Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Find Bond!

.peter Konečný .časopis .film

Súčasťou histórie kinematografie sú aj dejiny filmových scén. Ak sa bude o pár rokov písať o 22. Bondovke, tak pravdepodobne s dôrazom na niekoľko akčných pasáží, ktoré v presne stanovených intervaloch prerušujú jednoduchý filmový príbeh. Nie je to trocha málo?

Súčasťou histórie kinematografie sú aj dejiny filmových scén. Ak sa bude o pár rokov písať o 22. Bondovke, tak pravdepodobne s dôrazom na niekoľko akčných pasáží, ktoré v presne stanovených intervaloch prerušujú jednoduchý filmový príbeh. Nie je to trocha málo?


Snímka Quantum of Solace mala veľa predpokladov na to, aby sa stala nezabudnuteľnou časťou bondovskej série. Jedným z najdôležitejších bol režisér Marc Forster, tvorca výrazných a oceňovaných filmov Ples príšer či Hľadanie krajiny-nekrajiny. Jeho autorský vklad bol očakávaný na úrovni psychológie postáv a akéhosi ponoru do sveta „neohrozeného“, rázneho a neomylného agenta jej Veličenstva. Mal tiež vrátiť novému príbehu príťažlivý look 60. rokov. Scenár Paula Haggisa (Casino Royale) mu túto ambíciu čiastočne umožňoval, ale dramatizácia deja bola smerovaná hlavne k naplneniu producentských predstáv – teda málo „kecov“, aj tých prípadne vtipných, a veľa akcie. Daniel Craig sa tak stal bábkou v rukách nekonečného množstva náhod a jeho motivácia sa zredukovala na nechcenú, banálne patetickú rovinu o zmysle odplaty a následného života po nej. Pochopiteľne, s najnovšou bondgirl (ukrajinská kráska Olga Kurylenko) v náručí.
Príbeh zatiaľ poslednej bondovky (z celkovej minutáže filmu je mu venovaná tak jedna štvrtina) tvoria dva boje Jamesa Bonda: boj so samým sebou a so svojou skrytou túžbou po pomste (jednoznačne najzaujímavejšie téma, avšak totálne prevalcovaná samoúčelnými akčnými scénami podľa vzorca indícia – rýchly príchod Bonda – zabitie podozrivého...) a boj s nebezpečnou organizáciou korumpujúcou políciu, CIA a politikov za jediným účelom – ovládnuť veľké vodné zdroje. Už ani vykreslenie hlavného „záporáka“ nie je to, čo bývalo (skvelý Mathieu Amalric v úlohe Dominica Greena) a aj jeho očakávané dopadnutie je pomerne rozpačité.

Akčné scény spĺňajú v kontexte rozpočtu (230 miliónov dolárov) vysoký štandard americkej kinematografie, avšak darmo by sme hľadali režisérsky rukopis Marca Forstera. Dokonale pripravený vizuálny prefabrikát s nekompromisným strihom (miestami až za cenu totálnej neprehľadnosti scény) úplne potlačil režisérsky rukopis. Až na pár výnimiek a zároveň najzaujímavejších pasáží filmu (strih a zvukový mix pri akčnej téme v opere) zostáva režisérov vklad viac-menej bezvýznamný. Divákovi tak pri rýchlom deji s množstvom mien, prichádzajúcich a odchádzajúcich postáv a neustálej zmene prostredia nezostáva nič iné, len sa nechať unášať jednou akčnou sekvenciou za druhou. Vizuálna podoba trojdielneho Agenta bez minulosti Jasona Bourneho, s ktorým sa nový Bond často porovnáva, je však vo svojej formálnej a myšlienkovej podstate oveľa výraznejšia a zaujímavejšia.
Fanúšikovia z celého sveta v týchto dňoch napĺňajú kiná a s očakávaniami, ktoré so sebou názov Quantum of Solace („Štipka útechy“) prináša. Útechy – tej bondovskej – je však málo. Akoby išlo len o to, čo Bond v rámci svojich už vyše 40 rokov starých trademarkov poruší a koľko akčných scén divákom prinesie. Esencia bondoviek sa úplne vytratila. Zostal len akýsi rozorvaný Terminátor. „Find Bond!“ prikazuje M (Judi Dench) svojim podriadeným, keď si tajná služba Jej Veličenstva nevie rady. Hľadáme, hľadáme, no vo filme Quantum of Solace ho nenachádzame...
Quantum of Solace (V. Británia/USA, 2008, 106 min.)
Réžia: Marc Forster. Scenár: Paul Haggis, Neal Purvis, Robert Wade. Kamera: Roberto Schaefer. Strih: Matt Chesse, Richard Pearson. Hudba: David Arnold. Hrajú: Daniel Craig, Mathieu Amalric, Judi Dench, Gemma Arterton, Olga Kurylenko, Jeffrey Wright, Rachel McDowall, Stana Katic  

Autor je šéfredaktor portálu kinema.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite