Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Na druhý pokus

.michal Pavelka .časopis .šport

Desať záverečných minút poslednej Grand Prix tohtoročného svetového šampionátu Formuly 1 prinieslo viac napätia a emócií, ako niektoré celé ročníky. Sezóna 2008 sa zapíše do histórie ako jedna z najdramatickejších.

Desať záverečných minút poslednej Grand Prix tohtoročného svetového šampionátu Formuly 1 prinieslo viac napätia a emócií, ako niektoré celé ročníky. Sezóna 2008 sa zapíše do histórie ako jedna z najdramatickejších.


Do poslednej zákruty osemnásťdielneho seriálu vlastne nikto poriadne nevedel, kto sa stal novým majstrom sveta. Kamery zachytili obrovskú radosť v garážach stajne Ferrari i konkurenčného McLarenu, no bolo jasné, že radovať sa môže len jeden. Nakoniec ním bol len 23-ročný Angličan Lewis Hamilton. Zarmútil tým nielen vypredané tribúny na okruhu Interlagos v Sao Paulo, ale najmä svojho konkurenta, domáceho hrdinu Felipeho Massu, ktorý si pripísal šiesty triumf v sezóne, najviac zo všetkých jazdcov. Ani to mu však nestačilo.
Hamilton totiž potreboval umiestnenie do piateho miesta. Vinou dažďa a potrebnej výmeny pneumatík však do posledného kola vletel až šiesty. Mal šťastie, že pred ním sa na trati trápil Glock z Toyoty, ktorý zariskoval a zostal na suchých pneumatikách. Hamilton sa pred neho bez problémov dostal a ako sa ukázalo, bol to najdôležitejší predbiehací manéver celej jeho doterajšej kariéry.
„Nevedel som, či titul mám, alebo nie. Keď mi oznámili, že áno, bolo to neuveriteľné. Ďakujem Bohu," vyjadril sa najmladší šampión v histórii.

.bude dominovať
Talent Lewisa Hamiltona bol zrejmý hneď od jeho vstupu medzi elitu. Žiadnemu nováčikovi pred ním sa nepodarilo to, čo jemu: bodovať v prvých deviatich pretekoch kariéry v F1, a ešte k tomu skončiť aj na stupni pre víťazov! Takú bilanciu nemal ani Jacques Villeneuve, ktorý v podobnom veľkom štýle vstúpil do Formuly 1 v roku 1996. Aj on v prvej sezóne bojoval do posledných pretekov o titul a v druhej ho aj získal, no potom to s jeho kariérou išlo dolu vodou.
Podľa všetkého podobný scenár v prípade Hamiltona nehrozí. Istá televízna stanica si robila prieskum, kto je podľa samotných jazdcov, regulérnych aj testovacích, najlepším pilotom súčasnosti. V tajnom hlasovaní vyhral Lewis, za ním skončili Alonso, Kubica, Räikkönen a mladučký Vettel.

„Lewis jazdí F1 len dva roky a za ten čas nikto iný nedokázal získať viac bodov. Titul je v správnych rukách," hovorí o novom majstrovi jeho šéf Ron Dennis. Práve Dennis objavil mladučkého Lewisa, keď mal jedenásť rokov a ponúkol mu podporu McLarenu. Za to sa mu chlapec, ktorý podľa vlastných slov vtedy nemal ani na tenisky, odvďačil usilovnou prácou. Nezahodil svoj talent a neuspokojil sa s tým, čo dostal. Pracoval na sebe a výsledkom bolo, že dokázal vyhrať vo všetkých seriáloch, v ktorých súťažil. Od motokár až po nižšie formulové šampionáty.
Svoju zbierku teraz doplnil o trofej najcennejšiu a podľa expertov pri jednom titule nezostane. Je možno jediným, kto by mohol ohroziť niektoré rekordy Michaela Schumachera. „Človek sníva o titule majstra sveta vo Formule 1 odmalička, je úžasné, že sa mi to splnilo už v mojej druhej sezóne. Ale nebolo to vôbec jednoduché, tu jazdia naozaj len toppiloti,” uviedol mladík.

.černoch ako vzor
Zhodou okolností sa Lewis Hamilton stal prvým čiernym majstrom sveta v F1 v čase, keď vyhral v Spojených štátoch voľby prezidenta prvý Afroameričan Barrack Obama. V závere roka musel odolávať aj viacerým rasistickým útokom na svoju osobu, no ako sa ukázalo, zvládol ich. Na otázky okolo farby svojej pleti si už zvykol, tvrdí, že nie tá rozhoduje o víťazstvách či prehrách.
Viacerí kritici, ktorí poznali Hamiltona už dávnejšie, si však neodpustili poznámky, že mladému chlapcovi udrela rýchla sláva do hlavy. Obhajcovia oponujú, že nie je ľahké ustáť takú veľkú zmenu, keď sa z neznámeho talentu stane jeden z najznámejších športovcov sveta. Pravdou však je, že Lewis si neprajníkov vytvára aj sám svojou často agresívnou jazdou na trati.
Ale rovnakí boli kedysi aj spomínaný Schumacher či Ayrton Senna. Sám Hamilton priznáva, že na seba býva aj nahnevaný. „Keď urobím chybu, štve ma to, ale niekedy nedokážem bojovať so svojím srdcom. Som pretekár a chcem vyhrávať,“ hovorí na svoju obhajobu.
V zákulisí nemá veľa priateľov, nie je dokonca ani členom jazdeckej asociácie. Spoločnosť iných pilotov nevyhľadáva. „Nemyslím si, že ma nemajú radi, oni ma jednoducho nepoznajú,“  vysvetľuje  si svoju neobľúbenosť rodák zo Stevenage. „Sme súperi, nie sme tu na to, aby sme sa zabávali v paddocku. Pre mňa je podstatné, že sa dokážeme rešpektovať na trati a po pretekoch si podáme ruky.“

.jazdci
Tento rok sa z víťazstva tešilo až sedem rôznych pretekárov, čo rozhodne nie je bežné. Aj keď v roku 2003 bolo ešte o jedného víťaza viac. V ostatnom období to však boli väčšinou  súboje dvoch tímov, výnimočne sa pridal do partie aj niekto tretí.
Tento rok stáli na pódiu jazdci zo všetkých stajní okrem slabučkej  Force India a japonskej zlátaniny na kolene Super Aguri, ktorá pre finančný kolaps skončila už po štyroch veľkých cenách. Za McLaren triumfoval okrem šampióna Hamiltona aj Kovalainen, presadili sa obaja piloti Frerrari – korunný princ Massa aj obhajca prvenstva Räikkönen. Dvakrát sa zadarilo dvojnásobnému šampiónovi Alonsovi z Renaultu a svoje premiérové víťazstvá si do štatistík zapísali Poliak Kubica z tímu BMW-Sauber a mladučký Sebastian Vettel, ktorý pokoril konkurenciu na najrýchlejšom okruhu v Monze vo farmárskom tíme Scuderia Toro Rosso.
Výpočet mien hovorí jasnou rečou: skutočne sa už nadobro skončila jedna éra a „efjednotka" vstúpila s novou generáciou do svojej ďalšej etapy. Už tu niet Schumacherovcov, Häkkinena, Montoyu, po sezóne sa rozlúčil aj 37-ročný David Coulthard, špekuluje sa aj o odchode o rok mladšieho Rubensa Barrichella.
A ak už spomíname slávne mená minulosti, je dosť pravdepodobné, že do Formuly 1 sa vráti značka Senna. Po synoch bývalých majstrov sveta Rosbergovi a Picquetovi by mohol v niektorom tíme dostať šancu synovec legendárneho Ayrtona Bruno. Ďalšie lákadlo Formuly 1, ktorú pri dominancii Michaela Schumachera na prelome tisícročia už mnohí odpisovali.

.motory
V budúcej sezóne sú nachystané ďalšie zmeny, zásadnou je tá, že motor bude musieť vydržať až tri veľké ceny, doteraz ho mohli po dvoch vymeniť. Ďalšie novinky sa budú týkať aj celkovej konštrukcie monopostov, to všetko v rámci trendu nastoleného prezidentom Medzinárodnej automobilovej federácie Maxom Mosleyom. Jeho snom sú spoloční dodávatelia vybraných dielcov na monopostoch, no najmä jeden výrobca motorov. A to sa mnohým tímom, za ktorými stoja silné automobilky, určite nepáči. Vo Ferrari už nahlas pohrozili bojkotom. Zdá sa, že v F1 bude horúco nielen na trati.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite