 kilometrov. Nakoniec nie sú ani nálepky, ani odmena, kancelárie sú zatvorené a majiteľ nezdvíha telefón. Podobná situácia nastala podľa HN pred časom aj v Maďarsku – polícia eviduje niekoľko stoviek trestných oznámení za podvod.
Listy šťastia, BMG Invest, AUTO-REKLAMA či pyramídové hry v Albánsku zlákali milióny ľudí. Je to také jednoduché – vložíte peniaze, vy alebo firma získa ďalších klientov, ktorí sa vám vyzbierajú na vašu horibilnú odmenu.
Vyhrávate, keď sa dáte zlákať veľmi skoro a ocitnete sa tak na vrchných priečkach pyramídy. Vyhrávate, kým do systému pribúdajú noví ľudia. Vyhrávate, kým sa organizátor nezbalí a prestane hru organizovať.
Celý proces nemôže trvať dlho. Napríklad v prípade, že by na vyplatenie jedného klienta bolo potrebných desať nových, by sa celá pyramída skončila po desiatich kolách, keď by počet klientov prekročil počet obyvateľov planéty a vždy by bolo deväť z desiatich participujúcich nespokojných.
AUTO-REKLAMA našťastie skončila po polroku prevádzkovania svojej hry. Poškodených nebude toľko ako v prípade Horizontu a BMG a ani finančná škoda nebude taká veľká ako v prípade nebankoviek. To, čo desí, nie sú škody, ale to, že ani minulé veľké krachy mnohým nepriniesli žiadne poučenie.
.tomáš Gális

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite