Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Džez po džezákoch

.peter Motyčka .časopis .hudba

Najunikátnejší koncert tohoročnej bohatej džezovej jesene by ste márne hľadali na preľudnených džezákoch. Necelé dva týždne po ich skončení prišlo podstatne menej podstatne lepšie informovaných znalcov na podstatne džezovejšie podujatie – kvinteto vedené kontrabasistom Dave Hollandom.

Najunikátnejší koncert tohoročnej bohatej džezovej jesene by ste márne hľadali na preľudnených džezákoch. Necelé dva týždne po ich skončení prišlo podstatne menej podstatne lepšie informovaných znalcov na podstatne džezovejšie podujatie – kvinteto vedené kontrabasistom Dave Hollandom.


Rodáka z britského Wolverhamptonu poznamenala účasť na projektoch Milesa Davisa, ktorý dvadsaťročného kontrabasistu angažoval po tom, ako ho počul v londýnskom klube Ronnieho Scotta. Schyľovalo sa k prelomovému roku 1969, ktorý rozkmotril tradicionalistov s novátormi a Holland bol po Davisovom boku pritom. Po štyridsiatich rokoch stále aktívny kontrabasista vedie zoskupenia Dave Holland Bigband, Quintet a Sextet, ktorým v kontexte aktuálnych džezových trendov patrí viacero superlatívov.

Hudba Dave Holland Quintet neútočila prvoplánovo na zmysly, ako estrádne súbory niekoľko dní predtým. Spoločenská sála PKO v ten večer pripomínala skôr Redutu. Toto prirovnanie na Hollandovu hudbu sedí z viacerých dôvodov. „Improvizačné úseky nástrojových hlasov v mojej hudbe sú kontrapunktom prebiehajúcim v reálnom čase na rôznych platformách,“ povedal mi líder pred minuloročným koncertom na Staromestskom námestí v Prahe. „Podobne je to s prelínaním rôznorodých rytmických pásiem. Tieto prostriedky fungujú už niekoľko storočí v klasickej hudbe, tak prečo ich nepoužiť v džeze? Podstatné je odhadnúť hranicu, aby prechod medzi komponovaným a improvizovaným nebol príliš rušivým momentom.“
Rušivých momentov – v tom najlepšom slova zmysle – obsahovalo vystúpenie kvinteta neúrekom. Hollandovými prvoligovými spoluhráčmi sú „blázni“ schopní v protichodných melódiách uvádzať rozkúskované (napriek tomu nádherné) témy a v sólach sa približovať slobodnej kolektívnej improvizácii podľa vzoru neworleanských pochodujúcich bandov. Sotva by ste na súčasnej scéne našli vyberanejší pohľad na tradíciu optikou 21. storočia. Sofistikovaným duelom jednotlivých sólistov – dravého saxofonistu Chrisa Pottera a zemitého trombonistu Robina Eubanksa (v tričku v tom čase ešte nejasného víťaza Obamu) – sekundovala zahmlená zvukovosť vibrafónu Steva Nelsona. Nerovné basové groovy lídra a rytmická premenlivosť bubeníka Nata Smitha rozdeľovali a stmeľovali zároveň.
„Bol to najlepší koncert môjho života,“ vyhlásili domáci džezmeni odchádzajúci z nenaplnenej sály PKO. Vďakabohu za to, že džez žije aj mimo džezákov!

Dave Holland Quintet, Bratislavský jazzový klub, 4. november 2008, PKO Bratislava

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite